Zelf had ik de SR7500, het kleine broertje van de SR8500.
Nu heb ik de SR8002, en moet zeggen deze presteerd toch een stuk beter dan de SR7500 op stereo vlak.
Nu deze upgrade leverd mijn fronts wel 30 Watt extra bij 6 Ohm, en die kunnen ze wel goed gebruiken.
Verder heb ik ook gelezen dat bij de SR7500/8500 het vermogen in werkelijkheid een stuk lager lag dan wat op papier stond. Ik denk dat het bij de SR7500 zo'n 25 Watt per kanaal scheelde. Dit zou bij de nieuwe reeks niet meer het geval zijn. Dus ik heb misschien zelfs 50 watt extra, wat bijna de helft meer vermogen is.
Maar buiten dat ik merk dat deze vermogens toename ten goede komt van mijn fronts, merk ik toch ook een toename in detail, helderheid en stage.
De SR9600 heb ik nooit gehoord, maar men is zeer te spreken over zijn stereo prestaties voor een Surround receiver.
Nu wat opletten met dat geluidsformaten gedoe. Ik wou ook een receiver met die de nieuwste formaten aankon. Inmiddels heb ik ook een PS3. Nu uiteidelijk moet ik voor Dolby True HD en DTS HD, de PS3 het geluid laten decoderen naar PCM, en dit doorsturen via HDMI naar de receiver, iets wat je kan met de SR7500/8500 en ook met de SR9600, heb je geen SR8002 voor nodig
Nu de BlueRay spelers die Dolby True HD en DTS HD echt kunnen versturen via HDMI liggen niet dik gezaaid, de aankomende Marantz BD8002 zal dat kunnen. Dan komt de vraag wie doet er het best de decodering de speler of de receiver. Als ik dan als voorbeeld mijn CD speler neem, dan blijkt dat die betere DAC aan boord heeft en dit dus beter doet dan de SR8002...
Met dat de SR9600 enkel voorzien is van 1 HDMI ben je inderdaad beperkt als je wil gaan uitbreiden naar ander HD materiaal (Blue-Rau Speler, spelconsole, computer, ...). De SR9600 zal je geen garantie hebben op de SR8002 wel.
Volgens bepaalde reviewers die de SR9600 de hemel inprezen, kwam de SR8001 erg dichtbij de 9600... zo dicht, dat het kwa prijs/prestatie de betere keuze zou zijn aldus de betreffende reviewers.... Ook de SR8002 zou kwa algemene performance dus erg dichtbij de 9600 moeten zitten, er van uitgaande dat het kwa versterker deel gewoon een SR8001 is en verder is uitgebreid met nieuwe formaten en HDMI 1.3.
Maar op stereo gebied weet ik niet of dir dezelfde klasse is tussen een SR8002 en een SR9600... joost mag het weten.. testen dus..