@Ruudlin Hier werkt de volume knop ook bij source direct via de remote en dat was ook zo bij al mijn vorige surround receivers.
Ik vrees dat het dreunerige geluid oplossen door continu van speakers te wisselen geen oplossing is.
Ik heb volgende speakers in mijn set die ook op verschillende plaatsen hangen of staan in de woonkamer
2x Wharfedale Elysian 4, Wharfedale Opus Tri-Center, 4 x Wharfedale Opus Tri-Surround en 4 x SVS Ultra Elevation.
Na de Audessey meting hebben ze allemaal hetzelfde voor, serieuze pieken onder de 150Hz, ook mijn oude 2x Wharfedale Opus 2 fronts hadden dit.
Van bepaalde van die speakers heb ik de frequentie respons curve gezien, en die is vrij vlak (dus zeker geen boost in het hoog). Het is wel zo als ik me niet vergis al mijn speakers een basreflex poort hebben, en dat dit in combinatie met de ruimte misschien wel dit ongewenst effect geeft.
De Dali zensor 7 heeft ook zo'n bassreflex, de OBERON 7 niet meen ik. En ik dacht dat ook de focal chorus een basreflex poort had.
Dus dat dreunerig komt vermoedelijk dus door de ruimte in combinatie met basreflex poorten.
Is de versterker te licht
Dat zeg ik inderdaad niet letterlijk, het was een denkpiste, maar als je ze inde winkel op dezelfde combi hoorde lijkt me het wel wat vreemd dat ze dan bij u thuis plots de versterker te licht zijn.
Zoals Emiel77 zei ligt de hoofdoorzaak vermoedelijk in de ruimte.
Wat we eigenlijk willen zeggen is stop met geld uitgeven door lukraak iets te ondernemen die meer dan waarschijnlijk niet zal geven wat je zoekt. En het nadien met verlies terug te moeten verkopen.
Zo schrijf je zelf "ik gaf wel de voorkeur aan een stereo opstelling voor muziek" Maar door toevoegen van soundbars wijk je daarvan af en voeg je virtuele surround speakers toe.
Een soundbar is goed als ja wat 3D geluid wilt zonder al die speakers en niet het beste geluid na te streven.
Zoek ofwel een winkel die desnoods bij u thuis even komt horen, en probeert te achterhalen wat er mis is, en u de oplossing komt demonstreren voor je koopt.
Of je probeert (zoals je nu probeert) adviezen te rapen, en koopt online bij winkels met een goed retour policy.
We weten nu dat de PM7000n in combi met de Oberon 7 goed vond klinken in de winkel.
Wat je nog niet hebt gezegd wat de bron in de winkel was en welke deze bij u thuis is.
Als dat in de winkel een CD was van een heel goede opname (want ook in de opname zitten vaak enorme verschillen), en thuis gebruik je Spotify (en dan nog niet eens de highres) kan dat wel serieus anders klinken. Bepaalde versterkers en/of speakers gaan beter of slechter om met slechte kwaliteit opnames.
Om het even over de ruimte te hebben, vorm ? veel ramen? Vloerbekleding? veel of weinig meubilair en spulletjes, etc....