Als de prijs van de kef 205 reference naar je zin is en je kunt ze goed in je ruimte plaatsen ,ze zijn best wel groot namelijk dan zou ik niet te lang twijfelen
Dat kef erg warm zou klinken ben ik totaal niet met maurice eens dit oordeel lijkt wel voort te komen
uit het FABELTJE dat alle engelse speakers warm klinken.
Dit was in de jaren 60 en 70 wel voor een groot gedeelte het geval maar later al lang niet meer.
Misschien wat voor mythbusters op discoverychannel
met de reference serie van kef zit je op een dermate niveau dat het met andere luidsprekers niet veel beter
zal gaan klinken maar anders, een smaakkwestie dus.
Wat betreft het dichtslibben van het midden is het meestal niet de luidspreker die dit veroorzaakt maar de apparatuur die het niet trekt, dit kan zowel door de cd-speler als versterker (zamen) veroorzaakt worden.
Ik denk dat de combi pm-14 en ref.205 een hele mooie is.
Ik speel zelf met een pm14-mkII KI en een cd-14 i.c.m. kef XQ5 luidsprekers (de serie onder de reference)
en ben uitermate tevreden.
Niet omdat ik nu zelf kef luidsprekers heb maar de hogere series klinken zeker niet (te) warm maar zijn juist
behoorlijk neutraal van klank.
zet een kef 205 naast een B&W 802 en ga dan eens luisteren welke luidspreker er warm klinkt, ik weet het antwoord
(dat was niet op een marantz set overigens)
grtjzz Daffy
p.s. bij elke nieuwe keuze altijd eerst luisteren.