Denon Home Soundbar 550 bij Marantz pm7000n

Gestart door Ruudlin, augustus 26, 2024, 12:17:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ruudlin

goedendag ,

kan iemand mij adviseren hoe ik een Denon Home Soundbar 550 met Denon home sub woofer  het best kan integreren en aansluiten op  mijn set bestaande uit Marantz pm7000n met een paar Dali Oberon 7 en Panasonic TV

ik heb deze soundbar en sub aangeschaft voor de toekomst omdat de Oberon 7 erg naar voren komt in mijn huiskamer ,het is erg aanwezig qua aanzicht en vandaar was het een plan om langzaam over te gaan naar een set Denon home speakers als vervanging voor de Oberon en ik was dus begonnen met de aanschaf van deze soundbar met sub woofer maar is het mogelijk dat ik deze set al in kan passen omdat ik toch ook wel weer twijfel want weg is weg.

ik vraag me af hoe ik deze aansluit om het als een geheel te laten werken (als dit al mogelijk is)

groet Ruud

Emiel77

OK de korte versie:

Soundbars zijn niet ontworpen om op een versterker aan te sluiten.
Via HDMI op de Panasonic TV lijkt me de beste optie hier.

Optisch kan ook, maar dat is meer geschikt voor stereo wergave.
Voor een complete beleving van de soundbar blijft HDMI het advies.

Ja speakers nemen ruimte in, niets aan gelogen, maar hoe ervaar je het geluid via de soundbar? is het acceptabel?
Ander punt om over na te denken: hoe koppel je eventueel overige apparatuur op de soundbar en tv?

Als je van de speakers af wil zal de PM7000n ook helaas moeten vertrekken is mijn vermoeden.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

dmeerpa

Citaat van: Emiel77 op augustus 26, 2024, 22:37:59OK de korte versie:

Soundbars zijn niet ontworpen om op een versterker aan te sluiten.
Via HDMI op de Panasonic TV lijkt me de beste optie hier.

Optisch kan ook, maar dat is meer geschikt voor stereo wergave.
Voor een complete beleving van de soundbar blijft HDMI het advies.

Ja speakers nemen ruimte in, niets aan gelogen, maar hoe ervaar je het geluid via de soundbar? is het acceptabel?
Ander punt om over na te denken: hoe koppel je eventueel overige apparatuur op de soundbar en tv?

Als je van de speakers af wil zal de PM7000n ook helaas moeten vertrekken is mijn vermoeden.

Via Heos misschien.
HEOS speakers kunnen wel als surround speakers gebruikt worden bij de HEOS Bar of HEOS AVR. Het is ook mogelijk om een HEOS Amp met twee passieve luidsprekers, in plaats van twee losse HEOS speakers, te gebruiken als surrounds op de HEOS Bar en HEOS AVR.

De vraag is of je de PM7000n kan gebruiken als vervanging van de Heos amp.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Emiel77

Via Heos is inderdaad een optie, maar ben er persoonlijk geen voorstander van als ik heel eerlijk ben.
Vandaar mijn gedachtegang.

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Ruudlin

Bedankt voor reacties en meedenken en ook mijn gedachtegang was dat ik met HEOS de pm7000n als AMP kon gebruiken en dus inderdaad een surroundeffect kan creëren voor films en voor muziek de Oberons behoudt maar hoe sluit ik dit aan , er zit ook nog een ziggo next mediabox tussen,

De next met HDMI en optisch naar tv ,de Bar met HDMI OP TV, versterker met optisch op Bar en optisch op next ,bekabeld ethernet op versterker behouden en de Bar via HEOS build-inn koppelen ,hetzelfde voor de home subwoofer ,zou dit lukken of denk ik te simpel en is het behoorlijk TE (overkill)??

Natuurlijk is het een kwestie van doen en proberen maar het is fijn als mijn gedachtegang mogelijk is of dat ik gewoonweg te simpel denkt en ik hoor dan graag het advies en/of mening van anderen.

