Marantz CD5001

Gestart door Austin Powers, april 14, 2008, 19:29:42

Vorige topic - Volgende topic

Austin Powers

Ik ben van plan een Marantz CD5001 aan te schaffen. Qua prijs en kwaliteit is er denk ik geen betere cd-speler te krijgen. De speler doet solide aan, alle nodige functies zitten erop. MP3 weergave hoeft voor mij niet, wat een cd6002 wel heeft.

Maar hoe is deze speler cd5001 klankmatig? Heeft het een goed loopwerk, dac etc? 

dmeerpa

Ik heb zelf anderhalf jaar naar volle tevredenheid de Marantz CD5001 gehad. Heb nooit geen problemen gehad, behalve een paar cd's die hij weigerde af te spelen, had te maken met een copieer beveiliging (het leuke was dat de copy op een CD-R) probleemloos afspeelde.

Ik gebruikte voorheen mijn DVD speler de DV7600. En deze CD5001 was een hele upgrade. Ik gebruikte de DAC van de CD speler, deze waren een stuk beter dan die van de SR7500.

Toen de CD6002 uitkwam, ben ik naar de winkel gaan luisteren naar de CD5001 vs CD6002 op een PM7002. Het verschil was zeer groot, je moet geen inspanning doen om het verschil te horen. Heb er onmiddellijk één gekocht. Ook de vrouw hoorde thuis direct het verschil. Voor mij is de CD6002 zeker de 150€ meer waard, als je even zoekt kan je hem wel vinden voor een 360€. wat maakt dat hij maar 110€ duurder is.

Enige wat mij wel in negatieve zin opvalt bij de CD6002, is dat de lade soms vanzelf direct sluit na het openen waardoor je de tijd niet hebt om een CD in de lade te steken.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Austin Powers

Citaat van: dmeerpa op april 14, 2008, 20:12:20
Ik heb zelf anderhalf jaar naar volle tevredenheid de Marantz CD5001 gehad. Heb nooit geen problemen gehad, behalve een paar cd's die hij weigerde af te spelen, had te maken met een copieer beveiliging (het leuke was dat de copy op een CD-R) probleemloos afspeelde.

Ik gebruikte voorheen mijn DVD speler de DV7600. En deze CD5001 was een hele upgrade. Ik gebruikte de DAC van de CD speler, deze waren een stuk beter dan die van de SR7500.

Toen de CD6002 uitkwam, ben ik naar de winkel gaan luisteren naar de CD5001 vs CD6002 op een PM7002. Het verschil was zeer groot, je moet geen inspanning doen om het verschil te horen. Heb er onmiddellijk één gekocht. Ook de vrouw hoorde thuis direct het verschil. Voor mij is de CD6002 zeker de 150€ meer waard, als je even zoekt kan je hem wel vinden voor een 360€. wat maakt dat hij maar 110€ duurder is.

Enige wat mij wel in negatieve zin opvalt bij de CD6002, is dat de lade soms vanzelf direct sluit na het openen waardoor je de tijd niet hebt om een CD in de lade te steken.
Dan zal ik zeker naar de cd6002 kijken, heb er veel goeds over gehoord. Copy controlled cd's hebben meer spelers last van, dus let ik daar extra op bij aankoop van een cd.

Vreemd dat de lade vanzelf sluit, dit zou toch niet mogen.

MadVillain

Copy controlled cd's gewoon kopieren met eac ofzo.

En dan op een niet al te hoge speed branden. Zo los ik het weleens op.

dmeerpa

Citaat van: Austin Powers op april 14, 2008, 20:17:07
Dan zal ik zeker naar de cd6002 kijken, heb er veel goeds over gehoord. Copy controlled cd's hebben meer spelers last van, dus let ik daar extra op bij aankoop van een cd.

Vreemd dat de lade vanzelf sluit, dit zou toch niet mogen.

ALs je de kans hebt vraag dan dat ze de CD5001 en de CD6002 op de zelfde receiver/versterker aansluiten. JE zal onmiddellijk het verschil horen.

Dat van die lade moet ik nog eens nader bekijken. Misschien is het de eject knop die heel gevoelig is, waardoor ik eigenlijk dubbel klik.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Austin Powers

Citaat van: dmeerpa op april 14, 2008, 20:54:56
ALs je de kans hebt vraag dan dat ze de CD5001 en de CD6002 op de zelfde receiver/versterker aansluiten. JE zal onmiddellijk het verschil horen.

Dat van die lade moet ik nog eens nader bekijken. Misschien is het de eject knop die heel gevoelig is, waardoor ik eigenlijk dubbel klik.
Als dat probleem zich blijft herhalen, zou ik de speler terug brengen naar de winkel.

mars

oi

de cd 6002 is ook al voor minder te krijgen :yes:

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Wazza

Wat ik me afvraag is hoe de CD6002 klinkt in vergelijking met de CD5001 OSE.
Ik heb zelf namelijk de CD5001 OSE, en niet zo lang nadat ik die gekocht had kwam de CD6002 uit, waarvan ik nogal baalde.

drees62

Citaat van: Wazza op mei 20, 2008, 11:56:08
Wat ik me afvraag is hoe de CD6002 klinkt in vergelijking met de CD5001 OSE.
Ik heb zelf namelijk de CD5001 OSE, en niet zo lang nadat ik die gekocht had kwam de CD6002 uit, waarvan ik nogal baalde.

