Bi-amp PM15S1 of PM11S1

Gestart door Gouden Kabeltjes, september 17, 2006, 20:56:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joep

#30




Maar heb ff een vraagje tussendoor over de versterker.
het is een 90 watter.... gaat dat wel genoeg zijn "?

[/quote]


Het Duitse blad Audio geeft een AK waarde aan boxen en versterkers. De waarde van de versterker moet altijd boven die van de boxen liggen!

B&W 704 heeft een AK waarde van 58.
Marantz PM-15 heeft een AK waarde van 67.
Marantz PM-11 S1 heeft een AK waarde van 71.

Maurice

Citaat van: joep op januari 09, 2007, 11:09:56
Het Duitse blad Audio geeft een AK waarde aan boxen en versterkers. De waarde van de versterker moet altijd boven die van de boxen liggen!

B&W 704 heeft een AK waarde van 58.
Marantz PM-15 heeft een AK waardde van 67.
Marantz PM-11 S1 heeft een AK waarde van 71.
Interessant, waar staat die AK voor?
Op basis van welke factoren wordt dit bepaald? Heb je daar info over?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

joep

AK is AUDIO-Kennzahl. Hoe hoger dit getal is, des te hoger het vermogen en stabieler de versterker is. Voor echte live-dynamiek zal de AK waarde van de versterker minstens gelijk moeten zijn aan de AK waarde van de luidspreker.
Hoe meer vermogen een luidspreker nodig heeft hoe hoger zijn AK waarde.

Gouden Kabeltjes

Interessante discussies allemaal.

Mijn ervaring met de PM15 en 703 is dat het prima gaat. Je moet naar je gevoel de volumeknop ver opendraaien, maar dat is uitsluitend het effect van de manier van volumeregeling.

Ik heb op geen enkele manier een gebrek aan stabiliteit of controle ervaren.

Wel is het zo, dat sinds ik met 2x PM15 bi-amp de controle en 'grip' (beter woord?) sterk verbeterd is.

Als dit iemands angst is en de evt. de reden om voor PM11 te kiezen, dan is de optie 2 x PM15 het overwegen waard. Aanschafprijs van 2 x PM15 is minder dan 1 x PM11. Bovendien heb je het voordeel van vertical bi-amp: apart kanaal voor aansturing hoog/laag en optimalisatie van het beroep dat elk kanaal op de voeding in de versterker doet.

Serieuze reden om voor PM11 te kiezen is balanced aansluitingen + waarschijnlijk toch weer hoger kwaliteitsniveau geluid; maar ik denk dat het een interessante vergelijking zou zijn, waarbij beide set-ups hun voor en nadelen tov elkaar zullen hebben!

Persoonlijk denk ik dat als je PM11 denkt, je meer op het terrein zou moeten denken van B&W 800 serie qua luidsprekers.

803D of 802D staat op mijn lange termijn wens/droomlijstje. Tot die tijd ben ik erg blij met de 703's.
Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

joep

Ik herhaal mijn vraag nog maar een keer:

Is het vermogen nu dubbel zo groot per versterker?
Dus heb je nu 180w per stereo kanaal?
Ik zou deze set ook graag willen vergelijken met ??n PM 11 versterker.

SB_Marantz

Citaat van: joep op januari 09, 2007, 23:03:35
AK is AUDIO-Kennzahl. Hoe hoger dit getal is, des te hoger het vermogen en stabieler de versterker is. Voor echte live-dynamiek zal de AK waarde van de versterker minstens gelijk moeten zijn aan de AK waarde van de luidspreker.
Hoe meer vermogen een luidspreker nodig heeft hoe hoger zijn AK waarde.


Ik vind dat ak getal je reinste onzin.
''Het getal van de versterker moet minstens die van de luidspreker bereiken voor echt live dynamiek''

Je gaat toch niet blind aan de hand van die cijfertjes een versterker en luidsprekers kopen omdat die cijfertjes mooi met elkaar matchen?

Wat ik wel mooi vind van die testen zijn die 3 dimensionale diagrammetjes waaraan je mooi kunt zien wanneer de versterker inzakt.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Gouden Kabeltjes

Op de prangende vraag: heb je bij bi-amping het dubbele vermogen?

Het staat nergens in de documentatie, maar logisch beredeneerd:

- Bij 'single amping' heb je 90W per kanaal.
- Bij bi-amping heb je 2x90W per kanaal, dus 180W, verdeeld als 90W voor midden/hoog en 90W voor laag.
- Omdat hoog/midden een lager beroep doet op de gedeelde stroomvoorziening in de amp, blijft er meer over voor het laag, wat nog een additioneel 'power' voordeel is.

