Fysieke media players

Gestart door dmeerpa, november 24, 2024, 13:40:53

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Nu dat ik eindelijk kan genieten van 4K en HDR kijk ik nu ook opnieuw naar mijn bronnen.

De komende 3 maand zal dat vooral de Apple TV+ app zijn op de TV (heb de 3maand gratis Apple TV+ geclaimd).
Maar nadien zal dat buiten de kabel TV terug de video's zijn die op mijn NAS staan, voornamelijk mkv's.

Omdat de HDI Dune HD Max geen Atmos kan decoderen, had ik mij een XBOX series X aangeschaft in combinatie met KODI. Dat werkt perfect. Alleen kan ze geen Dolby Vision afspelen, wat toen geen probleem was met de Pioneer Plasma TV.

Echter KODI converteert Dolby Vision wel netjes naar HDR10.
Als we echter weten waartoe Dolby Vision is staat is, dan is het duidelijk dat je 'data' verliest.

Dolby Vision (net als HDR10+) heeft een kleurendiepte van 12bit, waar HDR10 'maar' 10bit is.
Dolby Vision en HDR10+ kunnen dynamic metadata meesturen waar dat dit bij HDR static metadata is.

Dynamische metadata vertellen dez TV "voor deze volgende scène, hier zijn de helderste dingen die je zal krijgen" (oversimplificatie) en de TV kan beslissen hoe de tone mapping voor die scène te behandelen.
Statische metadata zegt in plaats daarvan, "Hé TV, hier zijn de helderheidsniveaus voor de hele film" en dan selecteert de TV één tone-mapping voor de hele film.
Tone-mapping is nodig als de TV niet de piekhelderheid kan bereiken waarvoor de film is gecodeerd.

Dus ben ik toch eens aan het rondkijken om een media player te kopen.

Momenteel is mijn oog gevallen op de Zidoo Z9X 8K.
De Zidoo Z9X 8K kan 8K HEVC/H.265-video's afspelen met HDR10, HDR10+, HLG en Dolby Vision. Ook ondersteunt hij Dolby Atmos en DTS X audio pass-through.
Het enige wat hij niet kan is FEL Dolby Vision Profile 7 maar dat lijkt geen enkele speler te kunnen, tenzij door het exploiteren van de oudere S922 chipset loophole. Ook zijn de streaming apps niet 100% gesupporteerd, Netflix kan wel maar beperkt tot FullHD. Nu alle streaming apps zijn ingebouwd in de TV, dus geen nood aan deze op een externe speler ook te hebben. En de meeste (of allemaal) zijn ook ingebouwd in de Belgische TV-box. Dus dat is geen criteria voor mij.
De duurdere Zidoo spelers lijken me dan vooral door de toevoeging van de audio out mogelijkheden. Maar dara gebruik ik de Marantz SaCD 30n al voor.

Iemand die zijn mening kwijt wil over media spelers, of mijn actuele keuze ?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Ondertussen gaat de zoektocht naar een goeie 4K mediaspeler verder.
Want blijkbaar bestaat de ideale speler niet.

BluRay menu ondersteuning blijken de meeste spelers moeite mee te hebben, de Dune zou daar het best mee omspringen.
Nu ik denk dat op mijn NAS er maar 1 rip staat die een BluRay menu bevat (een concert van Hans Zimmer).

De hoofdreden dat ik iets zoek om de XBOX X + KODI te vervangen als mediaspeler is Dolby Vision. En daar duiken een aantal zaken op
  • profiel 7 (FEL)
  • real vs Fake TV-Led Dolby Vision
  • Dolby Vision vs4.0

Over profiel 7 (FEL) is al heel wat inkt gevloeid. Op papier enkel ondersteund door BluRay spelers. Doch een bug in de S922X-J chipset kan uitgebuit worden. dit kan door gebruik te maken van CoreELEC.
En dan kom ik uit bij de Ugoos AM6B+ en de Minix U22X-J (Max).
Ook de OPPO (clones) udp-203 en 205 zouden FEL ondersteunen. Maar willen we 700€ of meer investeren aan een 2de hands OPPO die al sinds 2019 geen updates meer krijgen?

player vs led-tv, is om te bepalen wie de dolby-vision verwerkt. TV Led zou altijd beter moeten zijn, behalve voor sommige oude Bravia's die geen TV led kunnen afspelen.
TV Led krijgt een 12-bit kleurensignaal. Het is  verpakt in een 4:4:4 8-bit verpakking. Er is geen reductie in kleurbits met TV Led.
Veel mediaspelers hebben een optie voor TV led, maar dat blijkt fake te zijn, en blijven gewoon player led gebruiken.
Iets wat eveneens kan met de S922X-J chipset door gebruik te maken van CoreELEC.
Iets wat eveneens zou verholpen zijn door CoreElec met de S922X-J chipset te gebruiken.

Dolby Vision 4.0 heeft meer functionaliteit en levert over het algemeen betere resultaten op in vergelijking met Dolby Vision 2.9 en is achterwaarts compatibel. Dus ondersteuning van VS4.0 is beter.
Iets wat eveneens kan met de S922X-J chipset door gebruik te maken van CoreELEC.

Ik heb ook op mijn TV de developer mode geactiveerd, en zo KODI op LG's WebOS geïnstalleerd.
Dolby Vision werkt daar wel (zonder FEL weliswaar), maar pass through audio werkt niet goed en al helemaal niet voor de lossless audio formaten.

Dus voorlopig kijk ik uit naar de Ugoos AM6B+ in combi met Coreelec.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

dmeerpa

Ik heb daarnet de knoop doorgehakt en een Ugoos AM64B Plus besteld voor 155,24€.
Of er nog import kosten bijkomen weet ik niet, want was onduidelijk van waar deze verstuurd worden. De gratis levering kon 7 tot 24 dagen duren. Express levering 4 tot 10 dagen was net geen 40€ extra.

Dus die komt met een heel grote waarschijnlijkheid van buiten Europa, dus de kans is groot dat er nog inklaringskosten bijkomen (ik ga er van uit dat de prijzen incl BTW was), en die zouden dan rond de 40€ zitten gezien de prijs net oven de 150€ lag.

De website https://ugoos.store heeft servers in Singapore, maar zouden deel uitmaken van https://ugoos.co die we in Canada vinden. Beide sites lijken geen niks te maken te hebben met het merk Ugoos die gewoon Chinees is en waar die store niet vermeld staat bij de officiële verkopers. Echter buiten deze store en Amazon is er nergens nog een stock. Ik vrees dan ook dat ze niet langer gemaakt worden en vervangen zijn door de Ugoos Am8 die een andere performantere en 8K ondersteunende chip gebruikt. Dus wil ik FEL (DV profiel 7) dan was dit de enige betaalbare optie, anders werd het een dure 2de hands Oppo UDP-203.
En het was al een duur jaar (Garagebox + notariskosten, Marantz Cinema 40, Marantz SaCD 30n, LG 83G4, 4* SVS Ultra Elevation, Xbox X en net 7000€ aan successierechten + notaris na overlijden van mijn ma). En ik wil toch ook nog wat sparen, ik wil in 2025 voor een week of 3-4 naar Costa Rica op vakantie en ik wil op termijn ook verhuizen naar iets groter.

Terwijl ik dit schrijf heb ik al mijn track en trace nummer ontvangen (32 minuten na plaatsen van bestelling), de transportfirma is 4PX Express, een Chinees logistiek bedrijf dus ja komt meer dan waarschijnlijk direct uit China, dat wordt geduld hebben (wat ik nooit heb), en vermoedelijk pas na nieuwjaar het pakje ontvangen.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

mountainbiker

Citaat van: dmeerpa op november 24, 2024, 13:40:53Nu dat ik eindelijk kan genieten van 4K en HDR kijk ik nu ook opnieuw naar mijn bronnen.

De komende 3 maand zal dat vooral de Apple TV+ app zijn op de TV (heb de 3maand gratis Apple TV+ geclaimd).
Maar nadien zal dat buiten de kabel TV terug de video's zijn die op mijn NAS staan, voornamelijk mkv's.

Omdat de HDI Dune HD Max geen Atmos kan decoderen, had ik mij een XBOX series X aangeschaft in combinatie met KODI. Dat werkt perfect. Alleen kan ze geen Dolby Vision afspelen, wat toen geen probleem was met de Pioneer Plasma TV.

Echter KODI converteert Dolby Vision wel netjes naar HDR10.
Als we echter weten waartoe Dolby Vision is staat is, dan is het duidelijk dat je 'data' verliest.

Dolby Vision (net als HDR10+) heeft een kleurendiepte van 12bit, waar HDR10 'maar' 10bit is.
Dolby Vision en HDR10+ kunnen dynamic metadata meesturen waar dat dit bij HDR static metadata is.

Dynamische metadata vertellen dez TV "voor deze volgende scène, hier zijn de helderste dingen die je zal krijgen" (oversimplificatie) en de TV kan beslissen hoe de tone mapping voor die scène te behandelen.
Statische metadata zegt in plaats daarvan, "Hé TV, hier zijn de helderheidsniveaus voor de hele film" en dan selecteert de TV één tone-mapping voor de hele film.
Tone-mapping is nodig als de TV niet de piekhelderheid kan bereiken waarvoor de film is gecodeerd.

Dus ben ik toch eens aan het rondkijken om een media player te kopen.

Momenteel is mijn oog gevallen op de Zidoo Z9X 8K.
De Zidoo Z9X 8K kan 8K HEVC/H.265-video's afspelen met HDR10, HDR10+, HLG en Dolby Vision. Ook ondersteunt hij Dolby Atmos en DTS X audio pass-through.
Het enige wat hij niet kan is FEL Dolby Vision Profile 7 maar dat lijkt geen enkele speler te kunnen, tenzij door het exploiteren van de oudere S922 chipset loophole. Ook zijn de streaming apps niet 100% gesupporteerd, Netflix kan wel maar beperkt tot FullHD. Nu alle streaming apps zijn ingebouwd in de TV, dus geen nood aan deze op een externe speler ook te hebben. En de meeste (of allemaal) zijn ook ingebouwd in de Belgische TV-box. Dus dat is geen criteria voor mij.
De duurdere Zidoo spelers lijken me dan vooral door de toevoeging van de audio out mogelijkheden. Maar dara gebruik ik de Marantz SaCD 30n al voor.

Iemand die zijn mening kwijt wil over media spelers, of mijn actuele keuze ?
Misschien een rare vraag. Heb je nog wel tijd om tv te kijken en muziek te luisteren? Dit 'gefreak' lijkt me ook behoorlijk vermoeiend.Doet me denken aan een kennis van me. Die is na elke track die hij luisterd bezig met de instellingen.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

dmeerpa

Citaat van: mountainbiker op december 12, 2024, 18:50:14Misschien een rare vraag. Heb je nog wel tijd om tv te kijken en muziek te luisteren? Dit 'gefreak' lijkt me ook behoorlijk vermoeiend.Doet me denken aan een kennis van me. Die is na elke track die hij luisterd bezig met de instellingen.

jaja, maar ben de hele maand in verlof, tijd zat dus :)
Gisteren 3 afleveringen van 'Masters f the Air' bekeken op mijn Apple TV+.
Maar er is zeker een volle dag research in gegaan om mijn keuze te maken, en alle voor en nadelen wat terug te vinden van de verschillende modellen.

En er zal zeker nog een dag on gaan om dat ding in te stellen en te voorzien van CoreElec en wat add-ons.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

JohnWx

Zal ook is reageren op je toppic

Heb je een mooie foto van de Rotel

Zelf net eigenaar van een Rotel RA-972
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

pameijer

Ik heb zelf ook sinds een tijdje deze Ugoos. Fantastisch apparaat, heel snel, speelt alles. Heb er de nieuwste CPM build van Coreelec op gezet, waar ie direct naar boot. Dan heb je echt alles.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15 + F15HP

dmeerpa

Citaat van: JohnWx op december 13, 2024, 09:51:47Zal ook is reageren op je toppic

Heb je een mooie foto van de Rotel

Zelf net eigenaar van een Rotel RA-972
Neen, dat ding ziet eruit alsof hij mee deed aan "masters of the sky"  :-D

Dat is voorlopig de enige foto waar ie wat zichtbaar is

Maar zodra mijn klusjes in huis (wat schilderwerk retoucheren, slaapkamer voorzien van laminaat en in het hele appartement voorzien van nieuwe plinten en enkele kabelgoten voor de home-cinema ga ik als het allemaal op orde staat eens mooie foto's maken van de hele set, en mijn topic 'De set van dmeerpa' updaten met de foto's.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op december 17, 2024, 16:29:22Neen, dat ding ziet eruit alsof hij mee deed aan "masters of the sky"  :-D

Dat is voorlopig de enige foto waar ie wat zichtbaar is

Maar zodra mijn klusjes in huis (wat schilderwerk retoucheren, slaapkamer voorzien van laminaat en in het hele appartement voorzien van nieuwe plinten en enkele kabelgoten voor de home-cinema ga ik als het allemaal op orde staat eens mooie foto's maken van de hele set, en mijn topic 'De set van dmeerpa' updaten met de foto's.

blijft wel een lekker ding  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

dmeerpa

zo net bericht dat de postbode vandaag mijn Ugoos levert... 6 dagen voor een gratis levering uit China is verdomd snel.
was het niet van mogelijke extra importkost die ook verrekend worden op de verzendingskosten, had ik bijna 38,82€ extra betaald voor express levering (4 tot 10 dagen).

Citaat van: pameijer op december 13, 2024, 17:18:21Ik heb zelf ook sinds een tijdje deze Ugoos. Fantastisch apparaat, heel snel, speelt alles. Heb er de nieuwste CPM build van Coreelec op gezet, waar ie direct naar boot. Dan heb je echt alles.
Ik wist dat je een aantal builds had zoals omega, nightly maar is de eerste keer dat ik zie dat er ook andere bestaan zoals deze CPM. Enige reden dat je deze build koos? Uit wat ik las is et topic 8 dagen geleden definitief afgesloten en heeft de ontwikkelaar vorige week de 'issue reporting templates' verwijder dop github.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

dmeerpa

Citaat van: dmeerpa op december 18, 2024, 08:32:23Ik wist dat je een aantal builds had zoals omega, nightly maar is de eerste keer dat ik zie dat er ook andere bestaan zoals deze CPM. Enige reden dat je deze build koos? Uit wat ik las is et topic 8 dagen geleden definitief afgesloten en heeft de ontwikkelaar vorige week de 'issue reporting templates' verwijder dop github.
Deze ochtend geleverd  pompom
Na wat problemen om de speler te doen booten vanaf USB stick met enkele builds gespeeld.
Ik kwam er ook al achter dat je meer opties hebt in die PCM build, zoals HDR10+ omzetten naar Dolby Vision profiel 8.1.

Ondertussen speelt ik hier Dolby Vision profiel 7, dus met FEL zonder issues.
Ook geen extra kosten, dus voor 155,24€ ben ik voorzien. Juist nog zien of ik de speler ook ga voorzien van de duurdere Audioquest Cinnamon 48 HDMI kabel.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K