Waarom heb je een subwoofer nodig

Gestart door TurboMarco, september 25, 2025, 10:01:28

Vorige topic - Volgende topic

RHK en 1 gast bekijken dit topic.

RHK

Breaking news! There is a new moonshiner in town! Lekker man.  :-D
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Marvin

Terug on-topic;
This is how me make the moon shake !!
 :schater:

Maar wel een leuke hobby, klinken die woofers ook een stuk leuker na het drinken.

JohnWx

Citaat van: Marvin op februari 25, 2026, 17:11:04Ik krijg nieuwe buren, ik hoop dat hun niet te veel last gaan krijgen van de vele woofers en subwoofers.
Of nou ja, nieuwe buren....
Hun krijgen eigenlijk nieuwe buren, we hebben een huis gekocht..!!
Gelukkig maar aan één kant buren, het is een hoekwoning, een voormalig winkelpand met garage...

Gaaaffffffffffffffffffff gefeliciteerd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio Oehlbach Dali ARGON

Marvin

Citaat van: JohnWx op februari 25, 2026, 19:48:41Gaaaffffffffffffffffffff gefeliciteerd
Dank je John, we zijn ook over the moon(shine).
Echt heel erg blij dat het ons gelukt is.

Voorn

Dat is helemaal top joh! En nieuwe indeling, dus eerst de luidsprekers indeling en dan het meubilair, hahahahaa... En ik kom graag een keer luisteren bij je, want Tannoy is wel erg mooi hoor! Oh ja en gefeliciteerd!
Cinema 30, UD7007, Sony UBP-X800m2, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center Kef 204c, Heights Front XQ1, Heights Rear Q compact, Subwoofer Rel HT1510

Marvin

We hadden een aantal eisen.
Geen standaard huis, maar iets met karakter.
Garage of grote schuur.
Woonkamer indeling waar een bioscoop kon worden ingepast, dus geen gekke hoeken.
IJmuiden bleek ook een eis, we hebben ook verder de noord in gekeken, maar hoe hoger we kwamen hoe triester mijn vriendin werd. Toch wel ver van familie en vrienden, voor mij ook niet erg, gewoon 5minuten van m'n werk.
Prijs was ook niet onbelangrijk uiteraard.

Na 2,5 jaar sparen was er opeens de ruimte om de stap te zetten.
14 dagen geleden de bezichtiging gedaan, en nu is het zover. 8mei de overdracht.

Van harte welkom als het allemaal zo ver is, volgens mij woon je ook niet zo ver weg.

NB

Succes met verhuis gedoe.
Als het klaar is geeft dat extra voldoening.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Quantis tuner-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Marvin

Ron75

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning!
De overdracht is op mijn verjaardag, dus dat zal zeker wel goed gaan  :yes:
Marantz 2285b / Sansui SE-8X / Marantz 6300 / Technics SL1210 MK2 / Marantz CD-72 MKII / Marantz 5020 / ReVox B77 / Dali 104

dmeerpa

Citaat van: Jokke op februari 25, 2026, 16:41:18Mijn sub staat naast één van mijn fronts, maar ik ben zeer tevreden van het geluid.
Geen behoefte hier aan verder "tweaken".

Je hebt natuurlijk verschillende benaderingen;
  • je bent tevreden, en gaat niet proberen om het nog te verbeteren
  • zelfs was ik in de meeste gevallen tevreden, bij bepaalde muziek was het laag te (na REW meetingen zag ik enorme ruimteversterking. Er waren ook enkele nullen, maar ik denk dat je dat minder snel gewaar wordt, zeker afhankelijk op welke frequentie), dus dat wil je aanpakken, en uiteindelijk begin je je te verdiepen in de materie. En dan is die drang er snel om bij REW meetingen een zo vlak mogelijk verloop van je targetcurve te hebben, want een ruimteversterking en null wil je dan wegwerken of je dat nu hoort of niet. Resultaat is dat het nog beter is geworden, en ik vandaag gewoon niet meer tevreden ben met hoe het ooit was. En dan wil je verder naar die mooie curve verloop, en bestel je een 2de sub (waar ik trouwens nog op wacht). Ga ik het verschil horen, geen idee zien we wel, maar verwacht wel meer impact (bij films.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: Marvin op februari 25, 2026, 17:11:04Ik krijg nieuwe buren, ik hoop dat hun niet te veel last gaan krijgen van de vele woofers en subwoofers.
Of nou ja, nieuwe buren....
Hun krijgen eigenlijk nieuwe buren, we hebben een huis gekocht..!!
Gelukkig maar aan één kant buren, het is een hoekwoning, een voormalig winkelpand met garage...

Allereerst proficiat.

Mochten de buren last hebben is DIRAC ART misschien een oplossing

Dirac ART in tegenstelling tot traditionele systemen die alleen frequenties vlakmaken, gebruikt ART alle aangesloten speakers om actief de nagalmtijd (decay) van basgolven in de kamer te verkorten. Hierdoor stopt de bas sneller, wat de 'dreun' bij de buren vermindert.
Verder vermindert kamermodi (frequentiepieken) en maakt het laag strakker en gecontroleerder, waardoor er minder energie door de muren gaat.
Het regelt ook de fase en timing tussen speakers en subwoofers, wat resulteert in preciezere weergave in de ruimte zelf, en minder "lekkage" naar de omgeving.

Zelf werd ik dat gewaar nadat ik DIRAC ART aanschafte, in de ruimtes naast de woonkamer zoals het toilet merkte ik dat ik de bass nu veel minder hoor dreunen/boomen.

ART is natuurlijk geen goedkope inverstering, maar in mijn luisterruimte is het toch één van de beste upgrades naast speakers die ik ooit deed.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

Marvin

Hartelijk dank,
Mijn Denon heeft geen Dirac ondersteuning, maar ook audyssey heeft de mogelijkheid om de meest doordringende bass te reduceren. Maar ik hoop het eigenlijk niet nodig te hebben natuurlijk.

RHK

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 15:30:39En dan wil je verder naar die mooie curve verloop, en bestel je een 2de sub (waar ik trouwens nog op wacht). Ga ik het verschil horen, geen idee zien we wel, maar verwacht wel meer impact (bij films.[/li][/list]
Bij films heb ik zeker een verbetering bereikt met de 2e sub.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Morgen ga ik weer een sub ophalen, dit keer geen REL maar een BK XXLS400  :-)
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, REL T5 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Cambridge audio 340A se, Def Tech D9, Onkyo BD SP809

RHK

5.2.2