PC, PS3 of BD-30 als cd-speler gebruiken op AV8003

Gestart door THX-UltraII, augustus 29, 2008, 15:00:14

Vorige topic - Volgende topic

THX-UltraII

Ik heb onlangs een nieuwe eindversterker en processor gekocht (Marantz AV8003 en MM8003).

Nu wil ik me, buiten het HT gebeuren om, ook eens wat gaan bezighouden met het afspelen van cd's. Ik wil eerst eens gaan proberen om de interne DACs uit de Marantz versterker te gaan gebruiken daar deze nogal goed blijken te presteren. Ik heb momenteel de keuze uit een drietal loopwerken die reeds in mijn setup aanwezig zijn. Dus wilde eerst maar eens hiernaar kijken hoe deze presteren.

Nu kan hier vast al wel wat advies worden gegeven welke waarschijnlijk beter zal gaan klinken. De mogelijkheden zijn:

1. Sony PS3 met lapp-kabel/furutech bestekkering. Via HDMI aangesloten op de AV8003.
2. Panasonic BD-30 BR-speler. Ook deze aangesloten via HDMI op de AV8003.
3. Een HTPC (ook met lapp-kabel aangestuurd) met een standaard NEC DVD-ROM speler. Aangesloten via de digitale coaxiale uitgang van een M-Audio geluidskaart op de AV8003.

Met welk van bovenstaande apparaten zal ik naar alle waarschijnlijkheid het beste geluid uit een cdtje krijgen?

Sony VPL-VW1000ES | Image Screens Imasque CIH system | D-Box Motion Code system | Starline Cinema | Presidential Recliner | Teufel Theater 8

dmeerpa

Vaak zijn het nagenoeg dezelfde loopwerken, dus ik vermoed dat de verschillen zullen liggen in de manier waarop de speler omgaat met de ingelezen data en deze door te zenden naar de HDMI poort of Coaxiale poort.

Ik vermoed dat de beste oplossing is:

Open je PC, achteraan op NEC DVD-rom speler zit een digitale uitgang. Dit is eigenlijk een SPDIF uitgang.
Als je wat handig bent maak je zelf een kabelke van die connector naar een Female Cinch.
Daar sluit je dan je lapp-kabel op aan.

Ik heb zelfs het volgende terug gevonden
CD-ROM drive's digital-end is probably better than many home-audio players because the CD-ROM drive is probably built to tighter tolerances; it must be able to read data off of CD's many times faster than normal (2x, 4x, 6x, 8x, 12x whatever) with minimal errors. I may be wrong, but I also think CD-ROM drives have cheap DAC's. Audio CD's played on the CD-ROM drive seem to sound better when played thru my MDS-JE500's DAC, though it could just be all in my head.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Stadium III

Als ik het zo bekijk zonder veel gesleutel zou ik zeggen panasonic
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

scanspeakman

Op veel sites zie je juist andere conclusies; in veel gevallen in de PS3, zeker gezien zijn prijs, nog steeds de best keuze. Daarnaast is hij software-upgradeble en door de (relatief) grote CPU-kracht leest hij alles vrij snel in voor Blu-ray begrippen.

Scanspeakman

Maurice

Als je een externe dac gebruikt, zal het allemaal niet zoveel uitmaken. De dac is klankmatig toch de meest bepalende.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Vlearmoes

Citaat van: scanspeakman op augustus 30, 2008, 12:09:22
Op veel sites zie je juist andere conclusies; in veel gevallen in de PS3, zeker gezien zijn prijs, nog steeds de best keuze. Daarnaast is hij software-upgradeble en door de (relatief) grote CPU-kracht leest hij alles vrij snel in voor Blu-ray begrippen.

Scanspeakman

De PS3 is hier geen gelukkige audio weergever gebleken op de SR8002   ( beeld wel een dikke plus)
De andere 2 maschienes ken ik niet om daar een oordeel over te geven  :|
Misschien dat een dedicated cd speler (die helemaal niet zo duur is) een goeie extra optie is  :roll:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

scanspeakman

Citaat van: Vlearmoes op augustus 31, 2008, 01:22:13
Misschien dat een dedicated cd speler (die helemaal niet zo duur is) een goeie extra optie is  :roll:

Dat lijkt me zeker de beste optie. Eén van de nieuwe modelen misschien? CD6002 past er ook goed bij qua uiterlijk behalve de kleur van de opdruk (goudkleurig t.o.v. zilverkleurig).

Scanspeakman