@Emiel77 op dit moment is nog niks gekoppeld op de Oberons na (oude situatie)dus weet nog niet of de Bar een bepaalde meerwaarde heeft voor wat betreft geluid maar ik ben al langere tijd bezig om een heerlijk vol geluid voor muziek te creëren maar het is me nog niet gelukt, ook nu niet met Oberons op de pm7000N ,in de winkel klonk het heel goed , het is ook afhankelijk van meerdere factoren uiteraard,streaming van de verschillende aanbieders is al een zoektocht om fatsoenlijke kwaliteit audio te krijgen dus vandaar dat ik langzaam richting Denon home aan het denken was, het zal ook aan mijn akoestiek van de ruimte liggen.

dmeerpa

Citaat van: Ruudlin op augustus 27, 2024, 16:26:13Bedankt voor reacties en meedenken en ook mijn gedachtegang was dat ik met HEOS de pm7000n als AMP kon gebruiken en dus inderdaad een surroundeffect kan creëren voor films en voor muziek de Oberons behoudt maar hoe sluit ik dit aan , er zit ook nog een ziggo next mediabox tussen,

De next met HDMI en optisch naar tv ,de Bar met HDMI OP TV, versterker met optisch op Bar en optisch op next ,bekabeld ethernet op versterker behouden en de Bar via HEOS build-inn koppelen ,hetzelfde voor de home subwoofer ,zou dit lukken of denk ik te simpel en is het behoorlijk TE (overkill)??

Natuurlijk is het een kwestie van doen en proberen maar het is fijn als mijn gedachtegang mogelijk is of dat ik gewoonweg te simpel denkt en ik hoor dan graag het advies en/of mening van anderen.

@Emiel77 op dit moment is nog niks gekoppeld op de Oberons na (oude situatie)dus weet nog niet of de Bar een bepaalde meerwaarde heeft voor wat betreft geluid maar ik ben al langere tijd bezig om een heerlijk vol geluid voor muziek te creëren maar het is me nog niet gelukt, ook nu niet met Oberons op de pm7000N ,in de winkel klonk het heel goed , het is ook afhankelijk van meerdere factoren uiteraard,streaming van de verschillende aanbieders is al een zoektocht om fatsoenlijke kwaliteit audio te krijgen dus vandaar dat ik langzaam richting Denon home aan het denken was, het zal ook aan mijn akoestiek van de ruimte liggen.
Eerste vraag staat "SOURCE DIRECT" aan of niet ? (The signal does not pass through the tone adjustment circuitry (BASS,
TREBLE and BALANCE), resulting in playback of a higher sound quality.)


Als je richting Denon Home denkt, dan denk ik dat het gelijk staat aan HEOS. Ik heb een setje Denon Home 150 gekocht, eentje voor de woonkamer bij m'n pa, de ander voor mijn bureau. Nu dat ding kan je enkel instellen via de Heos APP. Je kan wel 3 snelkoppelingen programmeren en dat is het.
Wil ik ze beide voor stereo weergave, dan moet ik dat instellen in de HEOS app.

Dus als het al mogelijk is de pm7000n en de bar als 1 geheel te doen werken is het door een soort surround op te zetten in de HEOS app. De Home 150, 250 en 350 zouden wel als surrounds gebruikt kunnen worden met de bar. Echter ik heb heel wat negatiefs gelezen over vertragingen...of dat inmiddels opgelost is met software updates weet ik niet.

Ik vrees eigenlijk dat je totaal verkeerde keuzes aan het maken zijt om je doel te bereiken. Die Denon Sound Bar 550 levert 3D-audio met zelfs Dolby ATMOS en DTS:X. In hoeverre HEOS bij het toevoegen van extra speakers het geluid van de bar of andere home speaker corrigeert weet ik niet, maar ik zou niet versteld staan dat er niks veranderd. dus je gaat enerzijds een virtueel geluid hebben en anderzijds een reële speaker.
Het zal mss voller klinken, maar of het daarom ook echt mooi klinkt...

Toen je ze in de winkel hebt gehoord was dat ook op de PM7000n ?
Je speakers zijn 6ogm, dus op papier levert de PM7000n dan ene 70Watt.

Ik vraag me af of het niet komt door een te weinig laag, dat kan komen door de niet zo krachtige versterker die nu ook geen super dampingsfactor heeft (minder dan 100).
Ook de akoestiek kan daar een rol bij spelen.
Ik zie dat uw speakers op papier 36Hz zijn (+/-3db lees maar -), in een niet ideale ruimte kan dit een dat ze al aan 50HZ serieus afvallen. Mijn speakers zijn op papier 30Hz en zelfs een Basuitbreiding (-6dB) tot 24 Hz. Metingen tonen in mijn woonkamer dat ze al vanaf 40 serieus afvallen, echter eveneens door mijn akoestiek dan tot 150HZ, zelfs +10/15db scoren.

