Set van Rogier-H

Gestart door Rogier-H, juli 26, 2026, 10:14:45

Vorige topic - Volgende topic

Rogier-H

Met een nieuwe stereo meubel heb ik vrijwel de surround luidsprekers op de zelfde hoogte gebracht.
Alleen nog de andere kant, heb ik al een oplossing voor bedacht.
Marantz Cinema 30

Dolby Admos 5.2.4.2 (11.2)

Muziek 2.0

RHK

Citaat van: . op juli 26, 2026, 10:14:45Met een nieuwe stereo meubel heb ik vrijwel de surround luidsprekers op de zelfde hoogte gebracht.
Alleen nog de andere kant, heb ik al een oplossing voor bedacht.

Goed bezig!
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Rogier-H

Oplossing voor het hoogte verschil van mijn front Dolby Atmos luidsprekers heb ik (vanmiddag) opgelost hello
Met behulp van een tweede sub, deze plaats ik op mijn bestaande sub zodat de Dolby Atmos luidsprekers op gelijke hoogte komen te staan.
Marantz Cinema 30

Muziek 2.0

dmeerpa

Citaat van: Rogier-H op juli 30, 2026, 06:02:41Oplossing voor het hoogte verschil van mijn front Dolby Atmos luidsprekers heb ik (vanmiddag) opgelost hello
Met behulp van een tweede sub, deze plaats ik op mijn bestaande sub zodat de Dolby Atmos luidsprekers op gelijke hoogte komen te staan.
Het zijn soms maar kleine aanpassingen, maar die wel een enorme impact kunnen hebben op de geluidservaring.
Je zal zoals ik eerder al zei alles wel opnieuw moeten inmeten want er zal nu volumeverschil en ook timing verschil onstaan  en vermoedelijk zijn ook reflecties anders.

Sommigen gaan zeggen geniet je ook nog wel van muziek, maar voor mij is dat af-, of fijnstellen ook een hobby en het resultaat is dat je nadien dubbel en dik geniet van de muziek of film ;)
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

Rogier-H

Mijn nieuwe opstelling, nu alles op gelijke hoogte  :-)
Marantz Cinema 30

Muziek 2.0

RHK

Citaat van: Rogier-H op juli 30, 2026, 18:52:37Mijn nieuwe opstelling, nu alles op gelijke hoogte  :-)

Vervelend om te zeggen. Maar je Atmos speakers moeten echt wel hoger staan dan je fronts.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Rogier-H

Citaat van: RHK op juli 30, 2026, 23:48:37Vervelend om te zeggen. Maar je Atmos speakers moeten echt wel hoger staan dan je fronts.
Heb ik ook het liefst maar wat moeilijker te realiseren. links de front staat wat naar voren, wat al beter is. De rechter front ga ik wat naar voren brengen, zodat de Dolby Atmos speaker wat ruimer komt te staan.
Marantz Cinema 30

Muziek 2.0

Rogier-H

Na veel luisteren, ben ik er toch achter gekomen dat de meerwaarden van Dirac bij het spelen van muziek toch niet zo groot is...

Het heeft een weergave wat opvallend strak klinkt, over het hele spectrum maar naar mijn gevoel gaat dit ten koste van het origineel...

Ben de hele middag muziek aan het spelen in de modus pure direct en het klinkt erg lekker, maar mijn smaak beter dan met Dirac.

2.0 stereo klinkt echt erg goed van mijn Marantz

Dus conclusie: films kijken met Dirac aan en muziek lekker luisteren in de pure direct modus.
Marantz Cinema 30

Muziek 2.0

dmeerpa

Citaat van: Rogier-H op augustus 06, 2026, 15:08:32Na veel luisteren, ben ik er toch achter gekomen dat de meerwaarden van Dirac bij het spelen van muziek toch niet zo groot is...

Het heeft een weergave wat opvallend strak klinkt, over het hele spectrum maar naar mijn gevoel gaat dit ten koste van het origineel...

Ben de hele middag muziek aan het spelen in de modus pure direct en het klinkt erg lekker, maar mijn smaak beter dan met Dirac.

2.0 stereo klinkt echt erg goed van mijn Marantz

Dus conclusie: films kijken met Dirac aan en muziek lekker luisteren in de pure direct modus.

