Citaat van: JHR op januari 03, 2025, 15:28:47Ik heb de Marantz Cinema 40. Ik lees goede berichten over Direc Live. Mijn vraag is heeft iemand er een licentie voor aangeschaft en is het de investering waard?
Ik heb deze gekocht tijdens Black Friday voor op de C40 (Room Correction Full Bandwidth + Bass Control).
Maar in alle eerlijkheid heb ik de tijd nog niet genomen om het eens correct uit te voeren.
Ik heb deze maand bezig geweest met leggen van laminaat en plinten. De woonkamer stond wat met het materiaal en ik wou de meeting doen als alles terug op zijn plaats stond.
Ik was aan het denken om straks misschien eens uitgebreid te meten, maar 12 speakers op meerdere plaatsen vergt wel wat tijd.
Ik deed wel al een snelle test door 1 meeting uit te voeren.
Ten opzichte van Audessey is out of the box resultaat vlakker met Dirac als ik het nameet met REW. Feit is wel dat ik met REW de zelfde microfoon gebruik als met Dirac (of dat iets uitmaakt...). Vooral het laag doet DIRAC standaard een heel stuk beter dan Audessey. Maar als je de Audessey app hebt (als je even zoekt vind je gratis de laatste .apk versie
om op je Android tablet of phone te zetten) dan kan je wel behoorlijk bijsturen.
Voor stereo heb ik wel het beste resultaat met DIRAC, en dat komt omdat ik op mijn rechter speaker en sub een dip heb op 17Hz, die heeft mijn linker frontspeaker niet. Doordat ik r de crossover met DIRAC op 20Hz kan zetten kan ik die dip serieus verkleinen.
Verder klinkt het momenteel ook totaal verschillend tussen DIRAC en Auddessey zowel voor muziek als surround.
Bij Dirac klink alles los van elkaar waar bij DIRAC het allemaal meer 1 geheel vormt. Ook stemmen klinken hierdoor anders, minder diep. Ook klink DIRAC een 5db stiller dan mijn Auddessey calibratie.
Bij surround was het ook wennen. Nu ik woon op een appartement en gebruik bij Auddessey 'Dynamic EQ', die we niet hebben bij DIRAC. En dat merk je wel. Nu je kan dat wel opvangen door een eigen target curve toe te passen.
En het voordeel is dat je 3 slots hebt om verschillende DIRAC profielen op te slaan.
Zo kan je onder preset 1 de Audessey calibratie hebben en onder preset 2 3 verschillende DIRAC curves.
Het grote voordeel is, als je zelf gaat tweaken dat je met de DIRAC de curve kan exporteren naar een tekst bestand en die wijzigen, waardoor je verschillende punten dicht op elkaar kan hebben met verschillende targets, dat lukt niet in de mobiele Audessey EQ app.
Iets wat ik mis in beide is eigenlijk 1 of meerdere hermetingen van zijn resultaat.
Nu wordt gemeten, berekend en wordt iets voorspeld die niet 100% klopt met het werkelijke resultaat.
Het zou tof zijn dat na het aanpassen er een nieuwe meeting gebeurd, en dat hij zichzelf verder corrigeert.
Het is leuk, maar duur. En momenteel 'in mijn ruimte' het geld niet waard. Het laag is wel beter, maar of dat zoveel geld waard is, is iets anders. Al moet ik wel nog steeds eens een volledige meeting doen, al verwacht ik daar geen grote verschillen van.
Mijn mening zou anders kunnen zijn mocht ik op referentie volume films bekijken. En mss is los van de problemen onder de 200Hz mijn ruimte akoestisch zo slecht nog niet.