Iemand ervaring met DIRAC ?

Gestart door dmeerpa, augustus 25, 2024, 13:35:08

Vorige topic - Volgende topic

dmeerpa

Heeft er iemand ervaring met DIRAC ?
Ik overweeg de Room Correction Full Bandwidth & Bass Control (unlimited subwoofers) aan te schaffen.
Ik zou wel wachten tot eind dit jaar in de hoop dat er weer een korting van hopelijk 30% komt op de 537,94 € die het vandaag kost.

Waarom?
Surround ben ik heel tevreden, maar bij stereo weergave merk ik dat de set op 2 puntjes tekort schiet.
Meetingen tonen aan dat ik zoals veel woonkamers problemen heb met alles onder de 100hz waar ik snel met pieken van + 10 à 15db zit.
De subwoofer is iets rustiger met een +8db, maar die heeft een fameuse dip tussen 40 en 70db.
Hierdoor is de laagweergave in Pure Direct vaak niet goed als ik de sub nu integreer of niet bij 2.0 weergave.

Gebruik ik Audyssey Calibratie dan klinkt het allemaal wel helderder, als is de sfeer gelijk weg (of is het die typische marantzklank) maar ook het laag en vooral diepe laag is dan ontbrekend.

Ik vermoed dat er 3 problemen zijn,
  • de Rotel RB-991 die op lager volumes (60 à 70db [appartement]) de woofers van de Elysian's niet echt tot leven brengt. Ga ik een flink stuk luider dan merk je wat de reviews ook zeggen dat die Elyssians flink in het laag kunnen gaan.
    Dat kan aan de Rotel liggen, maar ook de speakers. Op termijn wil ik wel investeren in een 2de hands high-end eindbak zoals bv. een Moon 870A of een 860A V2. M. Mark Levinston en McIntosh heb ik ook aan gedacht, maar die toestellen zijn te groot (te diep) voor mijn TV meubel. Natuurlijk wil ik wel eerst uitdokteren of dergelijke investeringen echt meer uit de set zouden halen.
  • de ruimte die zijn gebreken heeft, het blijft een woonkamer, mogelijke akoestische aanpassingen zijn beperkt dus kom je snel aan roomcorrectiesoftware
  • Audyssey...zal ook zijn beperkingen hebben. Gezien de woonkamer een L vorm is, en rechts een muur en raam is, en de linker zijde open is, merk je wel verschillen in de metingen links en rechts, voornamelijk onder de 200hz.
    Ik merk hier wel dat Audyssey het subwooferkanaal niet zo mooi afvlakt... Boven de 60Hz zit ik met een +3 à 4db tot 180Hz. Maar onder de 60Hz is het een zaagtand tussen -1 en -5db.
    En hier hoop ik dat DIRAC mij beter kan helpen.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

RHK

Vind jij stereoweergave (zonder Audyssey) in pure direct stand zonder sub niet het mooist dan? Dan komen jouw speakers wel volledig tot hun recht toch? Ik speel stereo wel zo. Heb de fronts +3db gegeven op mn voorversterker. Klinkt op de meeste volumestanden wel goed. M'n B&W speakers vragen wel wat meer van de Rotel dan mn vorige speakers. Het is voor iedereen weer anders natuurlijk, met jouw kamer akoestiek is het ook niet eenvoudig in stellen in combinatie met hogere volumes.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Nee, doordat de akoestiek het laag enorm boos, onder de 150hz is dat 10 tot 15 db, zelfs op laag volume is het storend.

De hele namiddag zitten meten met REW en Audyssey aanpassingen.
En toch een aantal zaken ontdekt.

Voor film gebruik ik de dynamische EQ omdat ik in de kamer niet in de buurt kom van referentie volume, ik zit daar 25 a 30db van verwijderd. Dus had ik die optie opstaan in de multiEQ app, en hierdoor ook voor elke input actief zodra je wijzigingen doorstuurt. Dit hielp me die boost in het hoog eruit te halen.

