Marantz Bass Distribution mogelijkheden

Gestart door CBdicX, december 16, 2024, 08:31:58

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op december 17, 2024, 17:56:40Het klopt wat je zegt maar het is niet enkel bedoeld om de speakers te beschermen, de meeste HT versterkers kunnen simpelweg niet genoeg stroom leveren om alle speakers op large aan te sturen.
De meeste energie gaat namelijk in het laag zitten.

Mede daarom zijn het alleen deze 4 modellen.

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op december 17, 2024, 10:40:29Ik ga 1 deze dagen eens wat metingen doen met REW, met en zonder base routing.

Wat ik graag wil weten is:

1) Bij het gebruik van BD, blijft de sub altijd op hetzelfde LFE nivo spelen ?

2) Is BD te gebruiken als er geen sub in de setup zit ?

Helaas zelf nog niets vernomen van mijn Cinema 40 levering ...... :-(

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op december 17, 2024, 23:35:35Wat ik graag wil weten is:

1) Bij het gebruik van BD, blijft de sub altijd op hetzelfde LFE nivo spelen ?

2) Is BD te gebruiken als er geen sub in de setup zit ?

Helaas zelf nog niets vernomen van mijn Cinema 40 levering ...... :-(

1) dat is mij ook nog onduidelijk. Hiervoor moet ik mijn laptop eens aan de c40 hangen en wat zaken meten met REW. Maar uit het schema die ze tonen lijkt niks erop te wijzen dat het signaal naar de sub wordt aangepast. Het lijkt me anderzijds evident dat als je manueel gaat bepalen welke speakers en hoeveel van het LFE signaal ze krijgen je dit anders ook zou moeten kunnen instellen voor je sub en dat is niet het geval.

2) neen, zodra er geen sub is, is de optie 'distribution' uitgeschakeld. Iets wat me niet onlogisch lijkt. In de handleiding lezen we bij stereo weergave : "Wanneer er meerkanaals signalen worden ingevoerd, worden ze gedownmixt naar 2-kanaals audio en worden ze afgespeeld zonder enige extra surroundgeluidsverwerking."
Dus wat mij betreft ook het LFE signaal.
Dit is ook waarom ik me vragen stel bij de opmerking van 'Gene' om bij distribution het signaal te dempen want iemand die gewoon geen sub heeft stuurt het LFE toch ook naar zijn fronts? of worden het dan automatisch gelimiteerd door de receiver....
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op december 18, 2024, 08:25:521) dat is mij ook nog onduidelijk. Hiervoor moet ik mijn laptop eens aan de c40 hangen en wat zaken meten met REW. Maar uit het schema die ze tonen lijkt niks erop te wijzen dat het signaal naar de sub wordt aangepast.

2) neen, zodra er geen sub is, is de optie 'distribution' uitgeschakeld. Iets wat me niet onlogisch lijkt. In de handleiding lezen we bij stereo weergave : "Wanneer er meerkanaals signalen worden ingevoerd, worden ze gedownmixt naar 2-kanaals audio en worden ze afgespeeld zonder enige extra surroundgeluidsverwerking."
Dus wat mij betreft ook het LFE signaal.
Dit is ook waarom ik me vragen stel bij de opmerking van 'Gene' om bij distribution het signaal te dempen want iemand die gewoon geen sub heeft stuurt het LFE toch ook naar zijn fronts? of worden het dan automatisch gelimiteerd door de receiver....

Vind iemand de optie BD wel logisch of toch nuttig als er geen sub is, omadat hij zijn Fronts en of andere Fullrange speakers als sub wil gebruiken, is er een simpele oplossing als de gebruiker werkelijk LFE naar de fronts wil hebben (als de speakers dat aan kunnen natuurlijk) zonder subwoofer.

BASS DISTRIBUTION MET "VIRTUELE" SUBWOOFER.

