Fysieke media players

Gestart door dmeerpa, Gisteren om 13:40:53

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Nu dat ik eindelijk kan genieten van 4K en HDR kijk ik nu ook opnieuw naar mijn bronnen.

De komende 3 maand zal dat vooral de Apple TV+ app zijn op de TV (heb de 3maand gratis Apple TV+ geclaimd).
Maar nadien zal dat buiten de kabel TV terug de video's zijn die op mijn NAS staan, voornamelijk mkv's.

Omdat de HDI Dune HD Max geen Atmos kan decoderen, had ik mij een XBOX series X aangeschaft in combinatie met KODI. Dat werkt perfect. Alleen kan ze geen Dolby Vision afspelen, wat toen geen probleem was met de Pioneer Plasma TV.

Echter KODI converteert Dolby Vision wel netjes naar HDR10.
Als we echter weten waartoe Dolby Vision is staat is, dan is het duidelijk dat je 'data' verliest.

Dolby Vision (net als HDR10+) heeft een kleurendiepte van 12bit, waar HDR10 'maar' 10bit is.
Dolby Vision en HDR10+ kunnen dynamic metadata meesturen waar dat dit bij HDR static metadata is.

Dynamische metadata vertellen dez TV "voor deze volgende scène, hier zijn de helderste dingen die je zal krijgen" (oversimplificatie) en de TV kan beslissen hoe de tone mapping voor die scène te behandelen.
Statische metadata zegt in plaats daarvan, "Hé TV, hier zijn de helderheidsniveaus voor de hele film" en dan selecteert de TV één tone-mapping voor de hele film.
Tone-mapping is nodig als de TV niet de piekhelderheid kan bereiken waarvoor de film is gecodeerd.

Dus ben ik toch eens aan het rondkijken om een media player te kopen.

Momenteel is mijn oog gevallen op de Zidoo Z9X 8K.
De Zidoo Z9X 8K kan 8K HEVC/H.265-video's afspelen met HDR10, HDR10+, HLG en Dolby Vision. Ook ondersteunt hij Dolby Atmos en DTS X audio pass-through.
Het enige wat hij niet kan is FEL Dolby Vision Profile 7 maar dat lijkt geen enkele speler te kunnen, tenzij door het exploiteren van de oudere S922 chipset loophole. Ook zijn de streaming apps niet 100% gesupporteerd, Netflix kan wel maar beperkt tot FullHD. Nu alle streaming apps zijn ingebouwd in de TV, dus geen nood aan deze op een externe speler ook te hebben. En de meeste (of allemaal) zijn ook ingebouwd in de Belgische TV-box. Dus dat is geen criteria voor mij.
De duurdere Zidoo spelers lijken me dan vooral door de toevoeging van de audio out mogelijkheden. Maar dara gebruik ik de Marantz SaCD 30n al voor.

Iemand die zijn mening kwijt wil over media spelers, of mijn actuele keuze ?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150