Bowers en Wilkins 702 S3 Signature & HTM71 S3 Signature + Marantz Cinema 30

Gestart door CBdicX, november 22, 2024, 09:33:59

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Ik kan van de week nog een test doen met een subwoofer(tje) op de center, dit is een Yamaha YST SW45 met een Hi Level aansluit mogelijkheid, zeg maar a la REL, maar niet LFE + Hi, dat doen alleen REL en BK.
Dat heeft mijn SVS SB1000 Pro ook, maar daar heb ik er maar 1 van......

Gewoon om eens te kijken wat er mogelijk is, verder niets want ik kan opzich leven met 80hz, maar het moet niet hoger worden.
Vermoed wel dat dit de kwaliteit van de Center negatief beinvloed, er wordt tenslotte een actief electronisch circuit gebruikt die tussen de speaker terminals van de receiver en  Center in zit.
Maar goed, de YST zit er alleen maar tussen tijdens de run, daarna gaat deze er weer tussenuit en heb ik een crossover ruimte vanaf minimaal 40hz.
Ik zal de YST instellen op 80hz wat Audyssey zegt te meten.

TurboMarco

CiteerOpmerkelijk is wel dat de Q6C 1x 13cm woofer heeft in een kleine kast, en de HTM 2x 13cm woofer heeft in een grote kast, maar beide een frq. respons hebben van 50hz op 3dB
Verschil van ontwerp en parameters van de gebruikte drivers, zo gaat mijn center diezelfde (opgegeven) specs tegemoet maar dan met 2x11cm woofers met een 20cm passief exemplaar.
Je hoort vanzelf wat er mogelijk is en wanneer de speaker het niet meer trekt.

Zelf heb ik een dip @50Hz wat simpel te verklaren is dat daar het punt aangekomen is waar de center af begint te vallen, dat klopt dus wel met de opgegeven specs maar aangezien ik hoe dan ook fullrange wens te draaien vanwege de subwoofer die op de center pre-out aangesloten is heb ik de subwoofer geboost op het punt waar de center afvalt.
Nu weet ik niet of je die mogelijkheid op de sub ook hebt maar proberen kan geen kwaad. 
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 19, 2025, 22:46:55Verschil van ontwerp en parameters van de gebruikte drivers, zo gaat mijn center diezelfde (opgegeven) specs tegemoet maar dan met 2x11cm woofers met een 20cm passief exemplaar.
Je hoort vanzelf wat er mogelijk is en wanneer de speaker het niet meer trekt.

Zelf heb ik een dip @50Hz wat simpel te verklaren is dat daar het punt aangekomen is waar de center af begint te vallen, dat klopt dus wel met de opgegeven specs maar aangezien ik hoe dan ook fullrange wens te draaien vanwege de subwoofer die op de center pre-out aangesloten is heb ik de subwoofer geboost op het punt waar de center afvalt.
Nu weet ik niet of je die mogelijkheid op de sub ook hebt maar proberen kan geen kwaad.

Zie boven, ga ik zeker proberen met een kanjer van een Yamaha YST SW45   :-D  :yes:

Specifiek de Center speaker dient voor mij laag in crossover te zijn, om "mee praten" van de subwoofer te voorkomen.
Dat gebeurt bij een hoge(re) crossover, dan is de sub te localiseren, en die staat rechts achter mij, dat wil ik uiteraard voorkomen.

TurboMarco

CiteerSpecifiek de Center speaker dient voor mij laag in crossover te zijn, om "mee praten" van de subwoofer te voorkomen.
Dat gebeurt bij een hoge(re) crossover, dan is de sub te localiseren, en die staat rechts achter mij, dat wil ik uiteraard voorkomen.
Dan zet je de x-over van de subwoofer toch gewoon een stuk lager :-)
Begin eens met 40Hz want met de (in bestelling staande) front speakers moet dat prima kunnen.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

RHK

Citaat van: TurboMarco op januari 20, 2025, 10:17:10Dan zet je de x-over van de subwoofer toch gewoon een stuk lager :-)
Begin eens met 40Hz want met de (in bestelling staande) front speakers moet dat prima kunnen.

Dat bedoel ik!  HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 20, 2025, 10:17:10Dan zet je de x-over van de subwoofer toch gewoon een stuk lager :-)

Inderdaad, dit is de makkelijkste weg en zeker het overwegen waard als ook de C40 met dezelfde waardes gaat komen, wat ik wel verwacht.

CBdicX

Zoals gezegd een test gedaan met de kleine Yamaha YST45 subwoofer om te kijken wat er dan uit gaat komen samen met de HTM Center.
Met de sub op 80% volume komt er 40Hz als crossover uit, wat dan ook meteen de max is wat er uit deze sub te halen valt, het is maar 70 watt, 8 inch, en 30hz op -10 dB  :-o
Nou, daar mag je geen "wonderen" van verwachten, maar voldoende om de HTM naar de specs van 50Hz (3 dB) toe te trekken, op die plek, in mijn kamer.

Mocht de HTM met XT32 op de Cinema 40 op 80Hz uit komen, dan doe ik de setup zonder hulp.
Als dit hoger uit gaat komen via de Audyssey App, want die smokkelt er altijd 10-20Hz bij tov de meting via de receiver, dan wordt de crossover voor de Center voor mijn gevoel te hoog en zet ik de YST als setup hulp erbij.
En alleen tijdens de setup, daarna gaat ie weer de kast in.
Maar gezien de 50Hz dip, en 80Hz piek, eerder gemeten voor de HTM, denk ik dat het gewoon een ding van Center is, en misschien noodzakelijk in dit ontwerp.
B&W staat sowieso niet bekent om hun bass weergave, dat is altijd wat dun.

Ik hoop dat XT32 het op 80Hz houd, dan ben ik tevreden.
Mocht dat niet zo zijn, geen probleem, de Center klinkt dermate prettig dat ik zeker geen andere zou willen hebben.
Ik heb uiteraard 14 dagen omruil garantie, en zo overgestapt naar bijvoorbeeld een Klipsch RP504C, een kanjer van een Center !!
Die geeft zeker weten een Fullband crossover, en kost 25% van de HTM, maar dat ga ik echt niet doen.

Dus ik ben benieuwd hoe het uitkomt met App en XT32, en hoe de 702 S3 Fronts zich houden.......

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 22, 2025, 15:25:24Dus ik ben benieuwd hoe het uitkomt met App en XT32, en hoe de 702 S3 Fronts zich houden.......

Die worden bij mij gewoon Full Range ingemeten door XT32.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 22, 2025, 16:47:35Die worden bij mij gewoon Full Range ingemeten door XT32.  8-)

Ben benieuwd of dit ook gebeurt met de Signature.

Toch opzich vreemd dat alle modellen 700 serie , de center, boekenplank en vloerstaanders 50hz bij 3dB als freq. bereik opgegeven krijgen van B&W, ze verschillen nogal wat qua kast formaat en bass drivers......

RHK

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 22, 2025, 17:59:38Zelfde speaker.

Ja, voor 90%, die overblijvende 10% zijn de gewijzigde crossover, een ander spider op de woofers, tweeter roosters van de 800 serie, en natuurlijk niet te vergeten, het matalic blauw, dat doet nog het meest......... L :-D L

CBdicX

Ik heb zojuist de titel aangepast van Cinema 40 naar Cinema 30  :-D

Ik kon zo een goede deal krijgen om over te stappen naar de Cinema 30, dat ik dit gedaan heb.

Ik vond het verschil met de C40 niet al te groot, en veel prijsverschil voor een paar wattjes en 2 versterkte kanalen erbij, en dat vind ik nog steeds.
En geen idee of een verkoperd chassis een hoorbare verbetering zal zijn.
Wel een betere dac en zo'n mooie ronde trafo.

Echter was het aanbod dermate goed dat ik toch deze stap heb genomen, had ik 1700,00 moeten bij leggen (prijs verschil C40 vs C30) had ik het niet gedaan.
Nu kreeg ik een deal voor 1250,00 bij leggen  :yes:
Ik zit nu met de C30 nog een paar tientjes onder de gemiddelde prijs van de C40, a 2799,00 euro, maar van die 2799,00 kan normaal gesproken nog wel wat vanaf.....

Mijn prijs voor de C30 is nu 2711,00 euro, ok, ik heb ook de set B&W speakers, de surround set Klipsch D serie, en de SVS 3000 Micro daar gekocht, en wij hebben al jaren een "relatie", audio relatie wel te verstaan  :-D

Top deal lijkt mij, benieuwd hoe lang ik moet wachten voor levering, en dan kan de Denon S670H terug, pffffffff, bedankt voor bewezen diensten  byebye .....

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 27, 2025, 17:05:38Ik heb zojuist de titel aangepast van Cinema 40 naar Cinema 30  :-D

Ik kon zo een goede deal krijgen om over te stappen naar de Cinema 30, dat ik dit gedaan heb.

Ik vond het verschil met de C40 niet al te groot, en veel prijsverschil voor een paar wattjes en 2 versterkte kanalen erbij, en dat vind ik nog steeds.
Echter was het aanbod zo goed dat ik toch deze stap heb genomen, had ik 1700,00 moeten bij leggen (prijs verschil C40 vs C30) had ik het niet gedaan.
Nu kreeg ik een deal voor 1250,00 bij leggen  :yes:
Ik zit nu met de C30 nog een paar tientjes onder de gemiddelde prijs van de C40, a 2799,00 euro, maar van die 2799,00 kan normaal gesproken nog wel wat vanaf.....

Mijn prijs voor de C30 is nu 2711,00 euro, ok, ik heb ook de set B&W speakers, de surround set Klipsch D serie, en de SVS 3000 Micro daar gekocht, en wij hebben al jaren een "relatie", audio relatie wel te verstaan  :-D

Top deal lijkt mij, benieuwd hoe lang ik moet wachten voor levering, en dan kan de Denon S670H terug, pffffffff, bedankt voor bewezen diensten  byebye .....

Inderdaad een topdeal! Nou effe gewoon in de rust, want nu is het audiocircus compleet.  8-)