De set van Jokke

Gestart door Jokke, november 12, 2024, 11:13:35

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

Het net staat er vol mee m.b.t problemen Qobuz Hi-Res 24 bit dus lijkt het mij iets te voorbarig om het aan de hardware toe te schrijven.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

Jokke

Als Marantz/Denon het Tidal Connect probleem oplost in HEOS, blijf ik waarschijnlijk wel bij Tidal.
Met Tidal had ik vroeger geen problemen met Hires streaming op dezelfde toestellen.

Het lijkt me eerder door een software probleem van de Qobuz Connect implementatie.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal, Qobuz

SB_Marantz

Je beschrijft hier dus al waar het probleem volgens jou zit.

Hoe ik er gebruik van maak: PC ....DACje......en ook telefoon.......geen enkel probleem.

Blij dat ik de tip van het oude forumlid /vriend heb opgevolgd.
Ook zijn woorden: ''Dan ben je in 1 klap in 2025''  :schater:

Spotycrap ook gehad maar dat hoef ik niet meer.
Gecomprimeerde zooi.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

Citaat van: SB_Marantz op mei 11, 2025, 12:03:54Je beschrijft hier dus al waar het probleem volgens jou zit.
Ja, ik denk dat het probleem bij HEOS zit.  Ze hadden een goed werkende Tidal Connect, en die hebben ze verprutst door Qobuz Connect toe te voegen.  En nu werkt geen van beide goed.  violent1
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8

SB_Marantz

Citaat van: Jokke op mei 11, 2025, 12:07:28Ja, ik denk dat het probleem bij HEOS zit.  Ze hadden een goed werkende Tidal Connect, en die hebben ze verprutst door Qobuz Connect toe te voegen.  En nu werkt geen van beide goed.  violent1

Dat is knap vervelend.

Ik had alleen een DAC nodig en een abbo op Qobus.
In 1 woord: geweldig!

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Goh 1 persoon komt melden dat na 1,5 maand in gebruik geen problemen met Qobuz zijn terwijl het hele net er vol mee staat.
Lekker representatief hoor.

Over Spotify hoor je daar dan weer niet zoveel over en met de juiste master en een fatsoenlijke streamer hoor je nauwelijks een verschil met een CD.
O ja de gouden oortjes horen dat natuurlijk weer wel :schater:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

Jokke

Citaat van: TurboMarco op mei 11, 2025, 12:11:16Over Spotify hoor je daar dan weer niet zoveel over en met de juiste master en een fatsoenlijke streamer hoor je nauwelijks een verschil met een CD.
O ja de gouden oortjes horen dat natuurlijk weer wel :schater:
Misschien wel, maar zowel Tidal als Qobuz blijken wel goed genoeg te werken op CD kwaliteit.  Da's nog steeds betere geluidskwaliteit dan Spotify.  Over de zin/onzin van Hires is al veel verteld.  Uiteindelijk kijk ik dan nog enkel naar de prijs, en dan is Tidal de goedkoopste van de 3.

SB_Marantz

Dan zijn we het toch nog ergens over eens Jokke.
Ik vind het wel vervelend voor je dat je nu niet van je muziek kunt genieten.

Geen idee wat Tidal kost maar ik blijf bij Qobus samen met 4 anderen waarvan ik weet dat zij dit ook gebruiken.
Op dezelfde manier als ik het doe dus.
Hoor ze nooit over problemen.

Ik hoop dat je snel een oplossing gaat vinden en daarmee is voor mij de kous af.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: Jokke op mei 11, 2025, 12:17:52Misschien wel, maar zowel Tidal als Qobuz blijken wel goed genoeg te werken op CD kwaliteit.  Da's nog steeds betere geluidskwaliteit dan Spotify.  Over de zin/onzin van Hires is al veel verteld.  Uiteindelijk kijk ik dan nog enkel naar de prijs, en dan is Tidal de goedkoopste van de 3.
Ook met CD's heb je slechte masters en zet een goede 320 kbit/s master tegenover een slechte master op CD dan klinkt de eerste altijd beter.

Voor het allerbeste geluid ga je voor een Blu-ray.

5.1.4

LG77C4

Jokke

Citaat van: SB_Marantz op mei 11, 2025, 12:20:58Ik vind het wel vervelend voor je dat je nu niet van je muziek kunt genieten.
Ik kan dus wel gewoon genieten van muziek in CD kwaliteit op zowel Tidal als Qobuz.
Ik heb momenteel immers de twee abonnementen lopen om te kunnen vergelijken.  Binnen enkele weken shot ik één van de twee buiten.  We zullen zien dewelke.  Dat heb ik nog niet beslist.  clown1

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op mei 11, 2025, 12:03:54Je beschrijft hier dus al waar het probleem volgens jou zit.

Hoe ik er gebruik van maak: PC ....DACje......en ook telefoon.......geen enkel probleem.

Blij dat ik de tip van het oude forumlid /vriend heb opgevolgd.
Ook zijn woorden: ''Dan ben je in 1 klap in 2025''  :schater:

Spotycrap ook gehad maar dat hoef ik niet meer.
Gecomprimeerde zooi.

