Stel dat SR9600

Gestart door minguel, augustus 17, 2008, 16:03:31

Vorige topic - Volgende topic

minguel

Deze eventuele keuze moet nog door de WAF commissie, maar ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Stel, ik heb de keuze om een 2e hands SR9600 aan te schaffen.
Mijn SR8500 bevalt mij nog steeds, dus ik heb geen directe aanleiding om te up-graden. Heb de SR9600 een jaar geleden gehoord. Vanaf toen heb ik zoiets van, stel dat ik ooit in de gelegenheid zou komen om deze te kunnen en willen kopen.

Mijn set wordt vooral voor stereo gebruikt en vooral in het weekend een film. Een losse stereo set is geen optie. HDMI wordt op dit moment alleen gebruikt voor beeld van de DV7001. Met de 9600 zou ik dus ook geluid via HDMI gaan spelen. De SR9600 heeft als ik het goed heb 1 HDMI aansluiting versie 1.1.
Volgend jaar maak ik mogelijk de overstap naar HDTV van UPC. Kom dan HDMI aansluiting te kort.

De prijs van de SR9600 zit net onder de prijs van een nieuwe 8002.Het verschil tussen de 8002 en mijn 8500 zit hem voornamelijk in de nieuwe audio formaten. Stereo komt op plaats 1 en daarna DVD. Ik verwacht niet dat ik het komende jaar al overstap op een BR speler.

Welke van onderstaande optie's zouden jullie kiezen?

Optie's;
1   De overstap maken naar de 9600; met welke eventuele problemen met audio-formaten moet ik hier rekening mee houden?
2   Bij de 8500 blijven

Ben benieuwd naar jullie reactie's.

Minguel

Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Vlearmoes

Voor de UPC box hoef je niet te veranderen;   HDMI rechtstreeks naar TV   optisch naar versterker voor het beste beeld en geluid   ook hoef je dan niet steeds je versterker aan te zetten bij tv kijken!

Als de 9600 al 1 HDMI ingang heeft voor je 7001  is dit toch al helemaal goed

de nieuwe formaten worden in PCM aangeboden   en die kan de 9600 allemaal aan

Zelf heb ik gekozen voor een 8002 want de 9600 kwam maar niet 2de hands of veel te duur
mijn 8002 heb ik nieuw voor 1300,-    zie internet

Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

minguel

Citaat van: Vlearmoes op augustus 17, 2008, 16:14:18
Zelf heb ik gekozen voor een 8002 want de 9600 kwam maar niet 2de hands of veel te duur
mijn 8002 heb ik nieuw voor 1300,-    zie internet

Theo,

Mijn plasma heeft maar 1 HDMI, maar dat los ik dan op dat moment op.

Wat had je voor de 8002? Heb de prijzen ook gezien; 8002 voor € 1399. De prijs voor de 9600 is € 1600. Mogelijk dat daar nog iets vanaf kan. Aan de andere kant, voor dat geld heb je een nieuwe 8002.

Denk zelf dat een overstap nu van de 8500 naar de 8002 behalve de audioformaten niet veel verschil oplevert.
Set 1 (woonkamer):

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

dmeerpa

Zelf had ik de SR7500, het kleine broertje van de SR8500.
Nu heb ik de SR8002, en moet zeggen deze presteerd toch een stuk beter dan de SR7500 op stereo vlak.
Nu deze upgrade leverd mijn fronts wel 30 Watt extra bij 6 Ohm, en die kunnen ze wel goed gebruiken.

Verder heb ik ook gelezen dat bij de SR7500/8500 het vermogen in werkelijkheid een stuk lager lag dan wat op papier stond. Ik denk dat het bij de SR7500 zo'n 25 Watt per kanaal scheelde. Dit zou bij de nieuwe reeks niet meer het geval zijn. Dus ik heb misschien zelfs 50 watt extra, wat bijna de helft meer vermogen is.

Maar buiten dat ik merk dat deze vermogens toename ten goede komt van mijn fronts, merk ik toch ook een toename in detail, helderheid en stage.

De SR9600 heb ik nooit gehoord, maar men is zeer te spreken over zijn stereo prestaties voor een Surround receiver.

