Iemand ervaring met Dirac live op b.v. Cinema 40?

Gestart door JHR, januari 03, 2025, 15:28:47

Vorige topic - Volgende topic

JHR

Ik heb de Marantz Cinema 40. Ik lees goede berichten over Direc Live. Mijn vraag is heeft iemand er een licentie voor aangeschaft en is het de investering waard?

dmeerpa

Citaat van: JHR op januari 03, 2025, 15:28:47Ik heb de Marantz Cinema 40. Ik lees goede berichten over Direc Live. Mijn vraag is heeft iemand er een licentie voor aangeschaft en is het de investering waard?

Ik heb deze gekocht tijdens Black Friday voor op de C40 (Room Correction Full Bandwidth + Bass Control).
Maar in alle eerlijkheid heb ik de tijd nog niet genomen om het eens correct uit te voeren.
Ik heb deze maand bezig geweest met leggen van laminaat en plinten. De woonkamer stond wat met het materiaal en ik wou de meeting doen als alles terug op zijn plaats stond.
Ik was aan het denken om straks misschien eens uitgebreid te meten, maar 12 speakers op meerdere plaatsen vergt wel wat tijd.
Ik deed wel al een snelle test door 1 meeting uit te voeren.
Ten opzichte van Audessey is out of the box resultaat vlakker met Dirac als ik het nameet met REW. Feit is wel dat ik met REW de zelfde microfoon gebruik als met Dirac (of dat iets uitmaakt...). Vooral het laag doet DIRAC standaard een heel stuk beter dan Audessey. Maar als je de Audessey app hebt (als je even zoekt vind je gratis de laatste .apk versie
om op je Android tablet of phone te zetten) dan kan je wel behoorlijk bijsturen.
Voor stereo heb ik wel het beste resultaat met DIRAC, en dat komt omdat ik op mijn rechter speaker en sub een dip heb op 17Hz, die heeft mijn linker frontspeaker niet. Doordat ik r de crossover met DIRAC op 20Hz kan zetten kan ik die dip serieus verkleinen.

Verder klinkt het momenteel ook totaal verschillend tussen DIRAC en Auddessey zowel voor muziek als surround.
Bij Dirac klink alles los van elkaar waar bij DIRAC het allemaal meer 1 geheel vormt. Ook stemmen klinken hierdoor anders, minder diep. Ook klink DIRAC een 5db stiller dan mijn Auddessey calibratie.

Bij surround was het ook wennen. Nu ik woon op een appartement en gebruik bij Auddessey 'Dynamic EQ', die we niet hebben bij DIRAC. En dat merk je wel. Nu je kan dat wel opvangen door een eigen target curve toe te passen.

En het voordeel is dat je 3 slots hebt om verschillende DIRAC profielen op te slaan.
Zo kan je onder preset 1 de Audessey calibratie hebben en onder preset 2 3 verschillende DIRAC curves.

Het grote voordeel is, als je zelf gaat tweaken dat je met de DIRAC de curve kan exporteren naar een tekst bestand en die wijzigen, waardoor je verschillende punten dicht op elkaar kan hebben met verschillende targets, dat lukt niet in de mobiele Audessey EQ app.

Iets wat ik mis in beide is eigenlijk 1 of meerdere hermetingen van zijn resultaat.
Nu wordt gemeten, berekend en wordt iets voorspeld die niet 100% klopt met het werkelijke resultaat.
Het zou tof zijn dat na het aanpassen er een nieuwe meeting gebeurd, en dat hij zichzelf verder corrigeert.

Het is leuk, maar duur. En momenteel 'in mijn ruimte' het geld niet waard. Het laag is wel beter, maar of dat zoveel geld waard is, is iets anders.  Al moet ik wel nog steeds eens een volledige meeting doen, al verwacht ik daar geen grote verschillen van. 

Mijn mening zou anders kunnen zijn mocht ik op referentie volume films bekijken. En mss is los van de problemen onder de 200Hz mijn ruimte akoestisch zo slecht nog niet.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

pameijer

Ik ben ook weer terug in het Marantz kamp! De Anthem MRX1120 is de deur uit en een Cinema 40 is er in de plaats gekomen. Zal qua geluid geen upgrade zijn, qua HDMI-switching, gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit hopelijk wel.

Dirac ga ik er ws niet bijnemen. Er zijn de laatste maanden ongelooflijk gave ontwikkelingen bij Audyssey, en dan niet van de maker zelf maar vanuit de community. Ik ben heel benieuwd wat Audyssey Nexus of Aydyssey Neuron gaan doen. Gaat volgens sommigen verder dan Dirac, voor wat het waard is.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15 + F15HP

RHK

Interessant, die nieuwe Audyssey soorten. Mij benieuwen. 8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Mijn voorkeur gaat uit naar het deactiveren van Dirac want met worden mijn achterste hoogte speakers veel te luid gezet, een bug wellicht??
En over het algemeen is mijn akoestiek dik in orde dus niet nodig.
Moet ik ook zeggen doordat hier alles op de Atmos hoogte speakers na op fullrange speelt en ik 3 subs gebruik (rear 57Hz/center 60Hz/front35Hz +lfe 60Hz) die vrij laag op het cross-over zitten, wellicht dat ook een rol speelt.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

dmeerpa

Citaat van: pameijer op januari 15, 2025, 15:17:12Ik ben ook weer terug in het Marantz kamp! De Anthem MRX1120 is de deur uit en een Cinema 40 is er in de plaats gekomen. Zal qua geluid geen upgrade zijn, qua HDMI-switching, gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit hopelijk wel.

Dirac ga ik er ws niet bijnemen. Er zijn de laatste maanden ongelooflijk gave ontwikkelingen bij Audyssey, en dan niet van de maker zelf maar vanuit de community. Ik ben heel benieuwd wat Audyssey Nexus of Aydyssey Neuron gaan doen. Gaat volgens sommigen verder dan Dirac, voor wat het waard is.

Citaat van: RHK op januari 15, 2025, 18:44:19Interessant, die nieuwe Audyssey soorten. Mij benieuwen. 8-)

Zover ik het begrijp gaat het niet om Audyssey Nexus of Aydyssey Neuron. Deze zaken hebben eigenlijk niks te maken met Audyssey.
Wat ze wel doen is gebruik maken of moet ik zeggen hacken van Audyssey om een eigen calibratie op te laden naar de receiver.
Om te praten met de receiver gebruikt met wat men noemt API. Een API (Application Programming Interface) is een verzameling regels en protocollen waarmee verschillende softwaretoepassingen met elkaar kunnen communiceren. API's maken de uitwisseling van gegevens, functies en functionaliteit tussen applicaties mogelijk, waardoor de ontwikkeling van software wordt vereenvoudigd en versneld.

De eigen calibratie die gemaakt wordt door een script wordt opgeslagen in de plaats van de echte Audyssey calibratie, daarom ook dat men start vanaf een Audyssey calibratie. Deze calibratie is op basis van algoritmes van de makers en niet Audessey.

Dit wil niet zeggen dat ze daarom minder goed zijn...
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op januari 16, 2025, 11:04:46Mijn voorkeur gaat uit naar het deactiveren van Dirac want met worden mijn achterste hoogte speakers veel te luid gezet, een bug wellicht??
En over het algemeen is mijn akoestiek dik in orde dus niet nodig.
Moet ik ook zeggen doordat hier alles op de Atmos hoogte speakers na op fullrange speelt en ik 3 subs gebruik (rear 57Hz/center 60Hz/front35Hz +lfe 60Hz) die vrij laag op het cross-over zitten, wellicht dat ook een rol speelt.

Zelf heb ik nog steeds niet de tijd en goesting gehad DIRAC eens deftig te laten meten. De snele calibratie met 1 meetpunt geeft 1 groot pluspunt, het laag is toch mooieer en strakker dan Audyssey. Maar ik mis wel de Dynamic EQ.

Het zou natuurlijk de max worden als ik de DIRAC calibratie file kunnen converteren naar Audyssey...dan zou ik Dynamic EQ weer kunnen inschakelen.

Het probleem van te luidde achterste hoogte speakers heb ik niet. Dit is wel spijtig aan DIRAC, dat je geen controle hebt over de volume van de individuele kanalen.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

RHK

Citaat van: dmeerpa op januari 16, 2025, 13:04:15Zover ik het gebruik gaat het niet om Audyssey Nexus of Aydyssey Neuron. Deze zaken hebben eigenlijk niks te maken met Audyssey.
Wat ze wel doen is gebruik maken of moet ik zeggen hacken van Audyssey om een eigen calibratie op te laden naar de receiver.
Om te praten met de receiver gebruikt met wat men noemt API. Een API (Application Programming Interface) is een verzameling regels en protocollen waarmee verschillende softwaretoepassingen met elkaar kunnen communiceren. API's maken de uitwisseling van gegevens, functies en functionaliteit tussen applicaties mogelijk, waardoor de ontwikkeling van software wordt vereenvoudigd en versneld.

De eigen calibratie die gemaakt wordt door een script wordt opgeslagen in de plaats van de echte Audyssey calibratie, daarom ook dat men start vanaf een Audyssey calibratie. Deze calibratie is op basis van algoritmes van de makers en niet Audessey.

Dit wil niet zeggen dat ze daarom minder goed zijn...

Ik hou het wel bij mn huidige Audyssey config. Prima surround en volop dynamiek. 8-) 
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 16, 2025, 16:05:26Ik hou het wel bij mn huidige Audyssey config. Prima surround en volop dynamiek. 8-) 

Ik denk daar net zo over.

Het zijn toch wel vaak software pakketten waar er heel veel tijd ingestoken moet worden om het max eruit te halen, en is dit het waard qua tijd en geld ?
Audyssey via de app is voor mij meer dan genoeg, en zelfs in de app gebruik ik alleen het terug zetten van de filters naar 500hz, en de midden tone correctie (BBC dip) uit zetten.
Audyssey is (redelijk) snel, en 8 drukken op de knop, en je bent klaar, verder hoef je niet na te denken   :-D
En meer dan zat opties om mee te spelen, Dynamic EQ, LFC, Curve aanpassing, en nog veel meer......

Ik besteed mijn tijd liever in het ophangen en neer zetten van weer nieuwe speakers, die maken in het geluid daadwerkelijk wat uit   :yes:   :yes: