Waarom heb je een subwoofer nodig

Gestart door TurboMarco, september 25, 2025, 10:01:28

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Citaat van: Mcorp op maart 06, 2026, 17:36:31idd het zijn juist de westerse landen die de oorzaak van vele problemen zijn, en China maakt veel omdat het westen het niet meer wilde produceren gaven alles weg aan China.......en als je beetje goed oplet koop je beter spullen in China dan hier in het westen.
Helemaal mee eens want goedkoper en je hoeft geen belachelijke bedragen neer te tikken voor allerlei marketing BS wat alleen al zorgt voor dat iets 10-40  X over de kop gaat.

Voorbeeld van dat laatste is dan wel AudioQuest wat gewoon uit een fabriek uit China komt die voor meerdere afnemers snoertjes produceert met een "brand name" naar keuze.

HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Cambridge audio 340A se, Def Tech D9, Onkyo BD SP809

Marvin

Misschien dat het beter is om de uiterlijke kenmerken niet in deze discussie mee te nemen, ook zie ik het niet veel meer over subwoofers gaan.
Verder wel vermakelijk natuurlijk, maar terug naar de kern zou geen kwaad kunnen. 

RHK

Natuurstenen plaat laten zagen om de trilling/resonantie vanuit de passieve woofer te verminderen naar de vloer. Baat het niet dan schaadt het niet. Onder de plaat de wasautomaat dempingsrubbers geplaatst. Tevreden mee.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Frits Denon

Ik had destijds met mijn Rel's het probleem dat ze aan de wandel gingen. Rubber anti slip stukjes, waarmee je anders de smartphone op het dashboard kon leggen, waren toen voor mij de oplossing.

Met de huidige Elac's ESP 2040 heb ik dat probleem niet.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem,Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase Amp: E-3000, CD DP 410, Tuner T 109, Speakers: Elac FS 249.3, Hepta Four Tune II, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4

RHK

De T9 gaat hier gelukkig niet aan de wandel, lukt ook niet zomaar met bijna 18kg.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Bij mij is er nog nooit een sub aan de wandel gegaan zonder mij  :-D

Moet ik er wel bij zeggen dat ik niet zo luid speel, hooguit een spl van 114 db.
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Marvin

Hier wordt niet gewandeld.....

Stadium III

Ook hier geen lopende subwoofers  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Mijn zwaargewicht, de SVS PB12+ met zijn 50kg (dat is nog heel andere koek als dat pluimpje van een REL T9 :lol: ) gaat helemaal nergens naartoe, zelfs als ik dat wel moet ik hem nog meesleuren.
Voorlopig de SVS PC-2000 Pro met 'amper' 21,5kg lijkt nie top wandel te gaan, maar die staat op de SVS Subwoofer Isolation System, het rubber zorgt dat het niet glijdt, maar zorgt ook voor ontkoppeling waardoor de interactie tussen een subwoofer en de vloer zo zwak wordt dat er vrijwel geen energie tussen beide wordt overgedragen.

De voorbije dagen heb ik bezig geweest met zowel REW meetingen en de DIRAC ART calibratie (die uiteindelijk een fantastisch en helder laag oplevert, ik maak later nog wel een post daarover). Daarbij is opgevallen dat bij een 5-250Hz sweep de SVS PC-2000 Pro zaken in de kamer doet rammelen rond de 20Hz. Nu dit is ook een downfire subwoofer, die op een zwevende laminaat vloer ligt, dus ik vermoed dat er daar toch trillingen doorgegeven worden die zaken in één of beide kasten net naast de kast doen schaken.

Ik heb al gedacht om eens te testen met een natuursteen eronder, maar estetisch zou die dan ook rond moeten zijn, wat blijkbaar wel bestaat in de handel (blijkbaar ronde staptegels). Maar in gewone audioweergave heb ik dat nog niet vastgesteld. Ook niet gisteren toen ik mijn tweede film (War Machine) bekeek met de dubbele sub opstelling waar toch heel wat explosies in voorkomen.

Maar ook in stereo (of moet ik zeggen in 2.2?) ik een heel mooie en vooral zuiver laag hebben zonder ratelende kasten en rondlopende subs.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

TurboMarco

Ik zit mij net te bedenken dat onder de BK houten voeten zitten en verdere helemaal niets, ok er zaten ooit spikes onder en daar gruwel ik van dus binnenkort maar wat anders onder freubelen.

Trouwens de BK is een blijvertje want die vult de Def Techs achter perfect aan, al was ik in het begin wel een beetje huiverig dat die met een 12" wat te traag zou zijn maar t.o.v de Sumiko valt het mij best wel mee. Ik verlies iets in snelheid en krijg daar iets meer diepgang voor terug.

Fijn dat de driver in de BK ook nog gewoon leverbaar is pompom

klik

LG77C4

RHK

Het zal wel gehoor illusie zijn, maar met de stenen plaat onder de T9 klinkt het laag toch weer iets strakker en voller.  8-)
Ik laat hem i.i.g. daar liggen.
5.2.2