Nu wat opletten met dat geluidsformaten gedoe. Ik wou ook een receiver met die de nieuwste formaten aankon. Inmiddels heb ik ook een PS3. Nu uiteidelijk moet ik voor Dolby True HD en DTS HD, de PS3 het geluid laten decoderen naar PCM, en dit doorsturen via HDMI naar de receiver, iets wat je kan met de SR7500/8500 en ook met de SR9600, heb je geen SR8002 voor nodig  :-(

Nu de BlueRay spelers die Dolby True HD en DTS HD echt kunnen versturen via HDMI liggen niet dik gezaaid, de aankomende Marantz BD8002 zal dat kunnen. Dan komt de vraag wie doet er het best de decodering de speler of de receiver. Als ik dan als voorbeeld mijn CD speler neem, dan blijkt dat die betere DAC aan boord heeft en dit dus beter doet dan de SR8002...

Met dat de SR9600 enkel voorzien is van 1 HDMI ben je inderdaad beperkt als je wil gaan uitbreiden naar ander HD materiaal (Blue-Rau Speler, spelconsole, computer, ...). De SR9600 zal je geen garantie hebben op de SR8002 wel.

Volgens bepaalde reviewers die de SR9600 de hemel inprezen, kwam de SR8001 erg dichtbij de 9600... zo dicht, dat het kwa prijs/prestatie de betere keuze zou zijn aldus de betreffende reviewers.... Ook de SR8002 zou kwa algemene performance dus erg dichtbij de 9600 moeten zitten, er van uitgaande dat het kwa versterker deel gewoon een SR8001 is en verder is uitgebreid met nieuwe formaten en HDMI 1.3.

Maar op stereo gebied weet ik niet of dir dezelfde klasse is tussen een SR8002 en een SR9600... joost mag het weten.. testen dus..
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Stadium III

Moeilijke keuze

Sr 9600 is zeer mooi gebouwd en heeft mooie prestatie's

verder idd hdmi aanboord en kwa stereo is ie ook goed aangeschreven

de 8500 ook een mooi apparaat alleen geen hdmi

Tja als je weinig waarde aan blu ray schenkten als je dan toch een speler pakt kun je hem ook 6 of 8 keer analoog uitvoeren

Dus dan kan het nog

Ik zou voor de 9600 gaan omdat het toch wel een top reciever is !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Hier een SR8500 omgeruild voor een 8002   en er is toch wel een groot verschil in weergave.

De nieuwe SR 8002 kan stukken beter articuleren van laag tot hoog, en kan dan ook veel makkelijker hoge volumes draaien mede door de grotere trafo.

Voor je tv met 1 hdmi ingang kan ik je een switch aanraden    (ik heb er nog 1 over)  logic3 van 2ingangen  naar 1 uitgang    met afstandsbediening!

Kijk ook even voor de prijs van de 8002 op MP   hij moet daar te vinden zijn voor 1299,-
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

minguel

Ben zelf niet zo thuis in de techniek, dus begrijp niet alles wat jullie meegeven. Zeker de aanvulling van Paul. Wat ik wel weet is dat er geen spelcomputer e.d. op wordt aangesloten. Mogelijk een BR, maar dat is echt toekomst.

Begrippen als decoderen, PCM e.d. begrijp ik niet helemaal. Ik snap dat HDMI beeld en geluid kan doorgeven, maar het technische verhaal is mij helaas vreemd.

Als ik het goed begrijp, kan ik de dv7001 via HDMI laten lopen voor zowel beeld als geluid met een 9600/8002.
Hoe zit dat bij een BR speler?

Waar ik huiverig voor ben is om dergelijke bedragen voor een speler (9600) neer te tellen en vervolgens ná bijvoorbeeld een jaar te constateren dat ik weer een andere speler nodig heb.
Reden hiervoor is toch dat de 9600 al enige jaren op de markt is en de 8002 "net".

Theo,

Gewetens vraag. Als je bij de aanschaf van de 8002 ook de kans op een 9600 had gehad, zou je nog steeds voor de 8002 gaan?

Begrijp ik je goed dat de overstap van de 8500 naar de 8002 voor jou de moeite waard was?

Minguel

Set 1 (woonkamer):

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

dmeerpa

Citaat van: minguel op augustus 17, 2008, 21:19:56
Ben zelf niet zo thuis in de techniek, dus begrijp niet alles wat jullie meegeven. Zeker de aanvulling van Paul. Wat ik wel weet is dat er geen spelcomputer e.d. op wordt aangesloten. Mogelijk een BR, maar dat is echt toekomst.