Zelf ervaar ik het gehaal anders. in de direct mode is het laag de hard (te luid).
Maar ik gebruik 2 verschillende curves voor film en muziek.
Zet wel je receiver op de stereo modus als je muziek wil luisteren die aan de bron 2.0 is. Weet ook dat in DIRAC voor het laag hier de curve voor je fronts de enige zijn die invloed hebben, je mag die van de subs zoveel aanpassen als je wilt, dat werkt enkel voor een echt LFE signaal.
Dit betekend dat je in DIRAC voor de fronts je curve in het laag evenlaag als die van je sub mag laten gaan, DIRAC regelt de crossover wel.

Er zijn nog wel wat zaken dat je kan proberen
  • je kan voor stereo een uw gordijn instellen op een veel lagere frequentie dan 20000Hz, bv voor een standaard huiskamer tussen 300 Hz en 500 Hz. Dit is de overgangszone waar de kamerakoestiek stopt met domineren en de luidspreker het overneemt. Grote of goed behandelde kamer rond 200 Hz tot 250 Hz en kleine of onbehandelde kamer 400 Hz tot 500 Hz.
    Daarmee behoud je het strak laag van DIRAC maar wijzig je niks boven deze frequencies.
  • Speel met de curve. Wat ik deed was een sweep in Pure Direct meten met REW. En heb voor mijn curve in DIRAC zo aangepast voor de hogere frequencies dat ik gelijk liep met Pure Direc, met het verschil dat ik een vlakker resultaat kreeg van de curve
  • Geen idee hoeveel meetingen je deed. Heb je een 5.1.2 systeem (8 luidsprekers)? Maak dan minstens 8 tot 9 metingen.Heb je een 7.2.4 theater (13 luidsprekers)? Maak dan minimaal 13 tot 14 metingen
  • zelfs wanneer je de stereo modus zal gebruik al je speakers ter ondersteuning van de fronts, want hoe meer er ondersteuning hoe gemakkelijker om te fixen. Als je je natuurlijk beperkt tot de 2 fronts en de 2 subs dan heb je amper ondersteuning.

Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro

NB

Denk dat de waarnemingen door het verschil aan luidsprekers en de ruimte, de ervaringen doen verschillen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 1 -Dali C 8D- Yamaha CDS303 - Quantis tuner-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sony BlueRay.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Rogier-H

Citaat van: dmeerpa op augustus 06, 2026, 17:20:46Zelf ervaar ik het gehaal anders. in de direct mode is het laag de hard (te luid).
Maar ik gebruik 2 verschillende curves voor film en muziek.
Zet wel je receiver op de stereo modus als je muziek wil luisteren die aan de bron 2.0 is. Weet ook dat in DIRAC voor het laag hier de curve voor je fronts de enige zijn die invloed hebben, je mag die van de subs zoveel aanpassen als je wilt, dat werkt enkel voor een echt LFE signaal.
Dit betekend dat je in DIRAC voor de fronts je curve in het laag evenlaag als die van je sub mag laten gaan, DIRAC regelt de crossover wel.

Er zijn nog wel wat zaken dat je kan proberen
  • je kan voor stereo een uw gordijn instellen op een veel lagere frequentie dan 20000Hz, bv voor een standaard huiskamer tussen 300 Hz en 500 Hz. Dit is de overgangszone waar de kamerakoestiek stopt met domineren en de luidspreker het overneemt. Grote of goed behandelde kamer rond 200 Hz tot 250 Hz en kleine of onbehandelde kamer 400 Hz tot 500 Hz.
    Daarmee behoud je het strak laag van DIRAC maar wijzig je niks boven deze frequencies.
  • Speel met de curve. Wat ik deed was een sweep in Pure Direct meten met REW. En heb voor mijn curve in DIRAC zo aangepast voor de hogere frequencies dat ik gelijk liep met Pure Direc, met het verschil dat ik een vlakker resultaat kreeg van de curve
  • Geen idee hoeveel meetingen je deed. Heb je een 5.1.2 systeem (8 luidsprekers)? Maak dan minstens 8 tot 9 metingen.Heb je een 7.2.4 theater (13 luidsprekers)? Maak dan minimaal 13 tot 14 metingen
  • zelfs wanneer je de stereo modus zal gebruik al je speakers ter ondersteuning van de fronts, want hoe meer er ondersteuning hoe gemakkelijker om te fixen. Als je je natuurlijk beperkt tot de 2 fronts en de 2 subs dan heb je amper ondersteuning.

Dankjewel voor je advies. Naarmate ik luisterde, viel mij op dat de subs in stereo modus behoorlijk aanwezig waren dit is niet nodig met de 702 S3 dat kan het zelf ook goed doen. Ben toch weer naar de 2.0 kanaals instelling gaan kijken, we hebben dat beide ook al geprobeerd wat toen niet lukte.
Het is mij nu gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Ik ben zeer tevreden dat de subs niet meer mee spelen en het ART systeem werkt gewoon. (heb het zo ingesteld dat alleen de twee surround luidsprekers en de subs de frons compenseren. (De 4 hoogte luidsprekers doen niet mee te klein om in ART van betekenis te zijn)

Ik hoor nu mijn fonts in 2.0 stereo. Heb het zo ingesteld dat ik twee verschillende systemen heb preset 1 (muziek) preset 2 (TV/film)
Marantz Cinema 30

Muziek 2.0

dmeerpa

Citaat van: Rogier-H op augustus 06, 2026, 20:52:06Dankjewel voor je advies. Naarmate ik luisterde, viel mij op dat de subs in stereo modus behoorlijk aanwezig waren dit is niet nodig met de 702 S3 dat kan het zelf ook goed doen. Ben toch weer naar de 2.0 kanaals instelling gaan kijken, we hebben dat beide ook al geprobeerd wat toen niet lukte.
Het is mij nu gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Ik ben zeer tevreden dat de subs niet meer mee spelen en het ART systeem werkt gewoon. (heb het zo ingesteld dat alleen de twee surround luidsprekers en de subs de frons compenseren. (De 4 hoogte luidsprekers doen niet mee te klein om in ART van betekenis te zijn)

Ik hoor nu mijn fonts in 2.0 stereo. Heb het zo ingesteld dat ik twee verschillende systemen heb preset 1 (muziek) preset 2 (TV/film)

Als de subs overheersen bij sterea (2.2) dan is dat omdat je curve te hard staat in het laag.
De 702 S3 heeft een frequency response van 46Hz to 28kHz (±3dB) en zelfs 28Hz bij (-6dB).
Als ik het goed zie heb je een SVS SB-1000 Subwoofer die haalt 20Hz (±3dB). Als je dan in DIRAC de fronts een boost van 4 of zelfs 6dB geeft dan ga je ook onder de 46HZ alles boosten, wat dan indien ze meespelen de subs zijn, en dat kan dan te veel van het goede zijn.
Mijn stereo curve laat ik bewust al afvallen vanaf 30Hz, de curve staat op 20Hz al 3dB stiller. Heb je de NAD target curve (die dat principe ook gebruikt) al eens uitgetest. Als je het dan nog te veel (of te weinig) vindt, gebruik ik gemini (google AI) om de curve door hem te laten aanpassen.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K

Rogier-H

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 11:15:37Als de subs overheersen bij sterea (2.2) dan is dat omdat je curve te hard staat in het laag.
De 702 S3 heeft een frequency response van 46Hz to 28kHz (±3dB) en zelfs 28Hz bij (-6dB).
Als ik het goed zie heb je een SVS SB-1000 Subwoofer die haalt 20Hz (±3dB). Als je dan in DIRAC de fronts een boost van 4 of zelfs 6dB geeft dan ga je ook onder de 46HZ alles boosten, wat dan indien ze meespelen de subs zijn, en dat kan dan te veel van het goede zijn.
Mijn stereo curve laat ik bewust al afvallen vanaf 30Hz, de curve staat op 20Hz al 3dB stiller. Heb je de NAD target curve (die dat principe ook gebruikt) al eens uitgetest. Als je het dan nog te veel (of te weinig) vindt, gebruik ik gemini (google AI) om de curve door hem te laten aanpassen.
Voor muziek kan de 702 S3 een constante bass van 48Hz geven, wat ruim voldoende is voor muziek. Waarom zou je
er een sub tussen zetten? Komt weer een schakel tussen wat je weer moet afregelen.
Voor bioscoop ervaring is het wel nuttig. Het is zo mooi op de Marantz dat via presets twee verschillende toepassingen kan definiëren.
Ik geniet volop van het luisterplezier  het hele luidspreker potentieel komt vrij.
Marantz Cinema 30

Muziek 2.0