Als ik dan luister is de bas soms te dreunerig, maar bij andere zaken zoals de stem van Diana Krall en piano of andere instrumenten heeft dat laag een mooi vol geluid. Ga ik via DSP (Audyssey) alles onder de 500HZ corrigeren en tevens de subwoofer integreren (12Hz afgesteld) ontbreekt dat vol geluid of body of warmte hier ook. ik los het op door de sub een 3 à 4db extra te geven.

Misschien eens proberen door op de PM7000n het laag op te schroeven ?
Moeilijker is om een een subwoofer mee te integreren.

Al lees ik natuurlijk ook dat de Oberon 7 iets te veel ruimte inpakken.  Maar is de switch naar een 5.1 (5 identieke compacte speakers) met receiver dan geen betere optie?
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Ruudlin

erg bedankt voor de waardevolle reactie en ik ga dat even rustig tot mij nemen en eigenlijk gelijk al het antwoord op uw eerste vraag maakt al dat ik iets niet goed doe want bij mij staat source direct eigenlijk altijd aan,maar ik weet dat ik dan niet de bass,treble en balance kan aansturen,(kan dit trouwens ook de reden zijn dat de volume knop van de afstandsbediening niet werkt bedenk ik mij en dan alleen de volume knop niet?)

ik ga mij daarin verdiepen en ik begrijp nog niet helemaal hoe het er nou staat maar ik vind het erg interessant want deze informatie hoor je niet in de winkel(als ze het wel hadden gezegd had ik ook alleen maar ja geknikt waarschijnlijk)
 
ik beschikte eerst over de Marantz nr1200 met twee  Dali zensor 7 ,en zoals je aangaf kreeg ik alleen maar dat dreunerige geluid als het volume iets omhoog deed, er komt dan een soort van hoge bastoon en inderdaad bij een bepaald soort klassiek achtig was het weer prachtig en kraakhelder, ik bleef dus zoekende.

zo kwam ik een paar focal chorus special edition tegen (prachtige speakers) maar deze kwamen dus ook niet tot zijn recht,ook op momenten prachtig zuiver , maar ook hier het dreunerige en irriterende hoge bastoon bij een iets hogere volume ,normaal luistervolume, niks extreem ,gewoon iets hoger ,deze een jaar gehad en ik was dus niet tevreden.

Door omstandigheden kwamen deze bij mijn neefje terecht op een Denon AVR X3100w receiver, daar klonken ze prachtig en ik liet de speakers daar achter.
Zo kwam ik in de winkel voor een luistersessie voor Oberons 7 en twee andere sets in dezelfde prijsklasse, de Oberons werden dus aangestuurd door de pm7000n en ik nam de Oberons mee naar huis ,eerst de Oberons 7 op de  Marantz nr 1200 ,maar al gauw kwam ik erachter dat dit ook niet mijn geluid werd ,inmiddels ook een subwoofer (E9f) erbij gehaald om te kijken of dat een toevoeging was want mijn neefje had een surround opstelling DALI  zensor 5.1 ,dat klonk vele malen beter maar ik gaf wel de voorkeur aan een stereo opstelling voor muziek dus vandaar dat de sub erbij kwam, maar ook hiermee lukte het dus niet  wat ik zocht.

toen weer naar de winkel om dus de marantz pm7000n erbij te halen want dat was een versterker en dus anders dan receiver en deze konden de Oberons met gemak aansturen werd mij gezegd en daar was de subwoofer eigenlijk niet bij nodig  en in de winkel klonk dat dus ook prachtig.

nu dus weer een jaar later(de dali E9f staat inmiddels ook bij mijn neefje)  ben ik nog steeds zoekende naar een goed en vol stereo geluid.

ik houd van  verschillende muziek genres in stereo opstelling en raakte dus een beetje de moed kwijt, vandaar dat ik mij ging afvragen wat nu de volgende stap zou zijn ,en zo kwam ik dus bij de HEOS uit en ik dacht ,dan maar de muziek overal om mij heen en hopen dat mij beter zou gaan bevallen maar ook ik las over vertragingen en dergelijke en ik had ook een keer een week een set Sonos maar aan het eind van de dag had ik gewoon hoofdpijn en het was vermoeiend ,dus vandaar dat ik bang ben dat ik spijt ga krijgen wanneer ik mijn Oberons weg ga doen

eigenlijk lees ik ook in uw waardevolle reactie dat ik er beter aan doe om de Bar en de Denon home sub woofer  te verkopen en eigenlijk een zwaardere versterker te kopen ,uiteraard zegt u  dat niet maar denkt u dat ik daarmee dichter bij hetgeen kom dat ik wil?

het soort versterker bevalt me eigenlijk uitstekend , er zit precies op wat ik nodig heb en niks overbodig zoals je gauw hebt bij een receiver zoals de nr1200(stuk of 6 HDMI en je gebruikt er maar 1  en de pm7000n heeft dus als minpunt geen HDMI, het is een versterker met streaming functies, maar hij is dus eigenlijk te licht voor hetgeen ik verlang?