Begrippen als decoderen, PCM e.d. begrijp ik niet helemaal. Ik snap dat HDMI beeld en geluid kan doorgeven, maar het technische verhaal is mij helaas vreemd.

Als ik het goed begrijp, kan ik de dv7001 via HDMI laten lopen voor zowel beeld als geluid met een 9600/8002.
Hoe zit dat bij een BR speler?

Waar ik huiverig voor ben is om dergelijke bedragen voor een speler (9600) neer te tellen en vervolgens ná bijvoorbeeld een jaar te constateren dat ik weer een andere speler nodig heb.
Reden hiervoor is toch dat de 9600 al enige jaren op de markt is en de 8002 "net".
Het beel en geluid van een DVD speler met HDMI uitgang zoals de DV7001 kunnen inderdaad via de HDMI naar de SR gestuurd worden 9600/8002.
Hetzelfde geldt voor Blueray, daar is er technisch wel een verschil. De SR9600 kan niet alle geluidsformaten aan, alle nieuwe geluidsformaten zoals Dolby True HD en DTS HD kunnen enkel verwerkt worden door de SR8002 en niet door de SR9600. Maar dat hoeft geen ramp te zijn.
De BlueRay spelers kunnen die nieuwe audio formaten verwerken, naar zijnde ofwel analoog geluid ofwel nog steeds digitaal naar (L)PCM formaat (Linear pulse code modulation), en dit kunnen de 9600 en de 8002 mee overweg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pulscodemodulatie  :wink:

Dus over de huidige geluidsformaten moet je niet inzitten als je kiest voor een SR9600, want dat kan gemakkellijk opgelost worden.
Als je meerdere HDMI ingangen wilt gebruiken, kan dit ook via de SR9600 maar heb je een HDMI switchbox nodig. De SR8002 beschikt over 4 ingangen.

(Met decoderen bedoel ik het verwerken van het digitale signaal.)

Zelf zou ik geen SR9600 meer kopen, het geluid stereo en surround van de SR8002 is VOOR MIJ heel goed.
Voor dezelfde prijs heb ik een speler met garantie.
Een andere reden WAS dat de receiver de nieuwste geluidsformaten aankan, maar dat bleek naderhand niet nodig.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Vlearmoes

Ja zou gekozen hebben voor de SR8002 omdat de 9600 veel te duur voor me was!
En de overgang was zeker de moeite waard  (groter als van sony str db930 naar 8500)  veeeel meer detail/ articulatie....het warme geluid van de Kef`s is een stuk minder geworden tgv het totaal beeld!

Op dit moment kun je nog een redelijke prijs vangen voor de modellen van enkele jaren oud
deze zullen snel kelderen als de nieuwe formaten meer belangstelling krijgen

Ook kun je een leuke deal maken met leveranciers van de nieuwe modellen
zodat het bedrag dat met de upgrade gemoeid is   binnen de perken blijft.

Voorts is de SR8002 een iets zwaardere versterker die hopelijk dan mijn Kef`s iets makkelijker kan aansturen
wat vooral in het midden gebied van belang zal zijn.

minguel

De 9600 is niet door de waf commisie gekomen. nonono

Zie echter de te koop sectie. Als de 8500 is verkocht gaan wij shoppen voor een 8002  :-D

Slotje en bedankt voor het meedenken.
Set 1 (woonkamer):

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Maurice

Citaat van: minguel op augustus 30, 2008, 16:37:11
Slotje en bedankt voor het meedenken.
We zullen hem open laten voor eventueel andere gegadigden die soortgelijke vragen hebben ;)
Maar leuk dat je toch weer gaat upgraden!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Vlearmoes

Goed dat je hebt gekozen voor een modernere reciever    en ook nog geld overhoud  :roll:

frankie

Citaat van: Vlearmoes op augustus 18, 2008, 17:55:54

En de overgang was zeker de moeite waard  (groter als van sony str db930 naar 8500)  veeeel meer detail/ articulatie....het warme geluid van de Kef`s is een stuk minder geworden tgv het totaal beeld

Hebben alle Kef speakers een warm geluid en zo ook de KEF KHT3005 SE ?

Vlearmoes

Neee     maak een combi en ga luisteren  :wink:

Stadium III

Jou kef's zijn ook niet metr de nieuwe te vergelijken
Die van jou zijn beter !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4