Citaat van: SB_Marantz op augustus 23, 2024, 09:26:28Het wordt kennelijk nog steeds niet begrepen en dat terwijl het al tig keer op dit en andere fora staat.
De luidspreker: Imdedantie is heel wat anders dan simpelweg Ohm.
Impedantie is reactief en capacitief terwijl weerstand in Ohm iets totaal anders is.
Verder staat er op de luidspreker zelf of zelfs in de specs bijna nooit wat het impedantieverloop is!
Alleen nominaal!
Dus het gemiddelde.
4 /8 etc Ohm
Elke luidspreker dipt en piekt.
Neem ik gemakshalve even mijn eigen speakers waarvan ik het zeker weet.\
Op de achterzijde staat nominale impedantie 8 Ohm.
Deze speaker dipt naar 3 Ohm (capacitief dus) en de piek ligt ergens rondt de 20.
Dit is voor geen enkele nette versterker geen enkel probleem.
Zou ik er 4 tegelijk laten spelen dan krijg je dus een dip naar 1,5 en dan kan het link gaan worden.
Zeker wanneer je gas gaat geven.
De PM-16 heeft maar 2 powertransistoren per kanaal maar is zeker stabiel tot 2 Ohm.
Just my 2 pF.
Je was me voor, en ik dacht net hetzelfde.
Er zijn zeker eindbakken die het aan zouden kunnen, maar daar betaal je ook naar.
Verder stel ik me nog de vraag naar de invloed op de klank in een serie schakeling.
Bij een serie schakelen krijgt elke evenveel stroom, maar de totale spanning van de receiver wordt gedeeld over beide speakers, evenredig met hun impedantie. Dat is ook de reden dat een lamp zwakker brand als je ze in serie plaatst.
Stel je dus de vraag wat het met de klank doet...
Bij parallel schakelen krijgt de versterker het hard te verduren, beide speakers zullen evenveel spanning krijgen, en elk krijgt de stroom dat ze vragen, maar dat betekend dat de versterker plots de som van de stroom moet leveren. in het geval van 2 identieke speakers is dat de stroom * 2. Dan is het te hopen dat de uitgang goed beveiligt is en er niks doorbrand. Mocht je in huis teveel op één stopcontact plaatsen en geen zekering hebben, zouden uw leidingen zo warm worden dat ze doorbranden.