Dat was het goede nieuws, anderzijds heb ik met te spelen/testen heel vreemde zaken vastgesteld.
Zonder sub, vallen de fronts af rond 40hz wat ik ook probeer via Audyssey terwijl dat niet het geval is in pure direct. Dus zet speakers op small 40hz. Nu haal ik 20hz, maar heb ik plots een dip rond 80db ??? Vreemd want cross-over staat op 40hz, ik pas dit aan naar 80, 100 en heb 3x dezelfde meeting. Dus ik stel me vragen bij die digitale cross-over van de Marantz c40... Had al bedenkingen waarom de sub speelt als de fronts op full staan en ik koos voor over (niet over+main) bij 2.0 analoge bron en pure direct... Zelfs Marantz heeft me nooit een zinnig antwoord kunnen geven daarop.

De standaard curve geeft valt ook veel trager af vanaf 5000hz ten opzichte van Pure direct en zit er zelfs een kleine boost op het einde. Voor de rest is de curve gelijkaardig vanaf 500hz. Dus koos ik om alles boven de 500hz niet aan te raken. Doch volgt de curve niet die van pure direct en ook die boost is er. Dan maar in de receiver de curve uitgezet. Blijkt dus dat stereo toch het hoog wat boost ten opzichte van pure direct en er zelfs een piek is.

Ik zag ook een verschil, die bovenstaande misschien verklaart, die 2 en 3de harmonische hebben ook een verhoogde distortion in het hoog die er totaal niet is bij pure direct...echter de fundamental'distorgionnlijkt goed.

Als ik de curve in het hoog vergelijkbaar krijg zoals pure direct denk ik wel dat het goed komt. Maar nu vind ik het hoog iets te aanwezig.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+

JohnWx

Las ik nou de Rotel een probleem :-o

reageer helemaal uit France dat zeg enough

nnneee niet de Rotel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

RHK

Citaat van: JohnWx op augustus 25, 2024, 23:28:08Las ik nou de Rotel een probleem :-o

reageer helemaal uit France dat zeg enough

nnneee niet de Rotel

Bij mij kan de Rotel het allemaal prima aan, via de voortrap iets  meer volume input gaf op mn nieuwe B&W 's een verbetering. (Na de Audyssey meting).
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

RHK

Citaat van: dmeerpa op augustus 25, 2024, 20:37:27Dus ik stel me vragen bij die digitale cross-over van de Marantz c40... Had al bedenkingen waarom de sub speelt als de fronts op full staan en ik koos voor over (niet over+main) bij 2.0 analoge bron en pure direct... Zelfs Marantz heeft me nooit een zinnig antwoord kunnen geven daarop.

Je zal het gedaan hebben maar bij 2.0 stereo wel via het speakermenu voor sub [none] gekozen? Heb ik via preset 2 ingesteld. Audyssey config. kiest automatisch preset 1.

dmeerpa

Citaat van: RHK op augustus 26, 2024, 03:44:07Je zal het gedaan hebben maar bij 2.0 stereo wel via het speakermenu voor sub [none] gekozen? Heb ik via preset 2 ingesteld. Audyssey config. kiest automatisch preset 1.

Dat bedoelde ik niet....

Dit is een volgens mij vreemd gebeuren als je de fronts op large hebt staan en subwoofer aan met de optie LFE.
LFE (Standaard) : Wanneer "2ch Afspelen" - "Crossover" is ingesteld op "Full Range", worden alleen LFE-signalen uitgevoerd vanaf de subwoofer. Ook wanneer "2ch Afspelen" - "Crossover" is ingesteld op een andere dan "Full Range", worden de signalen met laag bereik van het kanaal voor toegevoegd aan de LFE-signalen en uitgang van de subwoofer.

Als je bronsignaal een analoog 2.0 is, is er geen LFE, en zou mijn inziens de subwoofer stil moeten zijn. Dat is niet het geval.
Mijn metingen toonden gisteren trouwens steeds dezelfde curve, wat ik ook koos
  • Large & LFE
  • Large & LFE+main
  • 40hz & LFE
  • 40hz & LFE+main
  • 80hz & LFE
  • 80hz & LFE+main
  • 100hz & LFE
  • 100hz & LFE+main

Als ik er deze avond zin in heb doe ik die metingen eens over (en bewaar ik ze deze keer). Bekom ik hetzelfde (wat ik verwacht), heropen ik mijn vraag bij Marantz met die metingen erbij want ik vermoed dat hun basmanagement niet klopt.

zie dit TOPIC (2ch Afspelen - Fronts op large en subwoofer op LFE)
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

dmeerpa

Citaat van: RHK op augustus 25, 2024, 20:00:37Vind jij stereoweergave (zonder Audyssey) in pure direct stand zonder sub niet het mooist dan? Dan komen jouw speakers wel volledig tot hun recht toch? Ik speel stereo wel zo. Heb de fronts +3db gegeven op mn voorversterker. Klinkt op de meeste volumestanden wel goed. M'n B&W speakers vragen wel wat meer van de Rotel dan mn vorige speakers. Het is voor iedereen weer anders natuurlijk, met jouw kamer akoestiek is het ook niet eenvoudig in stellen in combinatie met hogere volumes.

Hier een vergelijk van wat ik meet bij 2.0 en 2.1
  • Rood: is Pure Direct met sub
  • Groen: Pure direct zonder sub- geel Stereo met sub - paars stereo zonder sub
  • Geel: Stereo met sub (Audyssey)
  • Paars: Stereo zonder sub (Audyssey)

Merk op hoe Audyssey het laag volledig om zeep helpt op de fronts vanaf 100Hz... Herinner wat ik in mijn vorige reply reeds schreef, als ik de sub activeer, en wat ik ook zet als cross-over ik steeds hetzelfde meet...

Merk ook de boost in het hoge op vanaf 3000Hz... dat wil ik deze avond proberen te tweaken met een house curve wat me al lukte.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

RHK

Wat je al zei over de L-vormige woonkamer, daar heeft Audyssey de berekeningen op los gelaten qua reflectie en dat geeft waarschijnlijk dit resultaat. Met wat ik schreef kan ik alleen zeggen dat mijn sub niet meedoet in stereo wanneer ik ingesteld heb dat  er geen sub is. Speel ik in de andere preset 1, dan heb ik sub wel aanwezig gekozen en doet ie mee in stereo. in preset 2 met stereo 2.0 gaat dus het volledig bereik naar mn fronts die ook op large ingesteld staan.
En als Marantz er geen zinnig antwoord op kan geven....... Je zou jouw vraag eens kunnen stellen op HTforum.nl bij topic versterking en bewerking. Ik kan er ook verder geen zinnig woord meer over zeggen.

dmeerpa

Citaat van: RHK op augustus 26, 2024, 09:11:42Wat je al zei over de L-vormige woonkamer, daar heeft Audyssey de berekeningen op los gelaten qua reflectie en dat geeft waarschijnlijk dit resultaat. Met wat ik schreef kan ik alleen zeggen dat mijn sub niet meedoet in stereo wanneer ik ingesteld heb dat  er geen sub is. Speel ik in de andere preset 1, dan heb ik sub wel aanwezig gekozen en doet ie mee in stereo. in preset 2 met stereo 2.0 gaat dus het volledig bereik naar mn fronts die ook op large ingesteld staan.
En als Marantz er geen zinnig antwoord op kan geven....... Je zou jouw vraag eens kunnen stellen op HTforum.nl bij topic versterking en bewerking. Ik kan er ook verder geen zinnig woord meer over zeggen.

Dat is wat de paarse curve voorstelt.... Full zonder sub en dan merk je dat ik het laag kwijt speel vanaf 100Hz. als dat Audyssey is omwille van mijn L vormige woonkamer... resultaat is wel dat ik dan ook totaal geen laag hoor en dus de sub wel wil hebben. Probleem was dat ik door het upladen vanuit de MultiEQ app ook op alle inputs de Dynamic EQ activeerde, wat ik wil behalve bij music bronnen.

Ik zou de meting 2.0 eens opnieuw moeten doen om zeker te zijn dat dynamic EQ niet opstond...
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

dmeerpa

Ik deed net 3 metingen
Groen : Stereo + sub
Blauw : Stereo no sub
Oranje : Pure Direct no sub

Wat me direct opvalt is dat die verhoging die ik gisteren had in het hoog weg is... en ik veranderde niks aan de calibratie...
Ik check tevens ook de distortie... niks meer...
De curve loopt nu dus vanaf 500Hz, zelfs 400 volgens de meting gelijk met Pure Direct.

Dus denk te mogen besluiten dat distortie en die verhoging in het hoog, hand in hand gaan. De vraag is waar komt ze vandaan. Was het een bug in de C40, ontstaat dit na langdurig gebruik (temperatuur, ...) en zo ja waar? Receiver die als voorversterker werkt of de Rotel eindbak? De Rotel is niet van de jongste (model kwam in 1999 uit), dus geen idee welke staat de condensatoren zich bevinden.

Ik doe straks nog een nieuwe test als alles al even opstaat. Maar voorlopig ben ik tevreden met de groene curve...
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

dmeerpa

Ik heb de voorbije dagen nieuwe Audyssey en REW metingen gedaan.
En de Cinema 40 doet vreemde dingen.

Audyssey meet de fronts als Full Range.
Echter zet ik de receiver in stereo zonder sub, dan meet REW dat ze aan 100Hz serieus afvallen. Alsof er een crossover actief is rond 80HZ. Zie de blauwe curve in mijn vorige post.

Zet ik de receiver op Pure Direct, dan zien we ze pas afvallen rond de 24HZ, wat overeenkomt met de Wharfedale zijn specs Extend bass 24hz (-6db). Zie de oranje curve.

Het is dus duidelijk Audyssey die daar iets vreemds doet.

Zoals ook al eerder gemeld, zet ik de sub wel aan, maakt het niet uit wat ik doe, fronts op large of small, lfe of LFE+Main, crossover op 40,60,80... REW meet steeds hetzelfde.

Het lijkt erop dat de receiver altijd small gebruikt, LFE+main met een crossover op 80 of 100Hz.
Ik ga dit weekend een nieuwe Audyssey run doen, maar instellen dat ik een 2.0 set heb, en zien wat er dan gebeurd met de fronts in stereo.
Heb ik die dip niet, dan ga ik toch eens Marantz Support moeten contacteren.

X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K

RHK

sonsan

Citaat van: dmeerpa op augustus 30, 2024, 19:05:05Het lijkt erop dat de receiver altijd small gebruikt, LFE+main met een crossover op 80 of 100Hz.

Interessante post!
Wat ik altijd begrepen heb is dat de Main (LFE+Main) pas van invloed is als de speakers op Large staan. Zou gauw je de speakers op small zet is de ingestelde crossover van kracht en heeft Main geen invloed. Tenminste, zo is het bij mijn SR7013.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  Performance 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

dmeerpa

Citaat van: sonsan op augustus 31, 2024, 09:32:56Interessante post!
Wat ik altijd begrepen heb is dat de Main (LFE+Main) pas van invloed is als de speakers op Large staan. Zou gauw je de speakers op small zet is de ingestelde crossover van kracht en heeft Main geen invloed. Tenminste, zo is het bij mijn SR7013.
Dat is de theorie... maar mijn metingen tonen geen verschillen wat ik ook kies en dat is vreemd.
Ook het feit als ik de sub uitzet in de setup en dus echt 2.0 ga met audyssey correctie dant de fronts al afvallen op 100hz. Wat niet gebeurd bij pure direct, tegendeel door de ruimte heb ik veel te veel laag dan.
Ik dacht eerst dat audyssey het slechte job deed onder de 100hz, maar afhankelijk van de crossover of lfe of lfe+main zou de curve onder de 100 moeten verschillen,  dat is niet zo, wat betekend dat de sub altijd zelfde signaal krijgt ongeacht wat je kiest.

Moet zeggen, dat is met de specifieke settings voor stereo weergave, waarmee je zogezegd de surround settings overruled.  Misschien moet ik de volgende keer daar eens gaan wijzigen.
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K