Ik heb bij aanschaf van mijn SR8001 in de winkel geluisterd met een CD6002 als bron. Thuis heb ik een CD5001 OSE. Voor mij was er geen direct aanwijsbaar verschil, maar het beste kun je dat natuurlijk beoordelen door de CD6002 in je set thuis te integreren en dan het verschil te beluisteren. Vraag desnoods aan je leverancier of je 'm een weekendje op proef mag.
Ik wil dat zeker ook nog eens gaan doen maar ben op zich zeer tevreden met mijn CD5001OSE. Alles op zijn tijd, hè?  :wink:

Wazza

CiteerIk wil dat zeker ook nog eens gaan doen maar ben op zich zeer tevreden met mijn CD5001OSE. Alles op zijn tijd, hè?  wink

Inderdaad, ik ben tot nu toe wel redelijk tevreden met mijn CD5001 OSE, ik luister vaak via mijn AKG K601 hoofdtelefoon, en met de Marantz heb ik met mijn hoofdtelefoon toch wel wat last van sibilance, oftewel als iemand een "S" uitspreekt klinkt ie best wel héél erg scherp (pijnlijk haast soms), ik heb nu ook een hoofdtelefoonversterker (Little Dot MKIII) besteld die hopelijk wat verbetering daarin brengt, volgens velen is de hoofdtelefoonuitgang van mijn Marantz lang niet goed genoeg om de AKG's goed aan te sturen.
Ik heb bijvoorbeeld ook de AKG's in de niet-OSE versie van de CD5001 geprobeerd, en toen vervormde het geluid behoorlijk soms, de normale 5001 kon hem gewoon helemaal niet goed aansturen.

MadVillain

Zelfs de hoofdtelefoonuitgang van de PM17 is niet goed genoeg om de akg k701 mooi aan te sturen.
Ik heb dan wel geen last van scherpe s'en. Maar ik heb vaak het idee dat er meer uit de hoofdtelefoon gehaald kan worden dan de pm17 doet.

Wazza

CiteerZelfs de hoofdtelefoonuitgang van de PM17 is niet goed genoeg om de akg k701 mooi aan te sturen.
Ik heb dan wel geen last van scherpe s'en. Maar ik heb vaak het idee dat er meer uit de hoofdtelefoon gehaald kan worden dan de pm17 doet.

Vaak lees ik dan ook op Head-Fi dat de K601/K701 een goede hoofdtelefoonversterker nodig heeft om tot zijn recht te komen.
De meeste hoofdtelefoonuitgangen op normale versterkers zijn niet echt heel bijzonder, en dus ook niet geschikt voor high-end hoofdtelefoons, gelukkig is er genoeg keuze qua hoofdtelefoonversterkers, alhoewel hier in Nederland niet zo heel veel te verkrijgen is, daarvoor moet je toch wat halen uit het buitenland.

Wazza

Inmiddels heb ik mijn hoofdtelefoonversterker ontvangen :yes:, en het is zeker een verbetering.
Met name de bas is veel dieper en meer aanwezig, en het hele geluid is eigenlijk veel voller.
Jammer genoeg zijn die scherpe S'en nog niet helemaal weg frusty, maar dat is eigenlijk per nummer verschillend.
De meeste nummers hebben er geen last van, alleen bepaalde nummers, miscchien zijn die wat minder goed gemixt, of hebben ze geen de-esser gebruikt (om de scherpe S'en weg te werken).
Mijn geluidskaart, de EMU1820M heeft minder last van scherpe S'en, maar is ook minder gedetailleerd dan de Marantz, dus misschien dat de gedetailleerde Marantz deze dingen wat extra naar voren brengt.
Of de Marantz is gewoon geen goede speler... clown1

MadVillain

Die little Dot via chinese handelaar besteld?

Wat heeft hij uiteindelijk gekost? Is het pakketje onderschept? Dus extra kosten?

Wazza

CiteerDie little Dot via chinese handelaar besteld?

Ik heb hem bij http://little-tube.com/ besteld, dit is de website van het bedrijf die dus de versterker produceert.
Daar kan je via e-bay of via e-mail de versterker bestellen, je krijgt overigens alleen volledige garantie op het product als je het bij hun besteld.
Mijn ervaring met hun is zeker goed, ze zijn daar erg behulpzaam, e-mails worden snel beantwoord, en ook de levering was heel snel, ik had hem in een week.
Op head-fi lees ik ook veel goede reacties over hun service en support, en natuurlijk hun producten.

CiteerWat heeft hij uiteindelijk gekost? Is het pakketje onderschept? Dus extra kosten?

De versterker die ik besteld had, de Little Dot MKIII, kost $199, ik had daarnaast nog een extra setje buizen van $35, en de verzending naar Nederland kost $66, in totaal dus $300, omgerekend in euros is dit ongeveer 195 euro.
Mijn pakketje werd inderdaad nog onderschept, ik moest in totaal nog 28 euro bijbetalen.
Dus in totaal komt het op ongeveer 223 euro, ondanks al die extra kosten is het nog steeds goedkoop voor een versterker die in verhouding stukken beter presteert dan versterkers in dezelfde prijsklasse (en duurder) die hier in Europa direct te koop zijn.