Als ik het goed heb begrepen gebruik je Bloetooth.
En dat kan impact hebben op de kwaliteit.LHDC
Zo is het belangrijk dat zowel telefoon als speler de betere bluetooth protocolen ondersteunen, zoals aptX HD, of beter nog LDAC, LHDC.

Comparison Table of Bluetooth Audio Codecs
Codec   Max Bitrate   Audio Quality                   Latency   Best For
SBC   328 kbps   Basic, lossy                   High   General Bluetooth audio
AAC   320 kbps   Good (best on Apple)           Medium   Streaming, Apple devices
aptX   352 kbps   Near-CD quality                   Low   Gaming, Android devices
aptX HD   576 kbps   High-definition quality           Low   Hi-Res music, gaming, Android devices
LDAC   990 kbps   Hi-Res audio (24-bit/96 kHz)   Medium   Audiophile listening, Android devices
LHDC   900 kbps   Comparable to LDAC           Low   Hi-Res audio, gaming

Ik veronderstel dat telefoon en speler, automatisch de beste CODEC nemen.

Los van de CODEC, speelt de connectie kwaliteit een heel grote rol. Ik heb hier ooit via Bluetooth naar mijn SaCD 30n willen stremen, en het happerde meer dan iets anders, zeker als ik een meter of 3 - 4 van de speler verwijderd was.
De oorzaak is dat bluetooth op de SaCD gebruik maakt van dezelfde WiFi antennes, die ik niet aansloot omdat ik om het beste eruit te halen altijd een kabel gebruik.
Maar net zoals bij Wifi en netwerkkabel, wordt er in de verschillende protocollen steeds aan errorchecking gedaan, wanneer iets niet goed is wordt data opnieuw verstuurd, maar als de verbinding zo slecht is en zoveel herstuurt moet worden zal je onderbrekingen hebben. Omdat draadloze netwerken gebruiken ook dezelfde freqeunties onstaat er ook heel wat overhead. In geval van WiFi, kan het dat de geburen op hetzelfde kanaal zit, in dat geval is er ook continu communicatie met het netwerk van de geburen, die steeds zal zeggen niet voor mij. Maar dat is allemaal overbodige traffic. Dat is ook de reden, dat de reële data overdracht bij Wifi vaan maar 50% is van de fysieke connectie snelhied. Bij bekabeling zit ik hier rond de 97%.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Jokke

Ik had m'n Marantz SACD30n via ethernet verbonden met een wifi access point (dus semi bekabeld).  Een beetje on-ortodox dus. Volledig bedraad gaat voorlopig niet bij mij. Ik probeer het nu nog eens via de wifi van de Marantz.  Wifi snelheid is 75Mbps, dus dat zou meer dan genoeg moeten zijn.

Jokke

24/192 Qobuz streaming is dus te hoog gegrepen voor mijn huidige installatie.  Het speelt wel enige tijd goed, maar dan krijg je toch hier en daar een onderbreking.  Limiteren naar 24/96 gaat wel goed, en dat is voor mij goed genoeg.

Qobuz heeft een aantal voordelen op Tidal :

- De PC app en de android app blijven perfect met elkaar en met de Marantz gesynchroniseerd.  Dat is bij Tidal niet het geval.
- De apps zien er gelikter uit en bieden meer informatie zoals het CD boekje in de bijlage.
- De zoekfunctie van Qobuz is beter dan die van Tidal, vooral voor klassiek.

Tidal heeft ook voordelen :

- Meer persoonlijke mixen, voorgesteld op basis van je luisteractiviteit
- Gemakkelijker delen van elkaars playlists

Ik kijk nog even de kat uit de boom en zie of er nog een blokkerend technisch issue opduikt in de komende weken...

dmeerpa

Citaat van: Jokke op mei 11, 2025, 16:11:28Ik had m'n Marantz SACD30n via ethernet verbonden met een wifi access point (dus semi bekabeld).  Een beetje on-ortodox dus. Volledig bedraad gaat voorlopig niet bij mij. Ik probeer het nu nog eens via de wifi van de Marantz.  Wifi snelheid is 75Mbps, dus dat zou meer dan genoeg moeten zijn.

75 Mbps is de communicatie snelheid, maar is niet de reële data overdracht snelheid.
Ik deed net een test met mijn laptop die verbonden is aan 866 Mbps (5 Ghz). Deze staat op minder dan 1 meter van de wifi router, en de reële data overdracht snelheid was maar 622 Mbps, dus al meer dan 25% verlies.
De kanalen bij 2.4Ghz liggen dichter bij elkaar en dragen verder, waardoor deze veel gevoeliger zijn en vaak voor nog meer overhead zorgen en dus nog trager data overzetten.

Doch, ik heb nog Blurays met DTS HD-MA afgespeeld over 100Mbit en dat ging prima. Ik vermoed dat je al met 3 Mbit voldoende moet hebben voor 24/192...Een DSD64 file vergt een 5,645 Mbps.

Ik kan maar moeilijk geloven dat je geen reële dataoverdracht van 10Mbps zou overhouden van uw 75Mpbs verbinding.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Jokke

Ik heb gisteren en vanochtend de hele tijd zonder onderbrekingen gespeeld via Qobuz Connect.
De truuk is om streaming te begrenzen tot 24/96.  Dat werkt goed bij mij.  Content!  hello