Cinema 50. Ik mis laag in m'n muziek

Gestart door Dennis 73.., februari 16, 2025, 22:57:22

Vorige topic - Volgende topic

RHK

En zo heeft de topicstarter nog steeds niet gereageerd, terwijl wij verder kletsen. :-o
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 25, 2025, 17:18:22En zo heeft de topicstarter nog steeds niet gereageerd, terwijl wij verder kletsen. :-o

Verstandige kerel  :-D

TurboMarco

Klinkt de mix vet en bombastisch dan is het maar zo, hetzelfde geldt voor wanneer een mix dun is.
Acceptatie is een groot goed.
Heb je een k#t akoestiek dan zou ik daar eerst wat aan doen, of anders verhuizen.

De laatste keer dat ik bij iemand een meerkanaals set-up beluisterd heb was zonder EQ en dat klonk gewoon goed, in stereo trouwens ook.
In mijn eigen situatie kan ik EQ missen als kiespijn want het is simpelweg niet nodig.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Waarschijnlijk een woonkamer die binnen de paar procent vallen die weinig of geen correctie nodig hebben.

Ik woon in Almere, van die vierkante  glazen betonnen blokken, denk dat ik 20x kan verhuizen binnen Almere en er geen ruk mee opschiet.

Ik geef Chris Kyriakakis (Audyssey) een standbeeld op de Dam in Amsterdam, kan dat lelijke oorlogs monument meteen weg  :wink:

TurboMarco

Nog een keer dan :wink:

Het zit in de mix en accepteer dat nou es gewoon.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

en daarna

Herhaal het even zonder EQ en laat hier je bevindingen achter?

5.1.4

LG77C4

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 25, 2025, 18:58:44Ik geef Chris Kyriakakis (Audyssey) een standbeeld op de Dam in Amsterdam, kan dat lelijke oorlogs monument meteen weg  :wink:

Die opmerking over het oorlogsmonument op de Dam vind ik dit audioforum niet kunnen. Daar zit een hele geschiedenis achter, welke ruimschoots bekend is.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 25, 2025, 19:24:19Die opmerking over het oorlogsmonument op de Dam vind ik dit audioforum niet kunnen. Daar zit een hele geschiedenis achter, welke ruimschoots bekend is.

Hou toch op, als je de werkelijkheid niet van flauwekul praat kan onderscheiden....  :no:
Laten wij svp niet de Woke kant op gaan op dit vrije forum.

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op februari 25, 2025, 19:09:08

en daarna

Heb de eerste geprobeerd (Heb die als FLAC).

In volgorde dat ik ze best vind klinken

2.1 Dirac BassControl (StormAudio curve) met handmatige aanpassingen curves na REW meetingen
2.1 Dirac BassControl (StormAudio curve)
2.0 Dirac BassControl
2.1 Pure Direct
2.0 Pure Direct

Wat ik ook bij film gewaar wordt is dat het sublaag mooi aanwezig is enngewoon indrukwekkend klinkt.
In de eerste configuratie gaat er echt een drukgolf door de kamer en dat met nog niet eens op 80db.
Dat is zonder DIRAC niet zo. En dat terwijl REW wel aantoont dat ik serieuze pieken onder de 200Hz Heb bij Pure Direct.

2.1 Dirac
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 25, 2025, 20:08:42Heb de eerste geprobeerd (Heb die als FLAC).

In volgorde dat ik ze best vind klinken

2.1 Dirac BassControl (StormAudio curve) met handmatige aanpassingen curves na REW meetingen
2.1 Dirac BassControl (StormAudio curve)
2.0 Dirac BassControl
2.1 Pure Direct
2.0 Pure Direct

Wat ik ook bij film gewaar wordt is dat het sublaag mooi aanwezig is enngewoon indrukwekkend klinkt.
In de eerste configuratie gaat er echt een drukgolf door de kamer en dat met nog niet eens op 80db.
Dat is zonder DIRAC niet zo. En dat terwijl REW wel aantoont dat ik serieuze pieken onder de 200Hz Heb bij Pure Direct.

2.1 Dirac

Is dit de 500hz versie of Full versie ?

Welke microfoon gebruik jij ?

Op hoeveel plekken wordt er gemeten ?

Kan het ook ala Audyssey, dus automatisch zonder pc ?

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 25, 2025, 20:14:12Is dit de 500hz versie of Full versie ?

Welke microfoon gebruik jij ?

Op hoeveel plekken wordt er gemeten ?

Kan het ook ala Audyssey, dus automatisch zonder pc ?