Emiel77

Hmm OK lang verhaal...

Zoals ik het lees (zonder de specs allemaal te kennen) ben je al langer bezig met versterkers en speakers, met name misschien te lichte versterkers voor de speakers ook.

Daarnaast kan het heel goed zijn dat de luister ruimte akoestisch een uitdaging is.

Het is allemaal lief leuk en aardig om in een winkel te gaan luisteren, resultaten aldaar (zelfs met gelijke apparatuur) kunnen zwaar afwijken van thuis luisteren.

Zou zeggen, begin met de speaker die je wil, match een versterker die deze kan aansturen.
Zoek een zaak met fatsoenlijk retourbeleid voor thuis luisteren.
Denk na over het verbeteren van de ruimte akoestiek of zoek daar advies in.

Alleen een "zwaardere" versterker hoeft zeker niet de oplossing te zijn.

Blijkbaar heb je al eens een Sonos set geprobeerd, niets mis mee, het verbaasd me dan wel dat je dan nu weer een sounbar kiest...

Heb even snel gekeken, maar kan niet heel veel nuttige info over de Oberons vinden (geen zin in ook eigenlijk).
Achterhaal eens welk vermogen deze speakers nodig hebben om lekker te klinken in een vergelijkbare luister ruimte als de jouwe en vrees het toevoegen van een actieve sub zeker niet.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Ruudlin

hmm OK ,

bedankt voor reactie en sorry dat ik u negatief getriggerd hebt met een lang verhaal.
maar dan begrijp ik niet dat u toch reageert.

het lange verhaal was meer gericht op de waardevolle reactie van dmeerpa

dmeerpa

@Ruudlin

Hier werkt de volume knop ook bij source direct via de remote en dat was ook zo bij al mijn vorige surround receivers.

Ik vrees dat het dreunerige geluid oplossen door continu van speakers te wisselen geen oplossing is.
Ik heb volgende speakers in mijn set die ook op verschillende plaatsen hangen of staan in de woonkamer
2x Wharfedale Elysian 4, Wharfedale Opus Tri-Center, 4 x Wharfedale Opus Tri-Surround en 4 x SVS Ultra Elevation.
Na de Audessey meting hebben ze allemaal hetzelfde voor, serieuze pieken onder de 150Hz, ook mijn oude 2x Wharfedale Opus 2 fronts hadden dit.
Van bepaalde van die speakers heb ik de frequentie respons curve gezien, en die is vrij vlak (dus zeker geen boost in het hoog). Het is wel zo als ik me niet vergis al mijn speakers een basreflex poort hebben, en dat dit in combinatie met de ruimte misschien wel dit ongewenst effect geeft.

De Dali zensor 7 heeft ook zo'n bassreflex, de OBERON 7 niet meen ik. En ik dacht dat ook de focal chorus een basreflex poort had.

Dus dat dreunerig komt vermoedelijk dus door de ruimte in combinatie met basreflex poorten.


Is de versterker te licht ??? Dat zeg ik inderdaad niet letterlijk, het was een denkpiste, maar als je ze inde winkel op dezelfde combi hoorde lijkt me het wel wat vreemd dat ze dan bij u thuis plots de versterker te licht zijn.

Zoals Emiel77 zei ligt de hoofdoorzaak vermoedelijk in de ruimte.



Wat we eigenlijk willen zeggen is stop met geld uitgeven door lukraak iets te ondernemen die meer dan waarschijnlijk niet zal geven wat je zoekt. En het nadien met verlies terug te moeten verkopen.

Zo schrijf je zelf "ik gaf wel de voorkeur aan een stereo opstelling voor muziek" Maar door toevoegen van soundbars wijk je daarvan af en voeg je virtuele surround speakers toe.

Een soundbar is goed als ja wat 3D geluid wilt zonder al die speakers en niet het beste geluid na te streven.


Zoek ofwel een winkel die desnoods bij u thuis even komt horen, en probeert te achterhalen wat er mis is, en u de oplossing komt demonstreren voor je koopt.
Of je probeert (zoals je nu probeert) adviezen te rapen, en koopt online bij winkels met een goed retour policy.



We weten nu dat de PM7000n in combi met de Oberon 7 goed vond klinken in de winkel.
Wat je nog niet hebt gezegd wat de bron in de winkel was en welke deze bij u thuis is.
Als dat in de winkel een CD was van een heel goede opname (want ook in de opname zitten vaak enorme verschillen), en thuis gebruik je Spotify (en dan nog niet eens de highres) kan dat wel serieus anders klinken. Bepaalde versterkers en/of speakers gaan beter of slechter om met slechte kwaliteit opnames.

Om het even over de ruimte te hebben, vorm ? veel ramen? Vloerbekleding? veel of weinig meubilair en spulletjes, etc....

 

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Ruudlin

Citaat van: dmeerpa op augustus 28, 2024, 11:46:35Hier werkt de volume knop ook bij source direct via de remote en dat was ook zo bij al mijn vorige surround receivers.

vanmorgen geprobeerd maar inderdaad ook zonder source werkt het niet en de afstandsbediening zit niet bij de garantie
.
Citaat van: dmeerpa op augustus 28, 2024, 11:46:35Na de Audessey meting hebben ze allemaal hetzelfde voor, serieuze pieken onder de 150Hz, ook mijn oude 2x Wharfedale Opus 2 fronts hadden dit.
Van bepaalde van die speakers heb ik de frequentie respons curve gezien, en die is vrij vlak (dus zeker geen boost in het hoog). Het is wel zo als ik me niet vergis al mijn speakers een basreflex poort hebben, en dat dit in combinatie met de ruimte misschien wel dit ongewenst effect geeft.

kan je een audessey meting bij elke versterker/luidsprekerset uitvoeren ook al is dat niet standaard ingebouwd?

Citaat van: dmeerpa op augustus 28, 2024, 11:46:35De Dali zensor 7 heeft ook zo'n bassreflex, de OBERON 7 niet meen ik. En ik dacht dat ook de focal chorus een basreflex poort had.

Dus dat dreunerig komt vermoedelijk dus door de ruimte in combinatie met basreflex poorten.

zowel de zensor,focal als de Oberon hebben een basreflex poort en het zal dus waarschijnlijk de ruimte zijn en ja ,daar kan ik niet veel mee ,wel grote ramen rondom aan een zijde andere zijde had ik al eens advies gevraagd aan een bedrijf wat geluidswanden plaatste bij bedrijven maar daar kwam je als particulier niet veel verder mee ,daarnaast laminaatvloer met sinds een half jaar een dik vloerkleed in het midden omdat ik dat ook gelezen had ter bevordering voor geluid ,maar ook dit deed niet veel ,wel iets naar mijn gevoel


Wat we eigenlijk willen zeggen is stop met geld uitgeven door lukraak iets te ondernemen die meer dan waarschijnlijk niet zal geven wat je zoekt. En het nadien met verlies terug te moeten verkopen.

Zo schrijf je zelf "ik gaf wel de voorkeur aan een stereo opstelling voor muziek" Maar door toevoegen van soundbars wijk je daarvan af en voeg je virtuele surround speakers toe.

Een soundbar is goed als ja wat 3D geluid wilt zonder al die speakers en niet het beste geluid na te streven.


Zoek ofwel een winkel die desnoods bij u thuis even komt horen, en probeert te achterhalen wat er mis is, en u de oplossing komt demonstreren voor je koopt.
Of je probeert (zoals je nu probeert) adviezen te rapen, en koopt online bij winkels met een goed retour policy.


met de soundbar en home subwoofer(marktplaats) had ik puur de gedachte om ergens te beginnen met vervangen zoals ik aangaf in de openingspost en ik ben in de winkel zon kleine klant dat ze niet staan te trappelen om een extra service in te vullen ,bij aanschaf van de pm7000n met de nieuwe Oberons ben je een nobody terwijl dit voor mij een grote uitgave is en ik was trots dat ik deze uitgave kon doen maar zoals jullie ook weten is €1000,- in deze wereld ook al niks meer ,vandaar dat marktplaats soms uitkomst biedt met ook weer advies en ervaringen hoe anderen het doen en horen hoe het bij hun klinkt wanneer mogelijk en dan denk je dat je het nou goed voor elkaar krijgt maar je bent gewoon van vele factoren afhankelijk.

