B speaker ouput

Gestart door WimPeu, juli 20, 2008, 22:33:19

Vorige topic - Volgende topic

WimPeu

Kan het kwaad als je alleen de B speaker ouput gebruikt ipv de A? 

Gewoon uit nieuwsgierigheid, een kamaraad van mij zegt dat je altijd de A moet gebruiken als je maar 1 set speakers er op aansluit maar volgens mij maakt dat dus niks uit.
Graag advies...kan ik even mijn gelijk halen hier...toch???
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Stadium III

Als je B gebruikt kun je A uitzetten

Je begint meestal bij A maar als je 2 ruimte's hebt en in B wilt luisteren dan gebruik je ook maar alleen B

Ik zie geen probleem
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Willem-A

Citaat van: WimPeu op juli 20, 2008, 22:33:19
Kan het kwaad als je alleen de B speaker ouput gebruikt ipv de A? 

Gewoon uit nieuwsgierigheid, een kamaraad van mij zegt dat je altijd de A moet gebruiken als je maar 1 set speakers er op aansluit maar volgens mij maakt dat dus niks uit.
Graag advies...kan ik even mijn gelijk halen hier...toch???

Geen probleem. Er zijn echter wel receivers waarbij ook de uitvoer naar center en surrounds stopt als speakers A worden uitgeschakeld. Ik gebruik bij mijn receiver de speaker A uitgangen niet, maar kan ze niet uit schakelen, om reden dat dus de center en surround-kanalen dan ook niet meer weergeven. Gebruik je A+B dan moet je uiteraard wel rekening houden met de impedantie. Meestal staan de uitgangen parrallel, dus dan kan je gemakkelijk de versterker overbelasten.

Bold

Citaat van: Willem-A op juli 21, 2008, 22:33:02
Meestal staan de uitgangen parrallel, dus dan kan je gemakkelijk de versterker overbelasten.

En dat is dus (waarschijnlijk) bij mijn SR-7001 gebeurd waar ik dit op dit forum eerder over postte (item "AV-7001 oververhit"). Deze raakt oververhit en knalde er uit toen ik twee uurtjes op redelijk vol vermogen op 5.1 draaide via A en nog twee extra speakers op B.

Willem-A

Citaat van: Bold op juli 22, 2008, 16:52:50
En dat is dus (waarschijnlijk) bij mijn SR-7001 gebeurd waar ik dit op dit forum eerder over postte (item "AV-7001 oververhit"). Deze raakt oververhit en knalde er uit toen ik twee uurtjes op redelijk vol vermogen op 5.1 draaide via A en nog twee extra speakers op B.

Heb je de 7001 wel voldoende ruimte gegeven? Als ik bij veel mensen zie hoe krap de versterker vaak in een meubel is geplaatst, of afgedekt word door een DVD of CD speler, dan verbaast het me niet dat deze receivers of versterkers te warm worden. En als je in jou voorbeeld speakers gebruikt van 8 Ohm, dan is de totale impedantie nog maar 4 als er sprake is van een parrallel aansluiting. Om die reden word er vaak 16 Ohm aangeraden. Als je dan ook nog eens speakers hebt, die bij bepaalde frequenties behoorlijk zakken, bijvoorbeeld naar 4 Ohm en je hebt er 2 sets op staan, dan zit je uiteindelijk nog maar op een impedantie van zo'n 2 Ohm en dat is voor deze versterker en vele andere trouwens, veel te laag. Kan hij daarbij zijn warmte ook nog eens slecht kwijt, gaat het mis...