Serieel aangesloten speakers

Gestart door chezzo, augustus 22, 2024, 13:44:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chezzo

Hallo allemaal, ik heb 2 sets speakers serieel aangesloten op mijn Marantz PM16 versterker. Een set (JK Optima 2) is 8 Ohm en 1 set (Dynaudio Focus 120) is 4 Ohm. Nu ga ik de Dynaudio's vervangen voor B&W's die 8 Ohm zijn. Kan dit serieel of is het beter ze nu parallel aan te sluiten?

Een andere vraag / topic: klopt het dat je op de PM16 altijd naar beide sets speakers luistert, dus ook als ze parallel zijn aangesloten? Ik zie alleen een keuze speakers on/off.

Alvast dank voor jullie antwoord!

Frits Denon

Serieel is nu 12 ohm belasting op de versterker. Parallel in de nieuwe situatie ga je naar 4 ohm. Zou de PM het wat zwaarder mee kunnen krijgen. In serie ga je dan naar 16 ohm.

Maar waarom 2+2 speakers op je versterker?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

chezzo

#2
Dank voor je antwoord. Begrijp ik goed dat de belasting op de PM met 2 x 2 serieel geschakelde 8 Ohm speakers dan in totaal 16 Ohm wordt? Ik was bang dat het 32 Ohm zou zijn, omdat er 4 speakers zijn aangesloten op 1 uitgang. 16 Ohm  is volgens mij geen probleem voor de PM-16. Klopt dat?

Ik heb 2 x 2 speakers omdat ik zowel beneden in de huiskamer als boven op kantoor muziek luister. Met mijn vorige versterker (NAD C370) was er de mogelijkheid om te kiezen tussen A, B en A+B. Vind het jammer dat dit nu niet kan, maar kan er mee leven omdat de Marantz in combinatie met mijn speakers prettiger klinkt dan de NAD.

Hoewie Loewie

Als je de opschriften op de achterzijde leest, dan wilde men met deze versterker je een beetje richting Bi-Wire duwen. Dan is het logisch dat luidsprekeraansluitingen A en B altijd gelijktijdig ingeschakeld staan. Op de achterzijde lees je eigenlijk ook gewoon wat de weerstand van je boxen mag zijn bij gebruik van A of B 4-16 ohm en bij A+B (dus een set op A en een set op B) 8-16 ohm. Ik denk dat hieruit af te leiden is dat A en B parallel geschakeld zijn. Zou je twee sets van 4 ohm aansluiten dan wordt de totale weerstand 2 ohm en dat zal de Marantz niet zo prettig vinden. Dus als je wilt aansluiten zoals je beoogd op de aansluitingen van A en B, waarbij je de Dynaudio (4 ohm) vervangt voor de set B&W (8 ohm) dan lijkt me dat geen probleem.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015 - CD273 CD5400OSE
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Veel Superscope: www.superscopeaudio.nl

chezzo

Dank voor de uitleg. Ik heb inmiddels een oplossing waar ik me goed bij voel: een schakelkastje (luidsprekerschakelaar) waarmee ik kan kiezen of ik boven of beneden muziek heb. En eventueel allebei, want dat wordt dan 4 Ohm weerstand en is geen probleem?

Emiel77

#5
Ehm.. niet lullig bedoeld, maar de speakers A B optie op de PM16 geeft je blijkbaar al die optie.
Je wil blijkbaar tussen 2 ruimtes speakers schakelen, prima, dan gaan het hele serieel / parallel verhaal niet op ook.

Wil je in beiede ruimten tegelijk geluid? Dan adviseer ik vooral speakers met een nominale impedantie van 8 Ohm en niet de mix 8 en 4 die je nu hebt.

4 Ohm dip heeft de PM16 zover ik kan zien echt geen probleem mee ook trouwens, schakelen met A B opties... echt, heb geen idee wat je gebruik situatie is ook eigenlijk.

Vergeet ook niet dat elk extra kastje potentieel verlies geeft...
Basis advies staat al op de achterkant van je versterker ook.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 22, 2024, 18:48:54Als je de opschriften op de achterzijde leest, dan wilde men met deze versterker je een beetje richting Bi-Wire duwen.

Sorrie Loewie, niet mee eens.
Bi wire is meer een mid en hoog tegen laag dingetje in mijn beleving.

Denk meer aan 2 zones is mijn idee in dit topic.

