Citaat van: CBdicX op februari 25, 2025, 20:14:12Is dit de 500hz versie of Full versie ?
Welke microfoon gebruik jij ?
Op hoeveel plekken wordt er gemeten ?
Kan het ook ala Audyssey, dus automatisch zonder pc ?
Ik heb de full.
Gebruik de UMIK-1
Omdat ik het omzie, heb ik maar op 1 plek gemeten. Het Dirac-programma vraagt om 9, 13 en 17 metingen, afhankelijk van de grootte van de bubble. Als u alleen MLP doet, is 5-6 voldoende in plaats van 9. Voor één rij zijn 7-9 vs 13 en voor meerdere rijen 11-13 vs 17. Calibrators zeggen dat je moet experimenteren, maar minder dan de richtlijnen van Dirac werkt bijna altijd beter omdat het overbewerking voorkomt. Blijkbaar lijdt de MLP het meest onder alle extra metingen...
Het kan automatisch, maar niet op de receiver zelf.
De UMIK kan je inpluggen op de USB poort van de receiver. Je dient dan een aantal zaken in te stellen op app en DIRAC gebruikt dan standaard instellingen (curves, curtains, cross-over).
Ik meen begrepen te hebben dat het zonder PC kan, maar dan met de app op een smartphone of tablet (
Dirac Live Android app).
Als je geen of weinig aanpassingen aan curves, curtains en/of cross-over gaat maken kan dit volstaan. Maar op het net vind je verschillende 'custom-curves' zoals Harmann en StormAudio. Zijn in principe gewoon text bestanden die meegeven welke waardes je wilt bij een bepaalde frequentie. En dat maakt het ook handig, zo kan je nadien nameten met REW bv, en in die textfiles zelf op bepaalde frequenties bijsturen wat in het geval van Bassotronic - Bass I love you in het laag hier nog een serieus verschil geeft.
Ik denk dat de Audyssey Calibratie ook nog op mijn receiver staat, en zou dus ook die eens kunnen vergelijken, maar gevoelsmatig ben ik 99% zeker het niet kan tippen en wat ik gisteren hoorde met de beste DIRAC config die gisteren won.
Ik ga er toch eens werk van maken om een nieuwe DIRAC meeting te doen (na de werken in december is ook heel wat materiaal die al bijna een jaat klaarlag verwijderd) en dit met meer dan 1 meetpunt en ook met de subwoofer iet harder. Calibratie (EQ) software kan gemakkelijker pieken verwijderen dan dallen oplossen.