Hulp bij keuze

Gestart door Totofan, augustus 16, 2008, 20:15:53

Vorige topic - Volgende topic

Totofan

Ik wil volgend jaar een nieuwe instalatie aanschaffen, het is zeker dat ik voor Marantz ga kiezen.
Het word ook een reciever, maar nu komt de ham vraag.
Ik vind films kijken in 5.1 ook mooi, maar stereo muziek ook.
Nu is mij verteld dat als je een reciever neemt in 5.1, dat deze reciever het stereo geluid minder overbrengt dan een stereo Reciever.
Mijn zij dat je dan een keuze moet maken, waar naar je voorkeur gaat, pure stereo muziek, of 5.1 en minder stereo. HLP

Ik heb nu een LG set in 5.1, daarbij is het stereo geluid een drama is.
Maar ik ga er eigenlijk vanuit, als ik iets van Marantz koop en een betere set luidsprekers, dat ik dan zowel 5,1 als stereo goed is.

Mijn vraag leg ik dan voor aan jullie, moet ik voor stereo gaan of 5.1 :?
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

mahansz

hai, allereerst welkom op het forum!
De vraag die je je eigenlijk af moet stellen is waarvoor je de set gaat gebruiken: is het voor af en toe een filmpje en veel cd's (en/of radio) luisteren of is het andersom (of allebei natuurlijk)? Als je dit goed in percentages weer kan geven, dan komt je automatisch op de juiste keus uit. In mijn geval kijk ik één keer per week een filmpje en luister ik bijna elke dag wel een cd('s) of de radio: ik heb een puur stereo set dus. Het motto dus: bedenk goed waarvoor je de set het meest wilt gaan gebruiken.

Als je beiden even belangrijk vindt, dan kan je of voor een aparte stereoversterker, gekoppeld aan een surround-receiver gaan, of een kwalitatief hoogwaardige surround-reciever aanschaffen. Maar je begrijpt natuurlijk al, voor deze opties betaal je natuurlijk ook de hoofdprijs!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

MadVillain

Hoe kritisch ben je als luisteraar? Denk je dat je in de lange termijn je gaat ergeren aan het slechte stereo geluid wat een surround receiver kan weergeven?

Als ik alles vantevoren wist had ik nooit een surround receiver gekocht. Omdat ik nogal een kritische luisteraar ben was ik snel van surround afgestapt. Want zou ik alles in hoge kwaliteit willen, surround als stereo, dan was ik bakken vol met geld kwijt  :-D

En vooral veel in hifi zaken luisteren met setje referentie cd's...

Stadium III

Je kunt 500 euro uitgeven voor een 2 kanaals versterker of je kunt 500 euro uitgeven voor een reciever

De stereo kwaliteiten zullen van de reciever uiteraard mnderzijn als de versterker

Ikzelf speel met een reciever en ben zeer tevreden over het stereo geluid
Verder is dit ook omdat mijn doel 5.1 is !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Totofan

Ik vind het best moeilijk om de beste keuze te maken.
Al denk ik dat steeds meer de voorkeur uitgaat naar stereo, ondangs dat ik ook vaak veel naar muiziek DVD's kijk en luister.
Voor het zelfde budget koop je een betere stereo instalatie dan een 5.1 instalatie.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

mars

Citaat van: Totofan op augustus 17, 2008, 10:05:11
Ik vind het best moeilijk om de beste keuze te maken.
Al denk ik dat steeds meer de voorkeur uitgaat naar stereo, ondangs dat ik ook vaak veel naar muiziek DVD's kijk en luister.
Voor het zelfde budget koop je een betere stereo instalatie dan een 5.1 instalatie.

precies :yes:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Stadium III

FF offtopic !!!

Mars ook al over de 1000 berichten!!!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

WimPeu

Ik had (heb) het zelfde probleem..ik vind een dvdtje in 5.1 erg lekker maar ga met stereo voor wat meer kwaliteit.
Tipje mijnerzijds;
SR4002 (€299 bij RAF) voor je 5.1  neem daarbij een bij je speakers passende stereo versterker.  Misschien de PM7001 nu op MP voor €220,- met de SA7001 dan nog een goed setje fronts. Ik zou rond kijken op MP. Voila, je hebt voor de prijs van alleen een nieuwe SR 7002 een goede 5.1 en een hele goede stereo....maar ja je wilt nieuw geloof ik he
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Citaat van: Stadium III op augustus 17, 2008, 10:58:43
FF offtopic !!!

Ook offtopic

Ik zit ook alweer op 40!!!! :schater:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

dmeerpa

Zelf heb ik een SR8002, één van de beste Surround receiver van Marantz, en ik ben heel tevreden van wat hij op stereo gebied persteerd.

