Waarom heb je een subwoofer nodig

Gestart door TurboMarco, september 25, 2025, 10:01:28

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Uitgaande van het feit dat de meeste luidsprekers waaronder ook boekenplank luidsprekers 30Hz kunnen halen en ook dat de meeste vormen van muziek niet eens 40Hz bevatten zou je kunnen denken dat een subwoofer niet nodig is, ik lees dan ook vaak "met mijn luidsprekers is een sub niet nodig" en het laatste wat ik dan doe is het in twijfel trekken.

even wat over mijzelf
Mijn eerste subwoofer zat in de auto want ik miste het laag wat ik thuis wel hoorde, in een auto zit je namelijk aan teveel limitaties vast en zodoende bied een subwoofer uitkomst.
toen kwamen er DB drags waarbij het doel was om @ 40Hz zoveel mogelijk spl te genereren, leuk maar het heeft geen reet met muziekweergave te maken.
Ik hield het met 2x10 inch bij een bescheiden 128 DB @ 40Hz want de 2 woofers zaten al aardig aan hun Xmax.

Wat daarop volgde waren de SQ wedstrijden en daar draaide het puur op muziek, daar ben ik maanden... nee jarenlang zoet mee geweest want naast een perfect geluid wil je ook een perfecte inbouw hebben en dat ook toonbaar maken, daarvoor moet de hele wagen op de schop.

Terug naar de thuis situatie
Ik had in de bovengenoemde situatie geen enkele behoefte aan een subwoofer in huis want "met mijn luidsprekers is een sub niet nodig" 
Een aantal verhuizingen later maakte ik de stap naar wat kleinere luidsprekers (JK Optima 1) en ondanks dat die kleine dingen ook wel in staat waren om 30Hz te halen miste ik toch wel de nodige druk in het laag, vooral met muziek zoals AC/DC of in ieder geval rock muziek.
Vanaf dat moment deed de subwoofer zijn intrede in de vorm van een B&W Solid waar ik een half jaar naar geluisterd heb, uiteindelijk was het niet mijn ding want de integratie was nou niet echt je van het.
terug naar de winkel waar ik hem had gekocht en kreeg zelfs na een half jaar mijn aankoopbedrag terug + het advies om toch even een andere sub te proberen en de verkoper zei nog tegen mij "neem de tijd ervoor" dus met een REL Q50 naar huis gegaan.
Met deze speakers heb ik ongeveer een jaar gespeeld en toen voelde ik toch een stukje onrust en heb besloten om de JK's + de REL te ruilen tegen een set Speakerland Vector 2 vloerstaanders welke door Speakerland als bouwpakket werden aangeboden en die door een hobbybouwer in elkaar waren gezet.
Voor mij was dit de eerste "echte" speaker en wederom was het sentiment "met mijn luidsprekers is een sub niet nodig"

Buiten de stereo set kwam toen ook nog een surround set van Sony compleet met versterker,speakers en subwoofer om maar eens mee te doen met de HT gebeuren.
Het was geen succes!

Na weer een verhuizing en weer een compleet nieuwe stereo set nog steeds geen subwoofer nodig totdat ik naaste de stereo weer een HT set erbij wou hebben en dit maal een wat serieuzere set dus ook met een subwoofer en gezien de positieve ervaringen met zelfbouw ook de sub maar gebouwd.
Op een dag besloot ik de sub uit de HT set weg te laten en deze een op mijn stereo set aan te sluiten en meteen veranderde het sentiment "met mijn luidsprekers is een sub niet nodig" naar ik moet een sub hebben.

In die tijd kreeg ik aardig wat medeforummers (toen nog van hifi.nl en audiofreaks) over de vloer en 1 daarvan hoorde die stereo set met en zonder de sub en besloot de DIY sub over te nemen om in zijn eigen stereo set te plaatsen.
Hij was trouwens ook iemand die altijd zei "met mijn luidsprekers is een sub niet nodig"  :-D

Nu na mijn allerlaatste verhuizing staan er in mijn hoofd set 3 sub's te spelen en staat er definitief een surround set die voor ca 80% muziek ingericht is.
Natuurlijk kennen de ingewijden mijn muzieksmaak onderhand wel maar ik kan wel verklappen dat met iedere genre de sub's wel een toegevoegde waarde hebben.
Persoonlijk houd ik er wel andere ideeën aan over t.o.v de meeste sub gebruikers en heb mij laten inspireren door REL's 3D set-up waarbij alle speakers behalve de Atmos speakers full-range draaien en op die kanalen ook een een sub te laten spelen, waarbij de front/rear sub's ook nog eens het lfe signaal krijgen.

Let wel dit is voor mij persoonlijk de beste manier om muziek weer te geven en daarmee wil ik dus absoluut niet beweren dat wanneer iemand het anders doet niet goed is want het is en blijft persoonlijk.

Mocht er iemand zijn die toch wel benieuwd is naar mijn aanpak dan wees zo vrij om eens te komen luisteren, niet om te overtuigen maar gewoon om eens mee te maken.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

RHK

Ik heb een soortgelijke ervaring. Speakers staan hier ook op full range, behalve de Dolby Atmos. In stereo speelt alleen de Rel mee via de Neutrik aansluiting en met HT draait ook de 2e sub aan de achterzijde mee. In mijn akoestiek bevalt deze opstelling het best.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Marvin

Hier gaat het opzich best goed zonder subwoofer(s).
Laag is goed aanwezig, hoop druk is er ook.
Maar met de toeging van 2x15" subs is het wel even andere koek.
Nu met nog eens twee 15" blaffers erbij is het gewoon te bruut.
Gebruik een x-over van 40hz.
Dat komt er hier dus op neer dat het front 4x15" betreft, mét ondersteuning van de twee 15" subwoofers onder de 40hz.
De subwoofers staan achter in de ruimte, daar waar het front uiteraard met z'n vieren voorin staan.
Als het aan mij ligt, en dat ligt het, ga ik niet snel meer terug naar minder laag weergevers.
Zal het filmpje zo ook eens bekijken.

TurboMarco

Zo zie je maar weer dat ook 15 inch speakers een sub een toegevoegde waarde heeft.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

mountainbiker

versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Marvin

Citaat van: TurboMarco op september 25, 2025, 18:03:56Zo zie je maar weer dat ook 15 inch speakers een sub een toegevoegde waarde heeft.

Het zal niet voor iedereen hun ding zijn, het kan best pompen zo.
Het  zal zoals het filmpje al aangaf ook wel generatie en muziek keus afhankelijk zijn.
Mn vriendin draait veel psy-trance, daar houden ze wel van een dikke sublaag, dat kan dan weleens irriteren.
Maar dat doet die muziek me hoe dan ook.
Als het er in zit, dan komt het er uit!

Voorn

Tja geluid is idd persoonlijk en ik speel stereo graag met mijn subwoofer erbij.
Voorheen gebruikte ik een kleinere subwoofer, maar een grote maakt het geheel veel mooier. Ik ben ooit per toeval aan een grotere subwoofer gekomen en heb altijd het idee gehad geen nieuwe te kopen als hij kapot zou gaan... Nou ik heb dat een paar weken volgehouden, maar het geluid ervaar ik als veel vlakker zonder een fatsoenlijke subwoofer dus er moest een nieuwe komen. Een grote subwoofer lijkt de instrumenten gewoon compleet te maken. Al vind ik wel dat mijn nieuwe versterker veel meer druk in het laag neerzet als mijn oude zonder sub. Ook heb ik nagedacht om op elk kanaal een rel sub te zetten voor meer diepte, maar eigenlijk vind ik het wel top zo. Het gaat dan ook echt weer veel euro's kosten.
Cinema 30, UD7007, Sony UBP-X800m2, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center Kef 204c, Heights Front XQ1, Heights Rear Q compact, Subwoofer Rel HT1510

TurboMarco

Bij de weg, mijn 2e set is stereo met 2 sub's en dan hou ik nog 4 sub's over die momenteel werkeloos zijn.

Misschien toch eens eentje van de hand doen  :| 

5.3.4

LG77C4

Marvin

Subwoofers met maatje koelkast.
Ik bedenk me net dat ik inderdaad ook een koelhuis had kunnen beginnen.  clown1

TurboMarco

Ik heb hier luidsprekers die met geen mogelijkheid lage frequenties weer kunnen geven en daar moet gewoon een subwoofer bij.
Wanneer je luidsprekers hebt die zoals gezegd 30-40 Hz kunnen halen dan zou je een sub als de kers op de taart kunnen zien, maar dan nog hangt het helemaal af van je smaak en muziekkeuze.

De afmetingen van een sub is ook iets persoonlijks maar in principe kan je er vanuit gaan dat een grotere sub dieper gaat en ook meer spl genereerd maar het integreren is dan wel weer wat lastiger is mijn ervaring.
Vorige week heb ik op mijn Edifier PC speakers de REL Strata aangesloten wat in de eerste plaats een gevoel gaf van WOW! maar na een uurtje luisteren klopte de verhoudingen niet dus hup de kleine Jamo S800 welke een zeer kleine sub is met 2 passieve radiators en toen klopte het terwijl de Jamo sub niet eens zo laag gaat en dus eigenlijk meer als een bass module dan een sub gezien mag worden.
De Edifier's vallen dan ook onder de categorie speakers waar een sub bij moet maar dan ook weer niet te groot.

5.3.4

LG77C4

Marvin

Ja dat is zeker waar.
Ik heb een analoge equalizer tussen de front luidsprekers hangen, daar kan ik het wel aardig mee temmen.
De subs doen maar heel weinig mee, staan ook dik in de min afgeregeld.
Het kan anders wel erg laidback en wat traag boomerig overkomen.
Bij mijn buurman heb ik ook geholpen met een leuke geluidsset. Ook allemaal Tannoy monitoren en een 10" subwoofer.
Dat is een heel andere laag weergave, maar ook gewoon goed.

Met films overigens geen eerlijk vergelijken, dit hier is gewoon een hele dikke bioscoop.
Hij heeft dan een degelijke surround set.

ArjenAH

Subwoofers overbodig, dacht ik ook altijd. Hier ben ik op terug gekomen. De muziek klinkt echt kompleet, ik zou mijn sub niet willen missen.
Powernode (N331)
Powernode (N330)
Arcam ST25
NAD M10 v2
B&W704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
NAS DS224+
Audeze LCD X
B&W PX8
FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus
Thorens TD 403 DD

Jokke

Ik heb me eens verdiept in subwoofers, en kom als beste match met mijn B&W 803S speakers uit op de B&W DB2D subwoofer.
Deze zou een goede aanvulling kunnen zijn, omdat B&W toelaat het low pass filter digitaal in te stellen volgens de gebruikte B&W speakers.  De sub heeft ook ingebouwde room correctie.  Niet goedkoop, maar waarschijnlijk wel de beste match.

https://www.bowerswilkins.com/nl-nl/product/subwoofers/db-series/db2d/150194.html

De DB1D vind ik te groot.

Als ik hierin zou investeren, maakt het budget voor mij niet zoveel uit.  Het moet vooral goed klinken.

Andere opties?
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal

TurboMarco

CiteerAndere opties?

Er is zoveel te koop  :-)  maar om toch maar iets te noemen de REL S850

klik

5.3.4

LG77C4

Marvin

€4000,- ??!!

De pijp moet meer dan alleen roken blijkbaar.