In het kader van AK waardes en dat soort discussies, is het interessant wat Musical Fidelity beweert rondom hun nieuwe 'Supercharger'. Hun stelling is dat veel power een sterke invloed op kwaliteit heeft. Vraag me af wat buizenmannen hiervan vinden.

http://www.musicalfidelity.com/products/supercharger/index.html

Mijn eigen ervaringen met 2 x PM15 zijn super.
Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

Marvin

blijft toch gewoon 90watt,

maar dan 2x....?

maw, de speaker voelt bi-ampen toch niet als dubbele belasting?

joep

#38
Citaat van: Gouden Kabeltjes op september 20, 2007, 17:02:07
Op de prangende vraag: heb je bij bi-amping het dubbele vermogen?

Het staat nergens in de documentatie, maar logisch beredeneerd:

- Bij 'single amping' heb je 90W per kanaal.
- Bij bi-amping heb je 2x90W per kanaal, dus 180W, verdeeld als 90W voor midden/hoog en 90W voor laag.
- Omdat hoog/midden een lager beroep doet op de gedeelde stroomvoorziening in de amp, blijft er meer over voor het laag, wat nog een additioneel 'power' voordeel is.



Dus van versterker A gaat het linker kanaal naar de hoge tonen speaker en het rechter naar de bas.
Bij versterker B gaat het linker kanaal naar de hoge tonen speaker en het rechter naar de bas.
Juist?
Dan zal het vermogen volgens mij wel verdubbelen, of niet soms?


Maar hoe komen we er nu achter wat het beste klinkt???????????????? violent1

Marvin

door het te proberen......

denk dat ieder dit voorzich moet bepalen.

met me vorige receiver (denon) had ik me front ge bi-amped via de back-surround versterkers.

me marantz heeft deze optie niet, wel heb ik ze ge bi-wired...

met die denon vond ik bi-amped een duidelijke verbetering geven.

maar met die marantz mis ik het totaal niet.

misschien dat de prijsklasse daar wat mee te maken heeft...

maar ik zou zeggen, als je de mogelijkheid hebt te bi-ampen. gewoon even proberen...

ik begrijp dat je dan in de meeste gevallen ook gelijk een extra versterker nodig hebt..

kijk eens wat bi-wiren voor je doet, als dat verbetering geeft zou bi-ampen dat zeker moeten doen...

voor mij is bi-wiren strakker dan single.

maar dat hoeft blijkbaar niet voor iedereen zo te zijn....

proberen dus!

Gouden Kabeltjes

Tja, zit maar 1 ding op: de dealer beide opties laten aanrukken en uitproberen / vergelijken. Liefst thuis.

Ik heb dat niet gedaan; ik ben er 'blind' voor gegaan. Ook omdat bi-amping een door Marantz zelf gepromote upgrade pad is voor de PM-15 (en omdat ik voor de goedkoopste internetdeal voor mijn 2e PM15 ben gegaan).
Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

joep

Citaat van: Gouden Kabeltjes op september 21, 2007, 15:28:54
Tja, zit maar 1 ding op: de dealer beide opties laten aanrukken en uitproberen / vergelijken. Liefst thuis.

Ik heb dat niet gedaan; ik ben er 'blind' voor gegaan. Ook omdat bi-amping een door Marantz zelf gepromote upgrade pad is voor de PM-15 (en omdat ik voor de goedkoopste internetdeal voor mijn 2e PM15 ben gegaan).


Ben dik aan het testen en kan je na zo'n 4 uur wel zeggen dat er een heel duidelijk verschil is.
Blijf het hele weekend bezig en mij is nu al opgevallen dat 2 x slecht niet één goed maakt.
Het is het beste te vergelijken tussen met en zonder condoom.
Laat wel weten hoe het afloopt.

Paul


Het is het beste te vergelijken tussen met en zonder condoom.
Laat wel weten hoe het afloopt.
[/quote]

Hangt er vanaf wie er naast je ligt.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maurice

Citaat van: Paul op september 21, 2007, 18:25:30
Het is het beste te vergelijken tussen met en zonder condoom.
Laat wel weten hoe het afloopt.


Hangt er vanaf wie er naast je ligt.
:police:
Wij van het forum stimuleren safe sex, dus altijd met condoom!








tenzij het niet anders kan  clown1
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

MadVillain