Upgrade?

Gestart door Dijkman85, november 17, 2024, 10:02:55

Vorige topic - Volgende topic

Jokke

Citaat van: SB_Marantz op november 18, 2024, 11:22:52:-o

Zegt niets die 25 tot 200 Watt.
Zoals ik al melde is de sens 90 db.

Dus bij 1 Watt input heb je een SPL van 90 db op 1 Meter afstand.
Bij 2 Watt 93 , Bij 4 Watt 96 etc etc.

Wat stop je er in bij normaal luisterniveau?
En dit zijn nog maar de zeer basic dingetjes.
Mijn B&W803s hebben ook 90db, maar ik zie niemand die aansturen met een versterker van 30W @ 4 Ohm
Room1 : B&W803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n
Room2 : Focal Clear, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2

Streaming Service : Tidal

SB_Marantz

Kan ik wel doen.
Geen enkel probleem.

Wanneer zelfs de basis niet begrepen wordt is het kansloos om echt op de topologie van de materie in te gaan.

Enfin, Ik heb Dijkman van gedegen en eerlijk advies voorzien.
Dat is waar het om draait en wat hij ermee doet is aan hem.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Topic nog eens doorgelezen. Is de amp wel eens nagekeken? Dan zou dat mijn eerste stap zijn.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Heb er nu eentje op de tafel.
Nooit iets aan gedaan.
Complete revisie komt er aan en wat andere kwalen verhelpen.
Ondanks dat het een quasi-complementair ontwerp is, is dit simpelweg topklasse.
MITS echt in orde.

Bouwjaar van deze 1973.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

De theorie ivm speaker sensitivity is correct, maar het advies van fabrikanten voor versterker selectie bij hun speakers vermeldt dit niet.

B&W
Focal

Ze vermelden wel : te lage versterking kan aanleiding geven tot oververhitting van de speaker bij clipping, en ze adviseren om hun aanbevolen power rating te volgen, liefst 50% tot 75% van de max power rating.

SB_Marantz

Dit is geen theorie maar een feit.

Ze vermelden wel : te lage versterking kan aanleiding geven tot oververhitting van de speaker bij clipping, en ze adviseren om hun aanbevolen power rating te volgen, liefst 50% tot 75% van de max power rating.

Hier kan ik geen touw aan vastknopen.

Wie ondeskundig met zijn versterker omgaat en het ding dus laat clippen is niet goed bezig.
Als je bv een cd speler gebruikt met een output van 2 volt (VAC) gaat de versterker met de volumepot op 10 over 12 clippen. dit is een redelijke benadering.

Als ik mijn eigen set als voorbeeld neem: speakers zijn continu belastbaar met 250 Watt en piek 1 Kw.
sens is 102 db.
Impedantie dip is 3 Ohm (reactief)

Het maakt geen drol uit welke versterker ik aansluit zolang ik deze maar niet laat clippen.
En wat is clippen? VDC over de speakers! Een klein beetje clippen kan geen kwaad. Teveel wel.
Wie speelt er op oorlogssterkte en dan continu?
Ik denk niemand.
De TS gebruikt een normaal luistervolume dus ook dit is niet aan de orde.

Of deze een max uitgangsvermogen van 15 of 400 wpc heeft dus.

Je begrijpt de materie niet maar dat geeft niet.
Mocht er iets niet duidelijk zijn lees ik wel.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op november 18, 2024, 15:13:39Dit is geen theorie maar een feit.

Hier kan ik geen touw aan vastknopen.

Wie ondeskundig met zijn versterker omgaat en het ding dus laat clippen is niet goed bezig.
Als je bv een cd speler gebruikt met een output van 2 volt (VAC) gaat de versterker met de volumepot op 10 over 12 clippen. dit is een redelijke benadering.

Als ik mijn eigen set als voorbeeld neem: speakers zijn continu belastbaar met 250 Watt en piek 1 Kw.
sens is 102 db.
Impedantie dip is 3 Ohm (reactief)

Het maakt geen drol uit welke versterker ik aansluit zolang ik deze maar niet laat clippen.
En wat is clippen? VDC over de speakers! Een klein beetje clippen kan geen kwaad. Teveel wel.
Wie speelt er op oorlogssterkte en dan continu?
Ik denk niemand.
De TS gebruikt een normaal luistervolume dus ook dit is niet aan de orde.

Of deze een max uitgangsvermogen van 15 of 400 wpc heeft dus.

Je begrijpt de materie niet maar dat geeft niet.
Mocht er iets niet duidelijk zijn lees ik wel.

Dank u opper Marantz +++
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Dijkman85

Wat een reacties! Bedankt allemaal. Heel veel materie gaat boven mijn pet maar in grote lijnen snap ik wat jullie bedoelen en ben ik weer een stuk wijzer geworden.

Ik hou de Marantz 1060. Ik ben gek op dit apparaat! Nu vind ik de DM14's optisch te wensen overlaten en neig daarom toch naar het aanschaffen van de Wharfedale Lintons. Een nieuwe beweeg reden maar zeker ook een belangrijke voor mij.

Om het verhaal nog een beetje complexer te maken heb ik mijn ogen ook laten vallen op een set JBL speakers Model L 100 Century. Wel deze: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2173473857-jbl-speakers-model-l-100-century?_gl=1*17xsnqi*_gcl_au*MTQ3ODI1Nzc3NS4xNzMxOTQzMzI3*_ga*OTA2OTk1NzIwLjE3MTA4NTI4NDM.*_ga_YECTZ2BX2K*MTczMTk0MzMyMy4zMTEuMS4xNzMxOTQ1NzkyLjAuMC43NDk5Mzc2NDM.*_fplc*bnNMODFqd0FCaVJsQVZDa0w5YnVqaEEwUVlSSmc0dmNxZ3dOeEUzTWJ5enNERGd1bk5pRFcyUWgzVGtGJTJGSXk1Qnc2UThMT05rbTNLQW5SSENiaGVvSENka0t6Vk5MNDd5akpzaDdvU1JhbTh2b3hiOFVrdGd3MXZHYWFlJTJGUSUzRCUzRA..

Kunnen jullie mij helpen aan de betere keuze of is dit echt appels met peren vergelijken?

Wederom super bedankt voor jullie hulp!

TurboMarco

Speakers moet je niet op het oog beoordelen maar op het gehoor.

Wat betreft je eerste keuze B&W en Wharfedale welke in die tijd klankmatig aan elkaar gewaagd zijn naar JBL is echt een wereld van verschil, hoe kom je tot dat besluit vraag ik mij dan af.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

SB_Marantz

Citaat van: Dijkman85 op november 18, 2024, 17:04:27Wat een reacties! Bedankt allemaal. Heel veel materie gaat boven mijn pet maar in grote lijnen snap ik wat jullie bedoelen en ben ik weer een stuk wijzer geworden.

Ik hou de Marantz 1060. Ik ben gek op dit apparaat! Nu vind ik de DM14's optisch te wensen overlaten en neig daarom toch naar het aanschaffen van de Wharfedale Lintons. Een nieuwe beweeg reden maar zeker ook een belangrijke voor mij.

Ik hoefde je niet te overtuigen maar een verstandig besluit.
Desalniettemin zou ik toch een fatsoenlijke functietest laten doen.
Ik ben vandaag begonnen met een 1060 aan te pakken en heb er zelf ook eentje.
Gaat niet weg.

Jouw luidsprekerkeuze is jou zaak.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

Opgelet : die verkoper van de JBL's heeft geen al te beste reputatie.

JohnWx

Citaat van: Jokke op november 18, 2024, 18:35:27Opgelet : die verkoper van de JBL's heeft geen al te beste reputatie.

Zag ik ook al
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Dijkman85

Het worden de Lintons!

Kunnen jullie aan de binnenkant zien of de versterker al een keer is ge-recapped?
Dan maak ik hem graag even open en deel ik een foto.

SB_Marantz

Uiteraard maar dat zegt nog niet veel.

Een benchtest en meettest wel.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM