Ondertussen gaat de zoektocht naar een goeie 4K mediaspeler verder.
Want blijkbaar bestaat de ideale speler niet.
BluRay menu ondersteuning blijken de meeste spelers moeite mee te hebben, de Dune zou daar het best mee omspringen.
Nu ik denk dat op mijn NAS er maar 1 rip staat die een BluRay menu bevat (een concert van Hans Zimmer).
De hoofdreden dat ik iets zoek om de XBOX X + KODI te vervangen als mediaspeler is Dolby Vision. En daar duiken een aantal zaken op
- profiel 7 (FEL)
- real vs Fake TV-Led Dolby Vision
- Dolby Vision vs4.0
Over profiel 7 (FEL) is al heel wat inkt gevloeid. Op papier enkel ondersteund door BluRay spelers. Doch een bug in de S922X-J chipset kan uitgebuit worden. dit kan door gebruik te maken van CoreELEC.
En dan kom ik uit bij de Ugoos AM6B+ en de Minix U22X-J (Max).
Ook de OPPO (clones) udp-203 en 205 zouden FEL ondersteunen. Maar willen we 700€ of meer investeren aan een 2de hands OPPO die al sinds 2019 geen updates meer krijgen?
player vs led-tv, is om te bepalen wie de dolby-vision verwerkt. TV Led zou altijd beter moeten zijn, behalve voor sommige oude Bravia's die geen TV led kunnen afspelen.
TV Led krijgt een 12-bit kleurensignaal. Het is verpakt in een 4:4:4 8-bit verpakking. Er is geen reductie in kleurbits met TV Led.
Veel mediaspelers hebben een optie voor TV led, maar dat blijkt fake te zijn, en blijven gewoon player led gebruiken.
Iets wat eveneens kan met de S922X-J chipset door gebruik te maken van CoreELEC.
Iets wat eveneens zou verholpen zijn door CoreElec met de S922X-J chipset te gebruiken.
Dolby Vision 4.0 heeft meer functionaliteit en levert over het algemeen betere resultaten op in vergelijking met Dolby Vision 2.9 en is achterwaarts compatibel. Dus ondersteuning van VS4.0 is beter.
Iets wat eveneens kan met de S922X-J chipset door gebruik te maken van CoreELEC.
Ik heb ook op mijn TV de developer mode geactiveerd, en zo KODI op LG's WebOS geïnstalleerd.
Dolby Vision werkt daar wel (zonder FEL weliswaar), maar pass through audio werkt niet goed en al helemaal niet voor de lossless audio formaten.
Dus voorlopig kijk ik uit naar de Ugoos AM6B+ in combi met Coreelec.