Aansluiten Mordaunt Short MS909W op Marantz SR7500

Gestart door wwkj, oktober 05, 2024, 20:14:34

Vorige topic - Volgende topic

wwkj

Even een (noob)vraag over de aansluiting van bovenstaande combinatie.

Ik heb thuis bovenstaande combo al jaren aangesloten. Omdat de SR7500 een enkele (mono) sub-out uitgang heeft en de MS909W een (stereo) L+R ingang heeft, gebruik ik een zogenaamde Y kabel (enkele kabel uit de receiver en dubbele (L+R) voor in de subwoofer. Dit op deze manier aangesloten ook op advies van de zaak waar ik de sub heb gekocht. Nu lees ik echter in de online handleiding van deze sub onderstaande:

Connecting v v ia L L ine I I nput
If your amplification system has a dedicated subwoofer line
output then you should connect your MS909W via the Line
Input on the rear panel using a good quality phono lead.
Note that if your amplification system has a mono
subwoofer line out then use the 'L' socket on your MS909W.

Al ik bovenstaande lees dan moet ik de sub aansluiten met de monokabel vanuit de receiver op de 'L' ingang van de sub en dus niet de 'R' ingang gebruiken van de sub.
Wat is precies het effect dat ik nu beide ingangen van de sub gebruik t.o.v. alleen de 'L' ingang?

Marvin

Goeie morgen, welkom.

Het enige wat je doet met een dubbele stekker in je subwoofer, dus met je y splitter, is 6decibel meer volume meegeven met het aangeboden signaal.
Als je een enkele stekker gebruikt zal je dus de volumeknop op de sub, of de uitgestuurde decibellen in het menu van de Marantz iets moeten verhogen om dezelfde output te krijgen.

Je kan die splitter gewoon laten zitten.
En als je die splitter niet gebruikt, links of rechts in die subwoofer maakt eigenlijk niks uit.

Sorry voor het wat late antwoord.

*fout gecorrigeerd.

Emiel77

Ehm.. denk dat die 3 dB niet opgaat eigenlijk.
Gaat hier om een relatief low level input naar de actieve sub.

LFE, 2 kanaals RCA, het is naar mijn beleving om het even, uiteindelijk moet de versterker in de sub het werk doen en lage tonen zijn niet richting gevoellig, 2 kanaals aansluiting is dus niet strikt noodzakelijk.

Marvin

Dat mag, ook jij hebt recht op een mening.

Marvin

Ik moet mezelf corrigeren, het is nog erger.
Maar ik doe nog weleens iets uit m'n blote koppie.

Van de website van Klipsch, die kwam bij Google als eerste naar voren.

" In addition, if you still use the RCA "Y" splitter cable, you have the potential to boost the sub's output signal when plugging into both the red and white RCA inputs on the back of the sub. If you choose to do this, please note that connecting both inputs in parallel will double the input voltage which equals a 6dB boost in output. "

6 decibel.

CBdicX

Maakt op zich niets uit.
1 mono kabel (op links of LFE) of een Y input op L en R, bij de een zet je het volume van de sub iets hoger, bij de ander zet je het volume van de sub iets lager, om aan een specifiek volume niveau te komen van de sub.

Of je nu meer input doet, en het volume 6dB lager moet zetten, of je doet minder input, en je zet het volume 6dB hoger, eind resultaat is het zelfde volume van de sub.