in de winkel was de aansturing via Tidal op een telefoon en dat klonk ook prima en ik gaf nog aan dat ik thuis niet van die speciale dikke gordijnen langs de muur had hangen maar  hij gaf ook wel aan dat het bij mij thuis wel iets anders kon klinken , ook ik begrijp dat dit 1 op 1 verschilt,ik heb een normale kamer van 50m2 met een hoekraam van 2 keer een raam  3x2,5m2

maar nogmaals dank voor uitgebreide reactie en ook hier merk ik dat ik gewoon mijn plek moet weten,ik vind de hele hifi en audio wereld een prachtig iets en super interessant maar ik heb er te weinig verstand van,dan kunnen adviesvragen al gauw geïrriteerd overkomen, daarvoor mijn excuses, moet tevreden wezen met wat ik heb , en ook hiermee zal het mij uiteindelijk lukken ,de soundbar en sub zullen op marktplaats verschijnen of ik doe er iemand in mijn directe omgeving een plezier mee.

bedankt en ontzettend veel luisterplezier en omgang met uw en jullie hobby of zelfs vakgebied.




dmeerpa

Citaat van: Ruudlin op augustus 28, 2024, 14:27:03vanmorgen geprobeerd maar inderdaad ook zonder source werkt het niet en de afstandsbediening zit niet bij de garantie
Dat hebben ze mij ook wijsgemaakt bij Smits Arnhem. Maar dat is wettelijk niet juist. Alle accessoires krijgen dezelfde garantie als het hoofdtoestel.
Ik ben gewoon met de factuur naar het officiële repair center gegaan (in België), een week later had ik een nieuwe remote.

Nu stel ik me de vraag of de remote wel stuk is... Op de remote van mijn Marantz SaCd 30n zit ook een volume bediening, door een toetsencombinatie in te drukken kan ik kiezen of die het volume van de voorversterker in de SACD bedient of die van de receiver waar hij aanhangt.
Probeer eens wat er gebeurt als je eerst op AMP drukt op de remote (2de toets rechts van boven).

Citaat van: Ruudlin op augustus 28, 2024, 14:27:03kan je een audessey meting bij elke versterker/luidsprekerset uitvoeren ook al is dat niet standaard ingebouwd?
Neen, maar er bestaan wel DSP's maar ik vermoed dat je die tussen bron en versterker moet plaatsen.

Citaat van: Ruudlin op augustus 28, 2024, 14:27:03maar nogmaals dank voor uitgebreide reactie en ook hier merk ik dat ik gewoon mijn plek moet weten,ik vind de hele hifi en audio wereld een prachtig iets en super interessant maar ik heb er te weinig verstand van,dan kunnen adviesvragen al gauw geïrriteerd overkomen, daarvoor mijn excuses, moet tevreden wezen met wat ik heb , en ook hiermee zal het mij uiteindelijk lukken ,de soundbar en sub zullen op marktplaats verschijnen of ik doe er iemand in mijn directe omgeving een plezier mee.

bedankt en ontzettend veel luisterplezier en omgang met uw en jullie hobby of zelfs vakgebied.
De meeste proberen wel te helpen en dat deed Emiel77 ook, al geef ik toe dat zijn voorlaatste zin verkeerd kon overkomen. Maar heel waarschijnlijk bedoelde hij het niet verkeerd. Maar uiteindelijk zegt hij min of meer hetzelfde als ik.

Het is natuurlijk niet eenvoudig als leek om oplossingen te vinden aan soms wel complexe zaken. We ervaren geluid ook allemaal anders, waardoor iets als warm omschrijft een ander als wollig gaat ervaren. Dit maakt het online meedenken niet eenvoudig.
Trial en error zijn vaak de beste oplossing, alleen hebben we thuis geen 10 versterkers in stock en een dozijn luidsprekers om even te experimenteren.

De woonkamer van 50m² is een nieuw gegeven, dat is niet bepaalt klein... ik heb front speakers die 50kg het stuk wegen en gevoed worden met elk 300Watt, en dat voor een woonkamer die nog geen 25m² is. Die setup is in staat (en zou nog beter) moeten klinken in een grotere ruimte.

Tuurlijk ene ruimte van 50m² vullen met geluid zal wel het één en ander vereisen vermoed ik (ik had ooit een woonkamer van 48², maar daar stonden ook speakers (de Wharfedale Opus 2) die ene 30kg het stuk wogen en die elk een 250Watt kregen voorgeschoteld.

Hoor eens of de winkel waar je de speaker en versterker kocht ze geen (2de keus) zwaardere versterker hebben die je eens mag lenen voor een week (desnoods met borg).

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150