Citaat van: SB_Marantz op mei 11, 2025, 12:03:54Je beschrijft hier dus al waar het probleem volgens jou zit.
Hoe ik er gebruik van maak: PC ....DACje......en ook telefoon.......geen enkel probleem.
Blij dat ik de tip van het oude forumlid /vriend heb opgevolgd.
Ook zijn woorden: ''Dan ben je in 1 klap in 2025''
Spotycrap ook gehad maar dat hoef ik niet meer.
Gecomprimeerde zooi.
Als ik het goed heb begrepen gebruik je Bloetooth.
En dat kan impact hebben op de kwaliteit.LHDC
Zo is het belangrijk dat zowel telefoon als speler de betere bluetooth protocolen ondersteunen, zoals aptX HD, of beter nog LDAC, LHDC.
Comparison Table of Bluetooth Audio Codecs
Codec Max Bitrate Audio Quality Latency Best For
SBC 328 kbps Basic, lossy High General Bluetooth audio
AAC 320 kbps Good (best on Apple) Medium Streaming, Apple devices
aptX 352 kbps Near-CD quality Low Gaming, Android devices
aptX HD 576 kbps High-definition quality Low Hi-Res music, gaming, Android devices
LDAC 990 kbps Hi-Res audio (24-bit/96 kHz) Medium Audiophile listening, Android devices
LHDC 900 kbps Comparable to LDAC Low Hi-Res audio, gaming
Ik veronderstel dat telefoon en speler, automatisch de beste CODEC nemen.
Los van de CODEC, speelt de connectie kwaliteit een heel grote rol. Ik heb hier ooit via Bluetooth naar mijn SaCD 30n willen stremen, en het happerde meer dan iets anders, zeker als ik een meter of 3 - 4 van de speler verwijderd was.
De oorzaak is dat bluetooth op de SaCD gebruik maakt van dezelfde WiFi antennes, die ik niet aansloot omdat ik om het beste eruit te halen altijd een kabel gebruik.
Maar net zoals bij Wifi en netwerkkabel, wordt er in de verschillende protocollen steeds aan errorchecking gedaan, wanneer iets niet goed is wordt data opnieuw verstuurd, maar als de verbinding zo slecht is en zoveel herstuurt moet worden zal je onderbrekingen hebben. Omdat draadloze netwerken gebruiken ook dezelfde freqeunties onstaat er ook heel wat overhead. In geval van WiFi, kan het dat de geburen op hetzelfde kanaal zit, in dat geval is er ook continu communicatie met het netwerk van de geburen, die steeds zal zeggen niet voor mij. Maar dat is allemaal overbodige traffic. Dat is ook de reden, dat de reële data overdracht bij Wifi vaan maar 50% is van de fysieke connectie snelhied. Bij bekabeling zit ik hier rond de 97%.