Doe een setup met een goedkoop klein subwoofertje, of een speaker met een goedkope Amazon mini versterker voor een paar tientjes, die aan de subwoofer out hangt.
Na de setup de (virtuele) sub of versterker uit zetten, of stil mee laten spelen.
Zo krijg je na de setup de BD optie actief, en kan je bepalen hoe veel LFE de fronts en andere Fullrange speakers krijgen, zonder een subwoofer.

Wil je dit voor muziek gebruiken zal dat wel een 5.1 opname moeten zijn.
Die 5.1 opname kan je wel weer als stereo afspelen met virtuele sub, en met BD.
In een Stereo opname ontbreekt de .1 sowieso en zal je geen LFE effecten krijgen.

Disclaimer
Testen kan ik dit nog niet, ik bedenk dit in mijn hoofd......
:-o   :-D

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op december 18, 2024, 08:56:36Vind iemand de optie BD wel logisch of toch nuttig als er geen sub is, omadat hij zijn Fronts en of andere Fullrange speakers als sub wil gebruiken, is er een simpele oplossing als de gebruiker werkelijk LFE naar de fronts wil hebben (als de speakers dat aan kunnen natuurlijk) zonder subwoofer.

BASS DISTRIBUTION MET "VIRTUELE" SUBWOOFER.

Doe een setup met een goedkoop klein subwoofertje, of een speaker met een goedkope Amazon mini versterker voor een paar tientjes, die aan de subwoofer out hangt.
Na de setup de (virtuele) sub of versterker uit zetten, of stil mee laten spelen.
Zo krijg je na de setup de BD optie actief, en kan je bepalen hoe veel LFE de fronts en andere Fullrange speakers krijgen, zonder een subwoofer.

Wil je dit voor muziek gebruiken zal dat wel een 5.1 opname moeten zijn.
Die 5.1 opname kan je wel weer als stereo afspelen met virtuele sub, en met BD.
In een Stereo opname ontbreekt de .1 sowieso en zal je geen LFE effecten krijgen.

Disclaimer
Testen kan ik dit nog niet, ik bedenk dit in mijn hoofd......
:-o   :-D

Ik snap het niet zo goed waarom je dat allemaal wilt gaan doen... heb je nu bv een 3.0 set en je speelt een 5.1 of 7.1 af dan wordt dit gedownmixed naar 3.0, en dus zal het LFE sowieso mee verwerkt worden in de large speakers, wat de fronts in dat geval altijd zijn.

Ik deed net een test met een bestand '7.1 DTS-HD Orchestra.m2ts'.
Daar zit behoorlijk wat laag in, en hoor amper verschil met of zonder sub. De fronts geven in dit geval het LFE gewoon weer.
Dus waarom zou je dan die BD nodig hebben gezien je fronts het dan altijd voor hun kiezen krijgen.
Die BD is enkel goed ter aanvulling van bestaande sub(s).

Zoals ik al zei vind ik het vreemd dat men schrik heeft om via BD je speakers stuk te maken, als je merkt dat je zonder sub het sowieso de fronts zijn die het LFE verwerken.
En je hebt subs en je hebt subs.... als we kijken naar het laag bereik van je toekomstige fronts, dan zit je in de regionen van veel goedkope en kleine subs. Maar zoals al geschreven het zal wel een stuk extra eisen van de versterker, maar vaak worden grote fronts wel gevoed met een extra eindbak...

Is de cinema 50 + zware eindversterker dan geen betere keuze ?
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op december 18, 2024, 12:03:49Ik snap het niet zo goed waarom je dat allemaal wilt gaan doen... heb je nu bv een 3.0 set en je speelt een 5.1 of 7.1 af dan wordt dit gedownmixed naar 3.0, en dus zal het LFE sowieso mee verwerkt worden in de large speakers, wat de fronts in dat geval altijd zijn.

Ik deed net een test met een bestand '7.1 DTS-HD Orchestra.m2ts'.
Daar zit behoorlijk wat laag in, en hoor amper verschil met of zonder sub. De fronts geven in dit geval het LFE gewoon weer.
Dus waarom zou je dan die BD nodig hebben gezien je fronts het dan altijd voor hun kiezen krijgen.
Die BD is enkel goed ter aanvulling van bestaande sub(s).

Zoals ik al zei vind ik het vreemd dat men schrik heeft om via BD je speakers stuk te maken, als je merkt dat je zonder sub het sowieso de fronts zijn die het LFE verwerken.
En je hebt subs en je hebt subs.... als we kijken naar het laag bereik van je toekomstige fronts, dan zit je in de regionen van veel goedkope en kleine subs. Maar zoals al geschreven het zal wel een stuk extra eisen van de versterker, maar vaak worden grote fronts wel gevoed met een extra eindbak...

Is de cinema 50 + zware eindversterker dan geen betere keuze ?

Nou, waarom ik dit zou willen is dat ik niet wil dat er 100% LFE naar oa de front speakers wordt gestuurd, mocht doorgaan zonder sub werkelijk actief in de setup.
Dit gebeurd inderdaad in een 3.0 opstelling, en dat wil ik niet, of is teveel LFE voor die betreffende speakers.

Wil je gebruik maken van 3.0, maar controle wil hebben over de LFE stroom, dan moet je gebruik maken van BD, en dan komt de virtuele sub van pas.

Ik had per ongeluk mijn kleine Magnat front speakers op Fullrange staan, zonder sub, ik schrok mij de pest toen er schieten en ontploffingen plaats vinden, die dingen stonden meteen te vervormen.
Dat zou dan niet, of minder snel, gebeuren met BD actief zonder sub.

Het lijkt mij ook een goede optie als er redelijk bass sterke fronts staan, met een kleinere (8 inch / 10 inch ) subwoofer.

RHK

Citaat van: CBdicX op december 18, 2024, 13:06:45Het lijkt mij ook een goede optie als er redelijk bass sterke fronts staan, met een kleinere (8 inch / 10 inch ) subwoofer.
https://marantzforum.nl/forum/index.php?msg=362390
Kom ik toch weer terug naar de simpelste oplossing die ik schreef in bovenstaande link.

Dat kan je dus ook met 1 of 2 kleine subs doen.

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op december 18, 2024, 13:06:45Nou, waarom ik dit zou willen is dat ik niet wil dat er 100% LFE naar oa de front speakers wordt gestuurd, mocht doorgaan zonder sub werkelijk actief in de setup.
Dit gebeurd inderdaad in een 3.0 opstelling, en dat wil ik niet, of is teveel LFE voor die betreffende speakers.

Wil je gebruik maken van 3.0, maar controle wil hebben over de LFE stroom, dan moet je gebruik maken van BD, en dan komt de virtuele sub van pas.

Ik had per ongeluk mijn kleine Magnat front speakers op Fullrange staan, zonder sub, ik schrok mij de pest toen er schieten en ontploffingen plaats vinden, die dingen stonden meteen te vervormen.
Dat zou dan niet, of minder snel, gebeuren met BD actief zonder sub.

Het lijkt mij ook een goede optie als er redelijk bass sterke fronts staan, met een kleinere (8 inch / 10 inch ) subwoofer.

Ik sprak initieel over logisch... en dat blijft het ergens.
Wanneer iemand een setup hanteert zonder sub, gaat men ervan uit dat de fronts full range waardig zijn en dus iets van laag kunnen weergeven.
Er is geen logica in een 5.1 film te willen bekijken op 2 of 3 satellietjes of zelfs 5 satellietjes.

Kan je teveel laag hebben, of staat de set gewoon te luid... neem nu een soundbar of de speakers in mijn TV, die spelen ook gewoon het LFE af van een 5.1 bron.

Nu wat kan je doen, je doet de Audyssey run met een 3.0. Daarna zet je in de receiver de configuratie op 3.1 zonder dat je ene sub hebt. je activeert BD en tweakt het LFE dat redirect wordt.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op december 18, 2024, 14:58:55Ik sprak initieel over logisch... en dat blijft het ergens.
Wanneer iemand een setup hanteert zonder sub, gaat men ervan uit dat de fronts full range waardig zijn en dus iets van laag kunnen weergeven.
Er is geen logica in een 5.1 film te willen bekijken op 2 of 3 satellietjes of zelfs 5 satellietjes.

Kan je teveel laag hebben, of staat de set gewoon te luid... neem nu een soundbar of de speakers in mijn TV, die spelen ook gewoon het LFE af van een 5.1 bron.

Nu wat kan je doen, je doet de Audyssey run met een 3.0. Daarna zet je in de receiver de configuratie op 3.1 zonder dat je ene sub hebt. je activeert BD en tweakt het LFE dat redirect wordt.

Als je een Audyssey run doet zonder sub, daarna de sub (die er niet is) bijvoegd, werkt Audyssey niet meer.
Iedere speaker die na de run wordt toegevoegd, zal ervoor zorgen dat Audyssey uitgeschakeld wordt.
Audyssey heeft een behoorlijke invloed op het sub laag, in ruimte correctie het belangrijkste deel.

Vraag mij dan af hoe je het sub laag kan beoordelen in 3.1 als dat in eerste instantie afgeregeld is op een eq zonder sub, en waar je dan weer naar terug stapt......

Denk wel dat het het makkelijkst is gewoon met een sub(je) en geen ingewikkeld gehannes.
Het is een beetje krom zoals mijn audio brein soms werkt en dingen bedenkt, excuus..... violent1

CBdicX

Citaat van: RHK op december 18, 2024, 13:50:07https://marantzforum.nl/forum/index.php?msg=362390
Kom ik toch weer terug naar de simpelste oplossing die ik schreef in bovenstaande link.

Dat kan je dus ook met 1 of 2 kleine subs doen.

Absoluut de makkelijkste oplossing, en waar BD ook voor bedoeld is  :yes: niet wat ik allemaal bedenk zonder sub......

Maar het kan wel  :-D  :-D  :-D

RHK

audio luisteren is simpel, simpel audio luisteren is moeilijk.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Citaat van: RHK op december 18, 2024, 16:51:05audio luisteren is simpel, simpel audio luisteren is moeilijk.  8-)

Ik heb zoiets van een zekere J. Cruiyff ook gehoord, voetballen is simpel, simpel voetballen is moeilijk  :wink:

Maar, het is een waar woord.

RHK

Marvin

Gewoon dikke speakers en dikke subwoofers gebruiken, dan is dit een weinig toevoegende optie. Denk ik. 
+10db LFE trekken mn speakers ook nog wel.  Maar het gaat evengoed naar 2 dikke subs, die weten er ook wel raad mee.

CBdicX

Citaat van: Marvin op december 18, 2024, 22:15:58Gewoon dikke speakers en dikke subwoofers gebruiken, dan is dit een weinig toevoegende optie. Denk ik. 
+10db LFE trekken mn speakers ook nog wel.  Maar het gaat evengoed naar 2 dikke subs, die weten er ook wel raad mee.

10dB LFE is best wel serieus, 10dB bass zal geen probleem zijn voor de meeste vloer staanders.

Het is meer dat er soms veel geld in grote speakers gestopt wordt, bijvoorbeeld die nieuwe SVS vloer staanders, en die dan een crossover van 80Hz geven, wat die duur betaalde speakers voor een deel weer teniet doet.
Daar kan BD een toegevoegde waarde zijn.

Ik zie het wel als een oplossing voor een probleem wat amper bestond.
Meer iets van, wij bedenken een optie, nu de toepassing nog....... :wink:

Ik ga het zeker uit proberen als ik dan eindelijk die f#cking C40 geleverd krijg.

De C40 bij Klubben zelfs pas 18-1-2025, ga ervan uit dat dit een realistische datum is, anders vermelden ze dit niet.
Andere hebben, "niet op voorraad, levertijd 2-3 werkdagen"  nonono

https://www.hifiklubben.nl/marantz-cinema-40-home-cinema-receiver/maracinema40si/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAgoq7BhBxEiwAVcW0LDqoqauEd8lMLqPHG26WIjQ_uVqM9R-q-349FffzoW-oDedn_KQ7WBoCbcAQAvD_BwE