Ik heb de full.
Gebruik de UMIK-1
Omdat ik het omzie, heb ik maar op 1 plek gemeten. Het Dirac-programma vraagt om 9, 13 en 17 metingen, afhankelijk van de grootte van de bubble. Als u alleen MLP doet, is 5-6 voldoende in plaats van 9. Voor één rij zijn 7-9 vs 13 en voor meerdere rijen 11-13 vs 17. Calibrators zeggen dat je moet experimenteren, maar minder dan de richtlijnen van Dirac werkt bijna altijd beter omdat het overbewerking voorkomt. Blijkbaar lijdt de MLP het meest onder alle extra metingen...

Het kan automatisch, maar niet op de receiver zelf.
De UMIK kan je inpluggen op de USB poort van de receiver. Je dient dan een aantal zaken in te stellen op app en DIRAC gebruikt dan standaard instellingen (curves, curtains, cross-over).
Ik meen begrepen te hebben dat het zonder PC kan, maar dan met de app op een smartphone of tablet (Dirac Live Android app).

Als je geen of weinig aanpassingen aan curves, curtains en/of cross-over gaat maken kan dit volstaan. Maar op het net vind je verschillende 'custom-curves' zoals Harmann en StormAudio. Zijn in principe gewoon text bestanden die meegeven welke waardes je wilt bij een bepaalde frequentie. En dat maakt het ook handig, zo kan je nadien nameten met REW bv, en in die textfiles zelf op bepaalde frequenties bijsturen wat in het geval van Bassotronic - Bass I love you in het laag hier nog een serieus verschil geeft.
Ik denk dat de Audyssey Calibratie ook nog op mijn receiver staat, en zou dus ook die eens kunnen vergelijken, maar gevoelsmatig ben ik 99% zeker het niet kan tippen en wat ik gisteren hoorde met de beste DIRAC config die gisteren won.

Ik ga er toch eens werk van maken om een nieuwe DIRAC meeting te doen (na de werken in december is ook heel wat materiaal die al bijna een jaat klaarlag verwijderd) en dit met meer dan 1 meetpunt en ook met de subwoofer iet harder. Calibratie (EQ) software kan gemakkelijker pieken verwijderen dan dallen oplossen.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

SB_Marantz

Citaat van: TurboMarco op februari 25, 2025, 19:09:08

en daarna

Nummer 1: Lekker basje man!  :schater:  mid/hoog ook ok.
Nummer 2 klinkt als een natte krant. Niet schoon.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op februari 26, 2025, 11:20:59Nummer 1: Lekker basje man!  :schater:  mid/hoog ook ok.

Lang geleden raadde iemand me deze aan om subwoofers te testen in de winkel.
dit trackje haalt -15dbFS bij 7Hz  :-o en -11dbFS bij 17Hz...Als je dan een sub hebt die ingesteld staat op 12Hz +/-3db dan voel je dat. Toen dit rond 2009-2010 ene hype was heb ik deze ooit losgelaten in mijn vroeger appartement met een rechthoekige woonkamer van 48m²...de verrandaruit, 10 meter van de sub verwijderd stond te enrom te trillen dat ik vreesde dat ze zou breken. Speel dit op je smartphone of laptop en je zegt, bass nee dat steekt er niet in :)

X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

RHK

Citaat van: TurboMarco op februari 25, 2025, 19:09:08Herhaal het even zonder EQ en laat hier je bevindingen achter?

alleen de 2 hoofdspeakers:
de 1e superbass, wat een laag!
de 2e kaal, weinig bass.

Audyssey +sub en 2 hoofdspeakers:
de 1e nog meer bass, kopjes rammelen in de kast.
de 2e steriel weinig laag.

TurboMarco

Fijn dat jullie bevinden overeen komen, wel verbaast het mij dat met room-EQ het laag nog vetter ervaren word want in principe zou dat niet mogen met het nr Bass i love you.
De truc die toegepast word is dat het infrasoon laag word versterkt dus hoor je de 2e en 3e harmonische wat door EQ gelijk getrokken word als het ware.

Uiteraard wanneer je gebruik maakt van een subwoofer en je crosst deze zo laag als mogelijk af (30Hz indien mogelijk) dan begint de woofer op een hoger spl compleet over z'n nek te gaan want infrasoon laag is weggelegd voor 21 inch en groter.

Maar goed vergelijk het met het 2 nr dan zit je in 2 heel verschillende werelden en daarmee bedoel ik wat er in de mix zit, dus eerste een elektronische bass (boost) en de 2e elektrisch versterkte bass waarbij je de bassloopjes goed kan definiëren.
Die laatste word als "steriel tot natte krant" ervaren terwijl dit t.o.v de bassboost track een 10x betere mix is.

Dus wat maakt de room-EQ nou beter dan zonder?

Overigens had de mix van Crimson Glory van mij ook wel wat vetter gemogen hoor :yes: goed dat mijn maat daar een remix van gemaakt heeft notworthy 
Daar hoef je trouwens niet naar te zoeken hoor want ik ben de enige die daar een copy van heeft :evil:   

5.1.4

LG77C4