Laten we Bi amping ook even overslaan, hier is een dedicated amp voor specifiek laag nodig.
(wederom, mijn beleving)
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Hoewie Loewie

Citaat van: Emiel77 op augustus 23, 2024, 00:08:16Sorrie Loewie, niet mee eens.
Bi wire is meer een mid en hoog tegen laag dingetje in mijn beleving.

Denk meer aan 2 zones is mijn idee in dit topic.

Laten we Bi amping ook even overslaan, hier is een dedicated amp voor specifiek laag nodig.
(wederom, mijn beleving)
Hoi. Kijk nou eens naar de foto wat er op de achterkant van de PM16 staat. Bi-Wire. Hoe duidelijk wil je het hebben.  :wink:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015 - CD273 CD5400OSE
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Veel Superscope: www.superscopeaudio.nl

SB_Marantz

Het wordt kennelijk nog steeds niet begrepen en dat terwijl het al tig keer op dit en andere fora staat.

De luidspreker:  Imdedantie is heel wat anders dan simpelweg Ohm.
Impedantie is reactief en capacitief terwijl weerstand in Ohm iets totaal anders is.

Verder staat er op de luidspreker zelf of zelfs in de specs bijna nooit wat het impedantieverloop is!
Alleen nominaal!
Dus het gemiddelde.

4 /8 etc Ohm

Elke luidspreker dipt en piekt.

Neem ik gemakshalve even mijn eigen speakers waarvan ik het zeker weet.\
Op de achterzijde staat nominale impedantie 8 Ohm.
Deze speaker dipt naar 3 Ohm (capacitief dus) en de piek ligt ergens rondt de 20.

Dit is voor geen enkele nette versterker geen enkel probleem.
Zou ik er 4 tegelijk laten spelen dan krijg je dus een dip naar 1,5 en dan kan het link gaan worden.
Zeker wanneer je gas gaat geven.

De PM-16 heeft maar 2 powertransistoren per kanaal maar is zeker stabiel tot 2 Ohm.

Just my 2 pF.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Citaat van: SB_Marantz op augustus 23, 2024, 09:26:28Het wordt kennelijk nog steeds niet begrepen en dat terwijl het al tig keer op dit en andere fora staat.

De luidspreker:  Imdedantie is heel wat anders dan simpelweg Ohm.
Impedantie is reactief en capacitief terwijl weerstand in Ohm iets totaal anders is.

Verder staat er op de luidspreker zelf of zelfs in de specs bijna nooit wat het impedantieverloop is!
Alleen nominaal!
Dus het gemiddelde.

4 /8 etc Ohm

Elke luidspreker dipt en piekt.

Neem ik gemakshalve even mijn eigen speakers waarvan ik het zeker weet.\
Op de achterzijde staat nominale impedantie 8 Ohm.
Deze speaker dipt naar 3 Ohm (capacitief dus) en de piek ligt ergens rondt de 20.

Dit is voor geen enkele nette versterker geen enkel probleem.
Zou ik er 4 tegelijk laten spelen dan krijg je dus een dip naar 1,5 en dan kan het link gaan worden.
Zeker wanneer je gas gaat geven.

De PM-16 heeft maar 2 powertransistoren per kanaal maar is zeker stabiel tot 2 Ohm.

Just my 2 pF.

Waarvan akte. Dank u. :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

mountainbiker

#10
Citaat van: chezzo op augustus 22, 2024, 13:44:08Hallo allemaal, ik heb 2 sets speakers serieel aangesloten op mijn Marantz PM16 versterker. Een set (JK Optima 2) is 8 Ohm en 1 set (Dynaudio Focus 120) is 4 Ohm. Nu ga ik de Dynaudio's vervangen voor B&W's die 8 Ohm zijn. Kan dit serieel of is het beter ze nu parallel aan te sluiten?

Een andere vraag / topic: klopt het dat je op de PM16 altijd naar beide sets speakers luistert, dus ook als ze parallel zijn aangesloten? Ik zie alleen een keuze speakers on/off.

Alvast dank voor jullie antwoord!
1 versterker is 1 paar luidsprekers aansluiten. Gewoon niet verder  mee lopen te ouwehoeren. Heb ik in het verleden ook wel gedaan. Het is niet de moeitte waard ondanks het feit dat het technisch gezien misschien wel kan. En verder gewoon lekker muziek luisteren
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op augustus 23, 2024, 09:26:28Het wordt kennelijk nog steeds niet begrepen en dat terwijl het al tig keer op dit en andere fora staat.

De luidspreker:  Imdedantie is heel wat anders dan simpelweg Ohm.
Impedantie is reactief en capacitief terwijl weerstand in Ohm iets totaal anders is.

Verder staat er op de luidspreker zelf of zelfs in de specs bijna nooit wat het impedantieverloop is!
Alleen nominaal!
Dus het gemiddelde.

4 /8 etc Ohm

Elke luidspreker dipt en piekt.

Neem ik gemakshalve even mijn eigen speakers waarvan ik het zeker weet.\
Op de achterzijde staat nominale impedantie 8 Ohm.
Deze speaker dipt naar 3 Ohm (capacitief dus) en de piek ligt ergens rondt de 20.

Dit is voor geen enkele nette versterker geen enkel probleem.
Zou ik er 4 tegelijk laten spelen dan krijg je dus een dip naar 1,5 en dan kan het link gaan worden.
Zeker wanneer je gas gaat geven.

De PM-16 heeft maar 2 powertransistoren per kanaal maar is zeker stabiel tot 2 Ohm.

Just my 2 pF.

Je was me voor, en ik dacht net hetzelfde.
Er zijn zeker eindbakken die het aan zouden kunnen, maar daar betaal je ook naar.

Verder stel ik me nog de vraag naar de invloed op de klank in een serie schakeling.
Bij een serie schakelen krijgt elke evenveel stroom, maar de totale spanning van de receiver wordt gedeeld over beide speakers, evenredig met hun impedantie. Dat is ook de reden dat een lamp zwakker brand als je ze in serie plaatst.
Stel je dus de vraag wat het met de klank doet...

Bij parallel schakelen krijgt de versterker het hard te verduren, beide speakers zullen evenveel spanning krijgen, en elk krijgt de stroom dat ze vragen, maar dat betekend dat de versterker plots de som van de stroom moet leveren. in het geval van 2 identieke speakers is dat de stroom * 2. Dan is het te hopen dat de uitgang goed beveiligt is en er niks doorbrand. Mocht je in huis teveel op één stopcontact plaatsen en geen zekering hebben, zouden uw leidingen zo warm worden dat ze doorbranden.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Emiel77

Citaat van: SB_Marantz op augustus 23, 2024, 09:26:28Het wordt kennelijk nog steeds niet begrepen en dat terwijl het al tig keer op dit en andere fora staat.

SB ja ik snap dat. Ik zie hier een situatie die in mijn beleving een 2 zone aansturing is die niet perse gelijktijdig gebruikt worden. De TS is hier helaas niet duidelijk genoeg in.

Wat ik gevaarlijker vind is het aansluiten van nominaal 8 en 4 ohm speakers, dat kan het geheel behoorlijk ontregelen in mijn beleving. ken de specs van deze PM16 of aangesloten speakers niet en ga het niet opzoeken ook.

Verder vooral het advies om de specs van de fabrikant te volgen, sluit geen nominaal 4 ohms speakers aan op een versterker die het niet ondersteunt en hou op met bi wireing en bi ampng ook trouwens, het levert vrij weinig.

Heb zelf ook een zone A/B optie, ga ik niet gebruiken, simpele 2.1 setup, bevalt prima (op nominaal 4 ohm)
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

NB

#13
Citaat van: Emiel77 op augustus 23, 2024, 23:00:38SB ja ik snap dat. Ik zie hier een situatie die in mijn beleving een 2 zone aansturing is die niet perse gelijktijdig gebruikt worden. De TS is hier helaas niet duidelijk genoeg in.

Wat ik gevaarlijker vind is het aansluiten van nominaal 8 en 4 ohm speakers, dat kan het geheel behoorlijk ontregelen in mijn beleving. ken de specs van deze PM16 of aangesloten speakers niet en ga het niet opzoeken ook.

Ik heb 2 paar speakers van 6 en 8 ohm op speakers a en b.
Dat bevalt mij er goed.
Ik heb het met 3 verschillende paren speakers uitgeprobeerd ( Mission, Mistral en Infinity).
De Infinity's doen het, het fijnst.
Versterker staat zo'n beetje de hele dag aan.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Marvin

Als het technisch allemaal mogelijk is, dan zou ik lekker doen waar ik zin in had, of jullie het nu afkeuren of niet.  :schater: