Nee, doordat de akoestiek het laag enorm boos, onder de 150hz is dat 10 tot 15 db, zelfs op laag volume is het storend.
De hele namiddag zitten meten met REW en Audyssey aanpassingen.
En toch een aantal zaken ontdekt.
Voor film gebruik ik de dynamische EQ omdat ik in de kamer niet in de buurt kom van referentie volume, ik zit daar 25 a 30db van verwijderd. Dus had ik die optie opstaan in de multiEQ app, en hierdoor ook voor elke input actief zodra je wijzigingen doorstuurt. Dit hielp me die boost in het hoog eruit te halen.
Dat was het goede nieuws, anderzijds heb ik met te spelen/testen heel vreemde zaken vastgesteld.
Zonder sub, vallen de fronts af rond 40hz wat ik ook probeer via Audyssey terwijl dat niet het geval is in pure direct. Dus zet speakers op small 40hz. Nu haal ik 20hz, maar heb ik plots een dip rond 80db
Vreemd want cross-over staat op 40hz, ik pas dit aan naar 80, 100 en heb 3x dezelfde meeting. Dus ik stel me vragen bij die digitale cross-over van de Marantz c40... Had al bedenkingen waarom de sub speelt als de fronts op full staan en ik koos voor over (niet over+main) bij 2.0 analoge bron en pure direct... Zelfs Marantz heeft me nooit een zinnig antwoord kunnen geven daarop.
De standaard curve geeft valt ook veel trager af vanaf 5000hz ten opzichte van Pure direct en zit er zelfs een kleine boost op het einde. Voor de rest is de curve gelijkaardig vanaf 500hz. Dus koos ik om alles boven de 500hz niet aan te raken. Doch volgt de curve niet die van pure direct en ook die boost is er. Dan maar in de receiver de curve uitgezet. Blijkt dus dat stereo toch het hoog wat boost ten opzichte van pure direct en er zelfs een piek is.
Ik zag ook een verschil, die bovenstaande misschien verklaart, die 2 en 3de harmonische hebben ook een verhoogde distortion in het hoog die er totaal niet is bij pure direct...echter de fundamental'distorgionnlijkt goed.
Als ik de curve in het hoog vergelijkbaar krijg zoals pure direct denk ik wel dat het goed komt. Maar nu vind ik het hoog iets te aanwezig.