Hulp gezocht bij aansluiten van mijn speakers

Gestart door vincent, juli 08, 2008, 22:06:49

Vorige topic - Volgende topic

vincent

Ik ben in het bezit van een pm82 waar ik vier speakers op heb aangesloten (biwire). Nu wil ik graag mijn laagweergave gaan verbeteren. Ik dacht aan het aanschaffen van een actieve subwoofer, echter heb ik geen idee hoe ik deze op de versterker moet aansluiten. De vier speaker uitgangen zijn bezet, de versterker heeft een pre-in en out; echter is de out enkel actief op het moment dat ik de processor knop heb ingedrukt. Zodra deze actief is krijgen de speaker uitgangen geen signaal; wat niet de bedoeling is. Ook lijkt het me niet handig de woofer aan te sluiten op de tape out.

Wie weet een oplossing?

Vincent

Maurice

Allereerst, wat voor speakers heb je? Soms kunnen deze in het laag erg profiteren van een extra eindversterker.

Daarnaast zou je natuurlijk kunnen proberen om twee sets ls-kabels in één terminal te plaatsen, bijvoorbeeld door banaanstekers te gebruiken (hier passen makkelijker dikkere kabels in). Of een andere kabel, diverse bi-wire kabels hebben enkel aan de luidsprekerzijde de vertakkingen zitten, waardoor je ls in A kan steken en sub in b.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

vincent

ik heb 4 mission 733i aangesloten via bi wire (twee kabels per aansluiting) Ben bang als ik de woofer hier ook nog eens tussen doe de versterker in de stress raakt

Maurice

Citaat van: vincent op juli 08, 2008, 22:27:19
ik heb 4 mission 733i aangesloten via bi wire (twee kabels per aansluiting) Ben bang als ik de woofer hier ook nog eens tussen doe de versterker in de stress raakt

Hmm, dus totaal 4 luidsprekers op één versterker? Ik zie net dat de missions geen mogelijkheid voor biwire hebben, dus ik begrijp nu volgens mij je setup wel.
Allereerst loop je het risico om je versterker om zeep te helpen op deze wijze. Door de 4 speakers (twee per stereozijde) is je impedantie wat je versterker ziet gehalveerd. Het lijkt mij raadzamer om slechts één paar speakers aan te sluiten met de sub erbij. Anders moet je qua hardware het nodige veranderen....
Rev. Maurice

vincent

In eerste instantie wil ik je bedanken voor het meedenken. De missions hebben echter wel de mogelijkheid tot bi-wire aansluiting. Het is een twee weg systeem waarbij de aansluiting bestaat uit 2 x plus en 2 x min. Aangezien de versterker twee luidspreker paren toestaat heb ik deze met dubbele bekaelingaangesloten.

Maurice

Citaat van: vincent op juli 08, 2008, 22:37:54
In eerste instantie wil ik je bedanken voor het meedenken. De missions hebben echter wel de mogelijkheid tot bi-wire aansluiting. Het is een twee weg systeem waarbij de aansluiting bestaat uit 2 x plus en 2 x min. Aangezien de versterker twee luidspreker paren toestaat heb ik deze met dubbele bekaelingaangesloten.

aha, ik had een plaatje gezocht, en daar zag ik een enkele aansluiting... Vandaar ;)
Ik denk trouwens dat je gewoon een sub kan aansluiten. De impedantie zal behoorlijk hoog zijn, dus je versterker zal er weinig van merken. De sub zal geen vermogen opnemen, enkel het signaal zelf (ingebouwde versterker).

Edit: de Rel Quake bijvoorbeeld heeft een high-level impedantie van 100 kOhm tov een gewone luidspreker met 8 Ohm.
Rev. Maurice

vincent

Dus met andere woorden de aansluitingen laten zoals ze zijn en de actieve woofer via tulp aansluiten op de luidspreker uitgangen?

Is het dan een goed idee om de plus van a te pakken en de min van b? Of gewoon een paar gebruiken?

Maurice

Citaat van: vincent op juli 08, 2008, 22:49:25
Dus met andere woorden de aansluitingen laten zoals ze zijn en de actieve woofer via tulp aansluiten op de luidspreker uitgangen?

Is het dan een goed idee om de plus van a te pakken en de min van b? Of gewoon een paar gebruiken?

via tulp zal niet lukken ;)
Een banaansteker zal wel werken, waarbij je dan ook de ls-kabel naar een set speakers erbij aansluit. Een sub wordt ook stereo aangesloten, dus plus en min van beide zijden ;)
Rev. Maurice

vincent

Maurice bedankt voor je verhelderende woorden. Met jou hulp gaat volgende week de kwaliteit van het geluid in huis vincentr wederom een klein stapje vooruit

Maurice

Citaat van: vincent op juli 08, 2008, 22:55:34
Maurice bedankt voor je verhelderende woorden. Met jou hulp gaat volgende week de kwaliteit van het geluid in huis vincentr wederom een klein stapje vooruit

Ik hoop alleen nog wel dat ik ook gelijk heb  :angel:
Dus als iemand mij nog wilt verbeteren, hij is welkom!

Maar welke sub heb je op het oog/oor?
Rev. Maurice

vincent

Wilde me daar volgende week eens mee bezig houden. Hij moet goed "blenden" met de missions. Een stevig niet vervormd laag weergeven.

Heb je suggesties?

Prijs mag tot € 250 waarbij de voorkeur uitgaat naar 2e hands (meer kwaliteit voor minder geld)

Maurice

Citaat van: vincent op juli 08, 2008, 23:12:34
Wilde me daar volgende week eens mee bezig houden. Hij moet goed "blenden" met de missions. Een stevig niet vervormd laag weergeven.

Heb je suggesties?

Prijs mag tot € 250 waarbij de voorkeur uitgaat naar 2e hands (meer kwaliteit voor minder geld)

In die prijsklasse zeker voor 2ehands gaan  :yes:

Anders zelfbouw (meer waar voor je geld):
http://speakerland.nl/content/user/producten/subwoofers/subwoofer_bouwpakketten/sub1.php
Of als je net iets meer kan uitgeven: http://speakerland.nl/content/user/producten/subwoofers/subwoofer_bouwpakketten/sub4.php
Deze laatste is zeker een aanrader, kan denk ik zelfs al met de goedkopere rels concurreren!
Rev. Maurice

vincent

ziet er niet verkeerd uit. Heb eens rondgekeken naar REL. Is voor die prijs tweedehands ook mogelijk

Stadium III

Rel idd ook mogenlijk

Verder heeft rel de optie om met een bijgeleverde kabel de subwoofer aan te kunnen sluiten op een stereo versterker
Dit noemen ze de neutrik kabel en die heeft 3 losse kabelstjes aan de ene kant en een neutrik connector aan de andere kant voor ind e rel zelf

Je sluit de  aan op de achterzijde van je versterker op 2x plus en 1 keer min
Zo gaat hetzelfde signiaal naar de subwoofer als naar de front's
De subwoofer pakt hierbijgeen zware belasting van je reciever alleen maar een signiaal wat ie zelf verstrerkt

Kijk eens naar een Quake,of een Q100e ofeen stealth

Allemaal sub's die voor een habbekrats weg kunnen gaan

Suc 6 ermee

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

let er wel op dat de Mission's 8 Ohm nominaal moeten zijn ,4 Ohm en zelfs 6 Ohm is met gebruik van twee paar uiterst schadelijk voor de PM82.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303