Citaat van: ArjenAH op april 28, 2026, 22:03:59Het is nog leuk om met Dirac Live te werken.
En het geluid wordt afgestemd naar de akoestiek.
De dikke lijn is het signaal dat Dirac Live produceert en opneemt via de microfoon.
Aan de hand daarvan genereert Dirac Live de aanpassingen in het geluid.
Met de stippen op de dikke lijn kun je zelf nog aanpassen doen, deze kan je verslepen
en fungeert als een equalizer.
Let wel de 2de grafiek is wat DIRAC denkt dat het resultaat gaat zijn, maar om zeker te zijn moet je nadien nameten met bv REW.
In jou voorbeeld zit je met een aantal probelemen in het laag (ook na DIRAC). Je frequenties staan er niet bij, maar ik gok dat rond de 200Hz zo'n 15dB boost hebt (dat zijn je room-modes), dan lijkt het rond de 70Hz dat je met een null zit (staande golven die botsen), iets dat je met DIRAC live niet kan fixen. Dirac voorspelt een kleinere dip maar ik vrees als je dat gaat nameten dat er quasi geen verschil is mer ervoor. Spreek uit ervaring en had ik ook.
In uw gezal zit de dip mijn inziens net in de regio waar de basskick zit, Ik gebruik vandaag voor stereo muzied de NAD house-curve, die net een kleine piek heeft op 30HZ. (Voor film gebruik ik de StormAudio Cinema house curves).
Om uw laag probleem te fixen (voor zoverre je er ontevreden over bent) zijn er maar 3 à 4 mogelijkheden.
- De subwoofer elders plaatsen en opnieuw meten.
- DIRAC ART, waar hij de null zal proberen te fixen door uw andere luidsprekers te te gebruiken voor zover ze in staat zijn in die lage frequenties hulp te bieden.
- Een 2de subwoofer
- uw ruimte accoustisch aanpassen met bv basstraps
.
Nu zoals je zegt is het een soort equilizer, dat betekend dat uw pieken van 10-15dB die room-modes (resonanties zijn) niet weggenomen worden maar dat ze samen met het normale signaal gedempt worden, wat nog altijd een minder zuivere bass is.
DIRAC ART gaat ook dat anders aanpakken door die room-modes te cancellen, een beetje hetzelfde principe als noise-cancelling in headphones. Ook wordt met de phase gespeeld om peaks en nullen te counteren.