Citaat van: Rogier-H op augustus 06, 2026, 15:08:32Na veel luisteren, ben ik er toch achter gekomen dat de meerwaarden van Dirac bij het spelen van muziek toch niet zo groot is...
Het heeft een weergave wat opvallend strak klinkt, over het hele spectrum maar naar mijn gevoel gaat dit ten koste van het origineel...
Ben de hele middag muziek aan het spelen in de modus pure direct en het klinkt erg lekker, maar mijn smaak beter dan met Dirac.
2.0 stereo klinkt echt erg goed van mijn Marantz
Dus conclusie: films kijken met Dirac aan en muziek lekker luisteren in de pure direct modus.
Zelf ervaar ik het gehaal anders. in de direct mode is het laag de hard (te luid).
Maar ik gebruik 2 verschillende curves voor film en muziek.
Zet wel je receiver op de stereo modus als je muziek wil luisteren die aan de bron 2.0 is. Weet ook dat in DIRAC voor het laag hier de curve voor je fronts de enige zijn die invloed hebben, je mag die van de subs zoveel aanpassen als je wilt, dat werkt enkel voor een echt LFE signaal.
Dit betekend dat je in DIRAC voor de fronts je curve in het laag evenlaag als die van je sub mag laten gaan, DIRAC regelt de crossover wel.
Er zijn nog wel wat zaken dat je kan proberen
- je kan voor stereo een uw gordijn instellen op een veel lagere frequentie dan 20000Hz, bv voor een standaard huiskamer tussen 300 Hz en 500 Hz. Dit is de overgangszone waar de kamerakoestiek stopt met domineren en de luidspreker het overneemt. Grote of goed behandelde kamer rond 200 Hz tot 250 Hz en kleine of onbehandelde kamer 400 Hz tot 500 Hz.
Daarmee behoud je het strak laag van DIRAC maar wijzig je niks boven deze frequencies.
- Speel met de curve. Wat ik deed was een sweep in Pure Direct meten met REW. En heb voor mijn curve in DIRAC zo aangepast voor de hogere frequencies dat ik gelijk liep met Pure Direc, met het verschil dat ik een vlakker resultaat kreeg van de curve
- Geen idee hoeveel meetingen je deed. Heb je een 5.1.2 systeem (8 luidsprekers)? Maak dan minstens 8 tot 9 metingen.Heb je een 7.2.4 theater (13 luidsprekers)? Maak dan minimaal 13 tot 14 metingen
- zelfs wanneer je de stereo modus zal gebruik al je speakers ter ondersteuning van de fronts, want hoe meer er ondersteuning hoe gemakkelijker om te fixen. Als je je natuurlijk beperkt tot de 2 fronts en de 2 subs dan heb je amper ondersteuning.