DSD bestanden afspelen via het PCMDaP protocol

Gestart door ArjenAH, maart 23, 2025, 10:28:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArjenAH

Ben aan het experimenteren met DSD bestanden (Direct Streaming Digitaal)
Ik heb een aantal DSD bestanden die ik op mijn A25 versterker afspeel via een usb kabel.
(Er is geen netwerk kabel ingang dus moet wel via usb kabel.) Hier voor is een speciaal protocol ontwikkeld het PCMDoP.  DSD bestanden worden geconverteerd maat PCM tot de maximale kHz wat je DAC aan kan (bij mij is dat 352 kHz). Dit is bijna 8 keer meer bemonstering dan een cd.
 DSD bestanden kunnen niet bewerkt worden zoals PCM bestanden. Dit is een grote beperking daarom worden er vaak alleen live opnames gemaakt van klassieke muziek.
Arcam A25 Powernode (N331) Powernode (N330) Arcam ST25 NAD M10 v2 B&W704 S3 B&W606 S3 Sub SVS SB-1000 Pro NAS DS224+ Audeze LCD X  B&W PX8 FIIO K9 AKM Roon server Nucleus Thorens TD 403 DD

RHK

Dat verschil zal je wel horen dan.
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op maart 23, 2025, 10:28:08DSD bestanden kunnen niet bewerkt worden zoals PCM bestanden.

Dat zegt men, maar is niet zo. Het is complex, en zeker voor beginners.
Veel DSD opnames worden omgezet naar PCM, verwerkt, en weer omgezet naar DSD.

Maar de software "Signalyst HQPlayer Pro" is in staat een DSD opname te bewerken en native DSD te blijven.

Gonzalo Noqué, eigenaar en opnametechnicus bij Eudora Records en Noqué Studio doet dit wel zonder omzetten naar PCM.
Het bewijs is de prachtige release van Eudora, Lost in Venice.

Lees er hier meer over
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Shit in is shit out

Diegene die de opname maakt breekt of maakt de opname
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                   Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio Mission

ArjenAH

#4
Ik doe het toch anders. Het DoP protocol heeft beperkingen en het is eigenlijk een omweg om het doel te bereiken.

Ik gebruik nu de DAC in de Arcam ST25 streamer en verbind de ST25 streamer analoog aan de Arcam versterker A25.
Nu kan ik mijn NAS bereiken via het netwerk.

Het resultaat is veel beter. De DAC in de ST25 kan goed omgaan met de DSD bestanden en het resultaat is uitstekend!

Weer wat geleerd!
Arcam A25 Powernode (N331) Powernode (N330) Arcam ST25 NAD M10 v2 B&W704 S3 B&W606 S3 Sub SVS SB-1000 Pro NAS DS224+ Audeze LCD X  B&W PX8 FIIO K9 AKM Roon server Nucleus Thorens TD 403 DD

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op maart 23, 2025, 15:53:27Dat zegt men, maar is niet zo. Het is complex, en zeker voor beginners.
Veel DSD opnames worden omgezet naar PCM, verwerkt, en weer omgezet naar DSD.

Maar de software "Signalyst HQPlayer Pro" is in staat een DSD opname te bewerken en native DSD te blijven.

Gonzalo Noqué, eigenaar en opnametechnicus bij Eudora Records en Noqué Studio doet dit wel zonder omzetten naar PCM.
Het bewijs is de prachtige release van Eudora, Lost in Venice.

Lees er hier meer over

Ik vermoed dat je bij het bewerken van DSD bestanden veel computer capaciteit nodig hebt...
Arcam A25 Powernode (N331) Powernode (N330) Arcam ST25 NAD M10 v2 B&W704 S3 B&W606 S3 Sub SVS SB-1000 Pro NAS DS224+ Audeze LCD X  B&W PX8 FIIO K9 AKM Roon server Nucleus Thorens TD 403 DD

dmeerpa

#6
Citaat van: ArjenAH op maart 24, 2025, 16:06:32Ik vermoed dat je bij het bewerken van DSD bestanden veel computer capaciteit nodig hebt...
Zal ook niet de bedoeling zijn dat ge dat op een 500€ laptopje van de Mediamarkt moet draaien.
Al vallen de vereisten op de site van de software maker wel mee
  • CPU support for AVX2 instruction set
  • Display adapter with OpenGL support
  • RME ADI-2 Pro (Win/Mac/Linux)
  • CUDA offload, NVIDIA GPU & Minimum Compute Capability level 5.2
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Citaat van: ArjenAH op maart 24, 2025, 16:06:32Ik vermoed dat je bij het bewerken van DSD bestanden veel computer capaciteit nodig hebt...

Tis data geen beeld
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                   Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio Mission

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op maart 25, 2025, 10:39:49Zal ook niet de bedoeling zijn dat ge dat op een 500€ laptopje van de Mediamarkt moet draaien.
Als vallen de vereisten op de site van de software maker wel mee
  • CPU support for AVX2 instruction set
  • Display adapter with OpenGL support
  • RME ADI-2 Pro (Win/Mac/Linux)
  • CUDA offload, NVIDIA GPU & Minimum Compute Capability level 5.2
Dat valt reuze mee. Ik heb een IMac model 2024 deze trekt het wel.
Arcam A25 Powernode (N331) Powernode (N330) Arcam ST25 NAD M10 v2 B&W704 S3 B&W606 S3 Sub SVS SB-1000 Pro NAS DS224+ Audeze LCD X  B&W PX8 FIIO K9 AKM Roon server Nucleus Thorens TD 403 DD

lemon

Citaat van: ArjenAH op maart 24, 2025, 16:06:32Ik vermoed dat je bij het bewerken van DSD bestanden veel computer capaciteit nodig hebt...
Citaat van: ArjenAH op maart 24, 2025, 16:06:32Ik vermoed dat je bij het bewerken van DSD bestanden veel computer capaciteit nodig hebt...

Het probleem met DSD is dat elke sample 'slechts' het verschil met de vorige sample, in 1 bit noteert. Maar door het grote aantal samples per seconde, krijg je toch een goed resultaat. Maar als je ergens in het midden van de muziek wilt monteren, een plug-inn wilt gebruiken, of het volume wilt veranderen dan krijg je een probleem. Immers een sample midden in de muziek, bevat met 1 bit te weinig informatie.

En om toch met DSD te kunnen werken in een studio maakt men tegenwoordig gebruik van een combinatie van DSD en PCM. Dan krijg je een opname die met bijvoorbeeld 64 bit en 768Khz PCM is opgenomen EN tegelijkertijd met DSD tot 1 enkel format. Je kunt dan ongehinderd overal in de muziek monteren. Het PCM file geeft 768.000 keer per seconde de juiste informatie van de geluidsgolf weer, de DSD toont de veranderingen die er tussen liggen.