DSD bestanden afspelen via het PCMDaP protocol

Gestart door ArjenAH, maart 23, 2025, 10:28:08

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH

Ben aan het experimenteren met DSD bestanden (Direct Streaming Digitaal)
Ik heb een aantal DSD bestanden die ik op mijn A25 versterker afspeel via een usb kabel.
(Er is geen netwerk kabel ingang dus moet wel via usb kabel.) Hier voor is een speciaal protocol ontwikkeld het PCMDoP.  DSD bestanden worden geconverteerd maat PCM tot de maximale kHz wat je DAC aan kan (bij mij is dat 352 kHz). Dit is bijna 8 keer meer bemonstering dan een cd.
 DSD bestanden kunnen niet bewerkt worden zoals PCM bestanden. Dit is een grote beperking daarom worden er vaak alleen live opnames gemaakt van klassieke muziek.
Arcam A25
Arcam ST25
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
NAS DS224+
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

RHK

Dat verschil zal je wel horen dan.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op maart 23, 2025, 10:28:08DSD bestanden kunnen niet bewerkt worden zoals PCM bestanden.

Dat zegt men, maar is niet zo. Het is complex, en zeker voor beginners.
Veel DSD opnames worden omgezet naar PCM, verwerkt, en weer omgezet naar DSD.

Maar de software "Signalyst HQPlayer Pro" is in staat een DSD opname te bewerken en native DSD te blijven.

Gonzalo Noqué, eigenaar en opnametechnicus bij Eudora Records en Noqué Studio doet dit wel zonder omzetten naar PCM.
Het bewijs is de prachtige release van Eudora, Lost in Venice.

Lees er hier meer over
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Shit in is shit out

Diegene die de opname maakt breekt of maakt de opname
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

ArjenAH

Ik doe het toch anders. Het DoP protocol heeft beperkingen en het is eigenlijk een omweg om het doel te bereiken.

Ik gebruik nu de DAC in de Arcam ST25 streamer en verbind de ST25 streamer analoog aan de Arcam versterker A25.
Nu kan ik mijn NAS bereiken via het netwerk.

Het resultaat is veel beter. De DAC in de ST25 kan goed omgaan met de DSD bestanden en het resultaat is uitstekend!

Weer wat geleerd!
Arcam A25
Arcam ST25
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
NAS DS224+
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Roon server Nucleus

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op maart 23, 2025, 15:53:27Dat zegt men, maar is niet zo. Het is complex, en zeker voor beginners.
Veel DSD opnames worden omgezet naar PCM, verwerkt, en weer omgezet naar DSD.

Maar de software "Signalyst HQPlayer Pro" is in staat een DSD opname te bewerken en native DSD te blijven.

Gonzalo Noqué, eigenaar en opnametechnicus bij Eudora Records en Noqué Studio doet dit wel zonder omzetten naar PCM.
Het bewijs is de prachtige release van Eudora, Lost in Venice.

Lees er hier meer over

Ik vermoed dat je bij het bewerken van DSD bestanden veel computer capaciteit nodig hebt...
Arcam A25
Arcam ST25
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
NAS DS224+
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Roon server Nucleus

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op maart 24, 2025, 16:06:32Ik vermoed dat je bij het bewerken van DSD bestanden veel computer capaciteit nodig hebt...
Zal ook niet de bedoeling zijn dat ge dat op een 500€ laptopje van de Mediamarkt moet draaien.
Al vallen de vereisten op de site van de software maker wel mee
  • CPU support for AVX2 instruction set
  • Display adapter with OpenGL support
  • RME ADI-2 Pro (Win/Mac/Linux)
  • CUDA offload, NVIDIA GPU & Minimum Compute Capability level 5.2
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Citaat van: ArjenAH op maart 24, 2025, 16:06:32Ik vermoed dat je bij het bewerken van DSD bestanden veel computer capaciteit nodig hebt...

Tis data geen beeld
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op maart 25, 2025, 10:39:49Zal ook niet de bedoeling zijn dat ge dat op een 500€ laptopje van de Mediamarkt moet draaien.
Als vallen de vereisten op de site van de software maker wel mee
  • CPU support for AVX2 instruction set
  • Display adapter with OpenGL support
  • RME ADI-2 Pro (Win/Mac/Linux)
  • CUDA offload, NVIDIA GPU & Minimum Compute Capability level 5.2
Dat valt reuze mee. Ik heb een IMac model 2024 deze trekt het wel.
Arcam A25
Arcam ST25
NAD M10 v2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
NAS DS224+
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon B&W PX8
Roon server Nucleus