Upgrade Bluesound Node N100

Gestart door Peter Kudelstaart, augustus 29, 2024, 08:04:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter Kudelstaart

Goedendag,

Ik maak al jaren gebruik van de Bluesound N100 (eerste generatie) in combinatie met Spotify Connect (320 kbps). Omdat ik bezig ben met het opzetten van een mooie stereoset voor mijn zoon van 12 heb ik een nieuwe streamer met ingebouwde dac nodig. Ik weet dat de geluidskwaliteit van Spotify niet optimaal is, maar ik zit hier wel aan vast omdat ik Android Auto gebruik en bijvoorbeeld Tidal daar niet op werkt.

Dan nu mijn vraag. Levert een upgrade naar een nieuwer model Node in combinatie met Spotify een geluidsverbetering op ten opzichte van de oude Node? Ik ben benieuwd naar jullie meningen of ervaringen.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

dmeerpa

Citaat van: Peter Kudelstaart op augustus 29, 2024, 08:04:08Goedendag,

Ik maak al jaren gebruik van de Bluesound N100 (eerste generatie) in combinatie met Spotify Connect (320 kbps). Omdat ik bezig ben met het opzetten van een mooie stereoset voor mijn zoon van 12 heb ik een nieuwe streamer met ingebouwde dac nodig. Ik weet dat de geluidskwaliteit van Spotify niet optimaal is, maar ik zit hier wel aan vast omdat ik Android Auto gebruik en bijvoorbeeld Tidal daar niet op werkt.

Dan nu mijn vraag. Levert een upgrade naar een nieuwer model Node in combinatie met Spotify een geluidsverbetering op ten opzichte van de oude Node? Ik ben benieuwd naar jullie meningen of ervaringen.

Theoretisch zeg ik ja, maar of je het in de praktijk zal merken si iets anders.

Wat we horen is het resultaat van een volledige keten. Spotify biedt je een digitaal signaal aan, de DAC (Digitaal naar Analoog converter) in de Bluesound N100 zet die om. Een DAC is wellicht het meest miskende onderdeel van een audiosysteem. En dat terwijl het een cruciale rol kan spelen, vooral als je streeft naar een betere geluidskwaliteit.

Sommige mensen raken gefixeerd op de vermeende plus- en minpunten van een bepaalde chip, zonder rekening te houden met het feit dat zo'n chip in een ruimere schakeling geïntegreerd wordt en soms wordt getweakt door de fabrikant. Je kunt bovendien aardig verloren lopen in de vele varianten die er soms van bepaalde DAC-chips worden gemaakt. Onder de merknaam 'SABRE'  brengt bijvoorbeeld ESS een twintigtal chips op de markt die zeker niet identiek zijn.
Zo zullen we zien dat er wel verschillen zijn in bv hun THD+N- (totale harmonische vervorming en S/N-ratio's (signaal/ruis-verhouding) waar hoger gelijk zou moeten staan aan beter.

Het tempo waarmee het digitaal signaal wordt omgezet naar analoog (bemonsteringssnelheid) wordt gecontroleerd door een klok. Hoe strakker deze 'tikt', hoe accurater in het tijdsdomein het analoge resultaat. Bij een bestand op cd-kwaliteit is dat 44100 keer per seconde.
Na deze eerste omzetting krijg je een analoog signaal dat nog niet volmaakt is. De enen en nullen zorgen nog voor pieken en dalen in het signaalverloop. Daarom wordt het signaal door een filter gestuurd om het verloop uit te vlakken, door middel van interpolatie.
Goed om weten is dat een filter niet een neutraal iets is.

een losse DAC of een geïntegreerd model in een versterker klinkt, heeft met aardig wat factoren te maken. Dat verklaart waarom dezelfde chip bij één toestel toch nog net anders klinkt dan bij een tweede apparaat.


Geen idee of ik juist ben, maar dateert de eerste generatie al niet van 2013 ?
We kunnen dus wel veronderstellen dat de voorbije 10 jaar DAC, klokken en filters verbeterd zijn.
Maar zoals ik in het begin al zei, of we dat ook allemaal gaan horen, zal mijn inziens ook afhangen van de rest van de set.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Peter Kudelstaart

Bedankt voor je reactie. Het is natuurlijk niet alleen de dac waar het om gaat, maar de totale integratie. Een oude Philips cd-speler (met de tda-chip) klinkt op de Marantz 2015 ook nog heel smakelijk. Als ik een nieuwer model zou kopen, dan wordt deze aangesloten op de Rotel A11 Tribute in combinatie met B&W 606. Zeker geen setje om je voor te schamen, maar niet bijzonder analytisch of high end. Een nieuwe Node zal waarschijnlijk hooguit een marginal gain opleveren. Het verschil tussen de N100 en het afspelen van een cd op mijn CD11 Tribute waar een modernere dac inzit is waarneembaar, maar geen wereld van verschil. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een N100. Veel goedkoper dan een nieuwere Node (of de nieuwe Nano).
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

dmeerpa

Citaat van: Peter Kudelstaart op augustus 30, 2024, 06:57:30Bedankt voor je reactie. Het is natuurlijk niet alleen de dac waar het om gaat, maar de totale integratie. Een oude Philips cd-speler (met de tda-chip) klinkt op de Marantz 2015 ook nog heel smakelijk. Als ik een nieuwer model zou kopen, dan wordt deze aangesloten op de Rotel A11 Tribute in combinatie met B&W 606. Zeker geen setje om je voor te schamen, maar niet bijzonder analytisch of high end. Een nieuwe Node zal waarschijnlijk hooguit een marginal gain opleveren. Het verschil tussen de N100 en het afspelen van een cd op mijn CD11 Tribute waar een modernere dac inzit is waarneembaar, maar geen wereld van verschil. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een N100. Veel goedkoper dan een nieuwere Node (of de nieuwe Nano).

Daarom zei ik ook theoretisch en stelde ik luidop de vraag of je het ook zal horen.

Ik heb hier een Muziek server met lossless muziek.
Ik heb een paar Wharfedale Elysian 4's die Andrew Robinson qua prestaties naast de 26000$ kostende B&W 802 D2, en ik stuur die aan met een oude Rotel RB991 (300W/ch).

Als ik dan lossless muziek afspeel van de muziek server rechtstreeks van de Marantz SaCD 30n (die de custom DAC van Marantz bezit en ingebouwde voorversterker) via de Rotel hoor ik (er kan er zijn maar ben daarvoor misschien niet audiophile genoeg, misschien is er wel een nog breder soundstage, of beter 3D geluidsbeeld maar mij viel het voorlopig niet op) geen verschil met als ik de Cinema 40 gebruik als DAC.
Zelfs als ik de SaCD 30n gebruik als DAC, de Cinema 40 als voorversterker hoor ik geen verschillen (al had ik die hier zeker verwacht, want ik had al een RCA switch gekocht om voor 2.0 alles via de voorversterker van de SaCD 30n te laten verlopen).

Dus ja, ik begrijp je keuze.
Al ben ik zelf wel iemand die al snel kiest voor het theoretisch beter...zolang het in het budget dat ik wil uitgeven (ik heb dan ook geen kinderen of vrouw om rekening mee te houden).
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150