Citaat van: CBdicX op december 18, 2024, 08:56:36Vind iemand de optie BD wel logisch of toch nuttig als er geen sub is, omadat hij zijn Fronts en of andere Fullrange speakers als sub wil gebruiken, is er een simpele oplossing als de gebruiker werkelijk LFE naar de fronts wil hebben (als de speakers dat aan kunnen natuurlijk) zonder subwoofer.
BASS DISTRIBUTION MET "VIRTUELE" SUBWOOFER.
Doe een setup met een goedkoop klein subwoofertje, of een speaker met een goedkope Amazon mini versterker voor een paar tientjes, die aan de subwoofer out hangt.
Na de setup de (virtuele) sub of versterker uit zetten, of stil mee laten spelen.
Zo krijg je na de setup de BD optie actief, en kan je bepalen hoe veel LFE de fronts en andere Fullrange speakers krijgen, zonder een subwoofer.
Wil je dit voor muziek gebruiken zal dat wel een 5.1 opname moeten zijn.
Die 5.1 opname kan je wel weer als stereo afspelen met virtuele sub, en met BD.
In een Stereo opname ontbreekt de .1 sowieso en zal je geen LFE effecten krijgen.
Disclaimer
Testen kan ik dit nog niet, ik bedenk dit in mijn hoofd......
Ik snap het niet zo goed waarom je dat allemaal wilt gaan doen... heb je nu bv een 3.0 set en je speelt een 5.1 of 7.1 af dan wordt dit gedownmixed naar 3.0, en dus zal het LFE sowieso mee verwerkt worden in de large speakers, wat de fronts in dat geval altijd zijn.
Ik deed net een test met een bestand '7.1 DTS-HD Orchestra.m2ts'.
Daar zit behoorlijk wat laag in, en hoor amper verschil met of zonder sub. De fronts geven in dit geval het LFE gewoon weer.
Dus waarom zou je dan die BD nodig hebben gezien je fronts het dan altijd voor hun kiezen krijgen.
Die BD is enkel goed ter aanvulling van bestaande sub(s).
Zoals ik al zei vind ik het vreemd dat men schrik heeft om via BD je speakers stuk te maken, als je merkt dat je zonder sub het sowieso de fronts zijn die het LFE verwerken.
En je hebt subs en je hebt subs.... als we kijken naar het laag bereik van je toekomstige fronts, dan zit je in de regionen van veel goedkope en kleine subs. Maar zoals al geschreven het zal wel een stuk extra eisen van de versterker, maar vaak worden grote fronts wel gevoed met een extra eindbak...
Is de cinema 50 + zware eindversterker dan geen betere keuze ?