Nu ik heb ook een SR7500 gehad, ook die was goed, maar ik merk wel dat de SR8002 het een stukje beter doet.

Een belangrijk gegeven is wat wil je uitgeven. HEb je het geld om zoals sommigen hier al aanhalen, kan je zowel een Stereo versterker combineren met een Surround receiver, dan zal je beide voordelen hebben, heel goeie stereo weergave, en ook kunnen genieten van surround.

Ik verwacht ook dat de AV8003 (surround voorprocessor) - MM8003 (meerkanaals eindeversterker) heel goeie stereo prestaties levert. Maar dan mag je denken aan net iets meer dan 4000€ en dan heb je nog geen speakers.

Gezien je nu een LG set bezit met vermoedelijk van die kleine plastieken melkdoosjes als speakers, zal eender welke marantzreceiver met echte speakers op stereo en surround een droom zijn.

Nu goeie speakers doen hééééél vééééél. Dit is in mijn set hetgeen die de grootste prestatie winst gaf. Maar opnieuw wat wil je ervoor uitgeven. Je hebt surround setjes van nog geen 1000€ en je hebt frontspeakers van 12.000€ ....

Ik zou zeker eens gaan luisteren naar 5.1/7.1 receivers en dan voornamellijk in Pure Direct bij stereo weergave.
Ik denk dat de SR7002/SR8002 op stereo gebied zeker aanraders zijn, eventueel kan je nog zijn voorganger voor een prikje op de kop tikken, zijnde de SR7001/SR8001.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Totofan

Ik denk zelf dat stereo word aangezien mijn budget, ongeveer €2000, het komt niet op een €200.
Ik ben al hier een daar aan het zoeken geweest van daar, als ik de SR8002 kies ben ik al ruim over de helft van mijn budget heen,.
En er moeten natuurlijk  nog een paar goede speakers bij, en die kosten ook wat.

Wat mijn LG betreft,(aanschafprijs €700), zijn de front en suround speakers zuilen, maar wel van kunststof, met een vermogen van 200 watt per stuk, maar met een CD klinkt het voor geen meter.
En radio ook niet, geen volume en erg mat.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

mars

Citaat van: Stadium III op augustus 17, 2008, 10:58:43
FF offtopic !!!

oi, ook ff off topic dan

hahaha ja gaaf had ik niet eens door, en dat terwijl ik heeeel weinig tijd heb gehad om te posten.

op naar de 100.000 :wink:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

Citaat van: Totofan op augustus 17, 2008, 18:36:15
Ik denk zelf dat stereo word aangezien mijn budget, ongeveer €2000, het komt niet op een €200.
Ik ben al hier een daar aan het zoeken geweest van daar, als ik de SR8002 kies ben ik al ruim over de helft van mijn budget heen,.
En er moeten natuurlijk  nog een paar goede speakers bij, en die kosten ook wat.

Wat mijn LG betreft,(aanschafprijs €700), zijn de front en suround speakers zuilen, maar wel van kunststof, met een vermogen van 200 watt per stuk, maar met een CD klinkt het voor geen meter.
En radio ook niet, geen volume en erg mat.

Nu ik vermoed dat andere luidsprekers (in houten behuizing) wel al eens een enorme verbetering kunnen zijn op uw LG set.
Het zijn wel zuilluidsprekers, maar die zitten in een smalle kunststof behuizing, meestal is er ook een probleem met de lage midden tonen, de ingebouwde speakers kunnen die niet aan, een stuk wordt niet of niet goed weergegeven en andere deel wordt door de sub overgenomen, maar hierdoor wordt uw sub lokaliseerbaar.

De Bose Lifestyle systemen hebben hetzelfde probleem.

Anderzijds zal een Marantz SR4002/SR5002 ook een enorme verbetering zijn in combinatie met een 5.1 speakerset van een 1300-1500€. De vraag is hoe critisch je bent op stereo gebied...
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Totofan

Kijk hier kan ik wat mee,bedankt zover, ik ga over een tijdje eens luisteren bij een goede HIFI zaak, en wil dan gaan luisteren naar het verschil tussen een losse versterker, en een reciever.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

Totofan

Ik heb vandaag een set bestelt, van marantz.
De versterker is de PM 7001 geworden.
De CD speler is de SA 7001 geworden.
De tuner is de ST 6001 geworden.
En de speakers, de Paradigm Monitor 9.

Het was eigenlijk nog niet de bedoeling, maar mijn vrouw heeft de doorslag gegeven om het nu te doen, in plaats van volgend jaar.  pompom
Als alles mee zit kan ik de set volgende week op halen.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next