Dirac op mijn Powernode N330

Gestart door ArjenAH, april 28, 2026, 22:03:59

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH

Het is nog  leuk om met Dirac Live te werken.
En het geluid wordt afgestemd naar de akoestiek.

De dikke lijn is het signaal dat Dirac Live produceert en opneemt via de microfoon.
Aan de hand daarvan genereert Dirac Live de aanpassingen in het geluid.

Met de stippen op de dikke lijn kun je zelf nog aanpassen doen, deze kan je verslepen
en fungeert als een equalizer.

De dip in het laag (helemaal links op de rechter afbeelding ) is iets wat aan luidsprekers of akoestiek ligt. Dirac Live kan dit niet helemaal oplossen.
Om dit op te lossen moet er handmatig in gegrepen worden.

En dat kan.

Na de Dirac Live meting is het niet gelijk perfect, er zal  altijd handmatige ingegrepen moeten worden.
Stereo: Arcam A25, Arcam ST25, B&W 702 S3, Thorens TD, Arcam CD5, JBL Sub.

HT: LG 65" G5 OLED, Panasonic DP-UB9000, Powernode (N331), PULSE FLEX 2I x2, B&W HTM6 S3, B&W 606 S3, Sub SVS SB-1000 pro.

Desktop: Powernode N330, Klipsch Ref. cd Box DS3, K15.

Voorn

Lekker hobbyen zo dus! Ja leuk... Ik ben ook wel eens nieuwsgierig naar dirac, maar op mijn Marantz mag je dik betalen jammergenoeg.
Cinema 30, UD7007, Sony UBP-X800m2, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center Kef 204c, Heights Front XQ1, Heights Rear Q compact, Subwoofer Rel HT1510

ArjenAH

Citaat van: Voorn op april 29, 2026, 11:40:48Lekker hobbyen zo dus! Ja leuk... Ik ben ook wel eens nieuwsgierig naar dirac, maar op mijn Marantz mag je dik betalen jammergenoeg.
Dankjewel, beetje hobbyen moet toch bezig zijn. :-)

HT: LG 65" G5 OLED, Panasonic DP-UB9000, Powernode (N331), PULSE FLEX 2I x2, B&W HTM6 S3, B&W 606 S3, Sub SVS SB-1000 pro.

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op april 28, 2026, 22:03:59Het is nog  leuk om met Dirac Live te werken.
En het geluid wordt afgestemd naar de akoestiek.

De dikke lijn is het signaal dat Dirac Live produceert en opneemt via de microfoon.
Aan de hand daarvan genereert Dirac Live de aanpassingen in het geluid.

Met de stippen op de dikke lijn kun je zelf nog aanpassen doen, deze kan je verslepen
en fungeert als een equalizer.

Let wel de 2de grafiek is wat DIRAC denkt dat het resultaat gaat zijn, maar om zeker te zijn moet je nadien nameten met bv REW.
In jou voorbeeld zit je met een aantal probelemen in het laag (ook na DIRAC). Je frequenties staan er niet bij, maar ik gok dat rond de 200Hz zo'n 15dB boost hebt (dat zijn je room-modes), dan lijkt het rond de 70Hz dat je met een null zit (staande golven die botsen), iets dat je met DIRAC live niet kan fixen. Dirac voorspelt een kleinere dip maar ik vrees als je dat gaat nameten dat er quasi geen verschil is mer ervoor. Spreek uit ervaring en had ik ook.

In uw gezal zit de dip mijn inziens net in de regio waar de basskick zit, Ik gebruik vandaag voor stereo muzied de NAD house-curve, die net een kleine piek heeft op 30HZ. (Voor film gebruik ik de StormAudio Cinema house curves).

Om uw laag probleem te fixen (voor zoverre je er ontevreden over bent) zijn er maar 3 à 4 mogelijkheden.

• De subwoofer elders plaatsen en opnieuw meten.
  • DIRAC ART, waar hij de null zal proberen te fixen door uw andere luidsprekers te te gebruiken voor zover ze in staat zijn in die lage frequenties hulp te bieden.
  • Een 2de subwoofer
  • uw ruimte accoustisch aanpassen met bv basstraps
.

Nu zoals je zegt is het een soort equilizer, dat betekend dat uw pieken van 10-15dB die room-modes  (resonanties zijn) niet weggenomen worden maar dat ze samen met het normale signaal gedempt worden, wat nog altijd een minder zuivere bass is.

DIRAC ART gaat ook dat anders aanpakken door die room-modes te cancellen, een beetje hetzelfde principe als noise-cancelling in headphones. Ook wordt met de phase gespeeld om peaks en nullen te counteren.

Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

ArjenAH

Dankjewel voor je uitleg, er valt nog veel te leren.
Ik ga  wat experimenteren met jouw advies en kennis.

ArjenAH

Heb het spectrum  aanzienlijk verkleint (het witte gedeelte).

Buiten dit spectrum (het grijze gedeelte) zitten dips die alleen maar verstoringen op leveren.

Nu na aanpassingen klinkt mijn installatie naar behoren  (Powernod N330)

ArjenAH

Mijn Sub aangepast met Dirac Live.

Je ziet dat in het spectrum (witte gedeelte) waar dips zitten.

Ik heb de bass met 10db verhoogt over het hele spectrum, hier door krijg je een strakke bass.

Zo eenvoudig is het!

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op april 30, 2026, 13:53:38Mijn Sub aangepast met Dirac Live.

Je ziet dat in het spectrum (witte gedeelte) waar dips zitten.

Ik heb de bass met 10db verhoogt over het hele spectrum, hier door krijg je een strakke bass.

Zo eenvoudig is het!

Nu belangrijkste is hoe jij het vindt dat het klinkt.
Maar als je wat meer wil "spelen", installeer je REW en meet je alles eens na. Ik vermoed dat beide dips er nog zijn.
Want daarin is DIRAC net als Audyssey zeer optimistisch, maar feit is dat je een dip moeilijk of niet kan fixen met een eenvoudige room correctie software.

Een truc die betere resulaten kan geven is de volgende. Zet de sub zelf luider zo'n 10db of 15db extra.
Nadien in DIRAC, zal de doelcurve in plaats van nullen te proberen fixen (wat niet mogelijk is met gewoon DIRAC Live of DIRAC Bass Management), de rest moeten dimmen omdat die te luid is maar komt de doelcurve uit op de dalen die het amper moet fixen.
Hierdoor kan je ook iets meer laag bereik halen, want nu moet je al een gordijn zetten op amper 116Hz waar ik mijn curve ten vroegste rond 120-125Hz zou willen laten afvallen.

Sommigen gaan na REW meeting de dallen proberen te fixen door pieken toe te voegen op die plaats in de curve, maar overdrijf je daarin kan het je spiekers stuk maken, en vaak blijft de null alsnog.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op april 30, 2026, 16:42:14Nu belangrijkste is hoe jij het vindt dat het klinkt.
Maar als je wat meer wil "spelen", installeer je REW en meet je alles eens na. Ik vermoed dat beide dips er nog zijn.
Want daarin is DIRAC net als Audyssey zeer optimistisch, maar feit is dat je een dip moeilijk of niet kan fixen met een eenvoudige room correctie software.

Een truc die betere resulaten kan geven is de volgende. Zet de sub zelf luider zo'n 10db of 15db extra.
Nadien in DIRAC, zal de doelcurve in plaats van nullen te proberen fixen (wat niet mogelijk is met gewoon DIRAC Live of DIRAC Bass Management), de rest moeten dimmen omdat die te luid is maar komt de doelcurve uit op de dalen die het amper moet fixen.
Hierdoor kan je ook iets meer laag bereik halen, want nu moet je al een gordijn zetten op amper 116Hz waar ik mijn curve ten vroegste rond 120-125Hz zou willen laten afvallen.

Sommigen gaan na REW meeting de dallen proberen te fixen door pieken toe te voegen op die plaats in de curve, maar overdrijf je daarin kan het je spiekers stuk maken, en vaak blijft de null alsnog.
Ik ga me eens verdiepen in REW, weer wat te leren.
Dankjewel voor de uitleg  :-)

ArjenAH

Hier een andere oplossing (middelen)

ArjenAH

Vandaag kreeg ik de originele calibratie Mic binnen deze meet veel nauwkeuriger. Tot voorheen deed ik het met de mic van mijn computer.

De grafieken geven een veel beter resultaat. Het is niet noodzakelijk om deze nog aan te passen .

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op april 30, 2026, 17:11:52Hier een andere oplossing (middelen)

Dit de veelgemaakte 'fout' waar ik het over had

Citaat van: dmeerpa op april 30, 2026, 16:42:14Sommigen gaan na REW meeting de dallen proberen te fixen door pieken toe te voegen op die plaats in de curve, maar overdrijf je daarin kan het je spiekers stuk maken, en vaak blijft de null alsnog.

Maar je weet wat ze zeggen meten is weten.
Basis meetingen met Rew zijn niet moeilijk.

Koppel je meet microfoon aan de laptop/pc. Je kan eventueel je kalibratie bestand inladen (opgelet voor kalibratie doeleinden altijd microfoon naar plafond richten).
Dan doe je een sweep van bv 12HZ tot 22000Hz. Je kan kiezen voor welke speaker. Afhankelijk hou je de computer aan je muziek installatie koppelt, ik vermoed via HDMI aan de Powernod N330. In dat geval kan je L, R, L&R, Sub meetingen doen.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op april 30, 2026, 20:00:49Vandaag kreeg ik de originele calibratie Mic binnen deze meet veel nauwkeuriger. Tot voorheen deed ik het met de mic van mijn computer.

De grafieken geven een veel beter resultaat. Het is niet noodzakelijk om deze nog aan te passen .

Inderdaad dat ziet er top uit. Ik zou enkel nog een testje doen door het bereik van de sub wat uittebreiden naar rechts toe, richting 125Hz-150Hz. Tenzij het enkel voor muziek is, maar bij film wordt toch tot 120Hz naar de sub gestuurd en hier valt ze al af aan 100Hz. Check ook eens of er geen crossover ingesteld staat op je sub, zet die zo hoog mogelijk (let op je moet nadien opnieuw DIRAC laten meten).
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op april 30, 2026, 20:12:04Inderdaad dat ziet er top uit. Ik zou enkel nog een testje doen door het bereik van de sub wat uittebreiden naar rechts toe, richting 125Hz-150Hz. Tenzij het enkel voor muziek is, maar bij film wordt toch tot 120Hz naar de sub gestuurd en hier valt ze al af aan 100Hz. Check ook eens of er geen crossover ingesteld staat op je sub, zet die zo hoog mogelijk (let op je moet nadien opnieuw DIRAC laten meten).
Film kijken binnen BuOS (BlueSound) is niet mogelijk.

ArjenAH

Deze vind ik het fijnste klinken  :-)