Upgrade?

Gestart door Dijkman85, november 17, 2024, 10:02:55

Vorige topic - Volgende topic

Dijkman85

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor het lezen van mijn topic :) Ik ben Cris en al een tijdje aan het experimenteren met verschillende betaalbare vintage hifi sets.

Mijn huidige set bestaat uit een set B&W DM 14's aangedreven door een Marantz 1060 als eindversterker waar ik een Technics SL1200 op draai met Goldring E3 element.

Prima geluid voor mijn kleine woonkamer. Dus waarom upgraden? Je oren verraden je niet zeg maar... Ik wil meer! Meer detail, meer midden, hoog en laag. Nu is de vraag of ik dat met de volgende nieuwe speakers en versterker ga bereiken(ik luister altijd op huiskamer volume):

NAD C 3050
Wharfdale Linton Heritage

Zoals je ziet behoud ik graag de vintage look :) een andere optie is de 1060 behouden als pre en er een NAD c272 aanhangen als eindversterker bijvoorbeeld.

Bedankt alvast voor jullie inzichten en reacties!

Groeten,

Cris

JohnWx

Hoi

Als iets goed is dan is het goed meeste winst zit in andere speakers en de akoestiek aanpakken

succes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Dijkman85

Dankjewel John! Dus jij denkt dat de extra wattage van de NAD het niet veel rijker/beter gaat maken?

mountainbiker

Citaat van: JohnWx op november 17, 2024, 10:13:35Hoi

Als iets goed is dan is het goed meeste winst zit in andere speakers en de akoestiek aanpakken

succes
Akoestiek en de vorm van de speakers leveren denk ik het meeste op.
https://audiojudgement.com/speaker-baffle-design-and-diffraction/
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

Dijkman85

Bedankt. Dit bespaard me een hoop geld :)

Frits Denon

Ik zou het ook in de speakers zoeken. Jouw DM's zijn overigens fraaie speakers.

Ga luisteren bij een hifi winkel in de buurt om een idee te krijgen waar je voorkeuren nu liggen. Je kunt ook je DM's mogelijk meenemen om een goed vergelijk te kunnen maken.

Je kunt ook bij forum leden in de buurt gaan kijken, altijd leuk.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Dijkman85

Bedankt voor de reacties! Denken jullie dat het zin heeft om meer wattage toe te voegen door de 1060 als pre te gebruiken? Of maakt het wattage in deze echt niet uit?

Frits Denon

Citaat van: Dijkman85 op november 17, 2024, 11:31:51Bedankt voor de reacties! Denken jullie dat het zin heeft om meer wattage toe te voegen door de 1060 als pre te gebruiken? Of maakt het wattage in deze echt niet uit?

Je kunt het eens proberen. Niet geschoten is altijd mis.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Jokke

Voor de DM14 is de huidige versterking (30W) goed.  :yes:
De Wharfdale's lusten toch wat meer vermogen denk ik, kijkende naar de specs.
Room1 : B&W803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n
Room2 : Focal Clear, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2

Streaming Service : Tidal

JohnWx

Ik zou die mooie DM 14's laten nakijken of meten / reviseren en genieten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Ik heb nog een setje Vintage Scan Speak Opus staan, deze klinken zeker gedetailleerder dan de B&W's en Wharfedale's
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

SB_Marantz

Citaat van: JohnWx op november 17, 2024, 10:13:35Hoi

succes

Citaat van: Dijkman85 op november 17, 2024, 10:02:55Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor het lezen van mijn topic :) Ik ben Cris en al een tijdje aan het experimenteren met verschillende betaalbare vintage hifi sets.

Mijn huidige set bestaat uit een set B&W DM 14's aangedreven door een Marantz 1060 als eindversterker waar ik een Technics SL1200 op draai met Goldring E3 element.

Prima geluid voor mijn kleine woonkamer. Dus waarom upgraden? Je oren verraden je niet zeg maar... Ik wil meer! Meer detail, meer midden, hoog en laag. Nu is de vraag of ik dat met de volgende nieuwe speakers en versterker ga bereiken(ik luister altijd op huiskamer volume):

NAD C 3050
Wharfdale Linton Heritage

Zoals je ziet behoud ik graag de vintage look :) een andere optie is de 1060 behouden als pre en er een NAD c272 aanhangen als eindversterker bijvoorbeeld.

Bedankt alvast voor jullie inzichten en reacties!

Groeten,

Cris

De 1060 MITS in goede technische staat is een beest van een kleintje.
Max uitgangsvermogen ligt rond de 45 WPC.

Meer dan voldoende voor huiskamer gebruik.
Het uitgangsvermogen zegt helemaal niets over de geluidskwaliteit.

Wil je beter?
Schaf een mini dsp aan en zet deze tussen de pre out en main in van de 1060.
Inregelen naar smaak en klaar.

Nog beter zou zijn: Volledig actief gaan spelen zodat de fiters van de speakers buiten werking staan omdat deze 9 van de 10 keer niet kloppen.

Dus ben je zo goed als tevreden met je huidige luidsprekers maar mis je net ergens iets bewandel dan deze weg.

Ik kan je het verschil laten horen.
Denk dat je van je stoel donderd.

Speakers aan de akoestiek aanpassen is veel makkelijker dan met de akoestiek gaan klooien.
Veel te tijdrovend en duur.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Jokke op november 17, 2024, 12:05:14Voor de DM14 is de huidige versterking (30W) goed.  :yes:
De Wharfdale's lusten toch wat meer vermogen denk ik, kijkende naar de specs.

want? sens is 90db.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

Citaat van: SB_Marantz op november 18, 2024, 11:09:58want? sens is 90db.
Zie specs van de fabrikanten voor aanbevolen versterking.
DM14 15W
Linton 25-200W
Room1 : B&W803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n
Room2 : Focal Clear, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2

Streaming Service : Tidal

SB_Marantz

:-o

Zegt niets die 25 tot 200 Watt.
Zoals ik al melde is de sens 90 db.

Dus bij 1 Watt input heb je een SPL van 90 db op 1 Meter afstand.
Bij 2 Watt 93 , Bij 4 Watt 96 etc etc.

Wat stop je er in bij normaal luisterniveau?
En dit zijn nog maar de zeer basic dingetjes.

De dm14 staat op 86 db en de power handling op 15 Watt max dus ik weet even niet waar je het over hebt?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM