Subwoofer

Gestart door Peetje09, augustus 04, 2024, 12:08:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op augustus 28, 2024, 08:29:26Ik heb "bergen" aan subwoofers door het huis gedragen.
Van klein, medium, groot, zeer groot, en van laag vermogen tot zeer hoog vermogen, en van 6 inch tot 18 inch, en van 1 stuk tot 4 stuks (onafhankelijk).

Maakt nagenoeg niets uit, als je 1 subwoofer op de correcte plek hebt staan, en daar gaat het om, maakt woofer groote niet veel uit in een gemiddelde Europese huiskamer.

Ik heb een kleine Yamaha staan met een 6 inch woofer en 50 watt, die doet het op dezelfde plek prima vergeleken met mijn huidige svs sb1000 pro.
De SB1000 set ik voor de Audyssey run op volume stand -20, na de run zet ik deze terug naar -27, anders is het te zwaar voor mijn beleving.
Ik krijg dan na de run in de speaker setup een sub volume van -2.
Dit is een prima waarde om ook in de Auto stand te spelen, en wordt de sub voornamelijk gebruikt in films, tijdens TV en muziek nagenog niet.
Al mijn speakers zijn uit de Klipsch RP serie en geven zonder sub voldoende bass.
Het mooie van de SVS Pro serie is de app, ik speel normaal dan op -27, een druk op de knop en de sub speelt op -18 als ik de kronen uit de bek wil trillen :-)

Ook heb ik de Teufel T8 gehad (4 stuks met de C40), niets mis mee, prima sub voor een mooie prijs.
Mijn grootste was de svs Ultra16, heb nooit enig verschil kunnen waarnemen dat die veel lager kon dan de rest.
Die grens wordt bepaald door je kamer en de plek waar de sub staat.
Als die natuurlijke grens 25 hz is, blijft dat zo, al zet je een Ultra16 neer met bergen aan watts vermogen.

De gemiddelde huiskamer in Europa laat je rond de 25 hz en hoger goed waarnemen, een 8 of 10 inch zal dit prima weergeven.
Worden de kamers USA formaat, dan ga je naar groter en veel groter, en gaat vermogen ook een rol spelen.

In onze Nederlandse "Madurodam" woonkamers is boven de 10 inch alleen nuttig voor de buren, die bass golf piek zit dan in de slaapkamer van de buurvrouw, 1 - 2 huizen verderop 😁

Maar ja, subwoofer marketing heeft ons al jaren in de greep van groot en een hoop vermogen, ik ben daar zelf ook slachtoffer van geworden.
Koop de sub waar je een goed gevoel van krijgt, en hoe groot die is, of wat die kost, maakt niet uit, het gevoel, dat geeft de mooiste en diepste sub bass  :yes:

heb je het dan over enkel muziek of ook surround.

Ik heb in mijn leven exact 4 subwoofers gehad, en telkens was het een stap vooruit. Ik had eerste een Jamo SW420, dat voegde naar mijn gevoeld 0,0 toe. Ik wou de surround set (JVC) eruit gooien voor een Bose all-in-one systeem. Dankzij de verkoper niet gedaan en ben ik overgestapt op een Marantz SR7500 samen met de Wharfedale Diamand 9.5 fronts en 9.cs front. Toch bleef ik de sub niks vinden, en heb ik een Infinity HPS-250, de 250Watt voegde iets toe.
Toen de SVS hype begon op de Nederlandse fora, ben ik ook geen luisteren en was verkocht. Kocht eerst een SVS SB12-Plus (ik wou impact maar beperkt plaats). Man dat was een wereld van verschil, dan pas zei ik dat is nu een subwoofer. 3 jaar later wou ik meer impact en kon de grootte me niet vele schelen. En werd het de PB12-plus. Die gaf mij nog meer impact en minder zou ik niet meer willen. Telkens als ik de subwoofers heb vervangen werden ze op dezelfde plek gezet, dus daar lag het dus niet aan. Feit is wel dat de SVS een heel stuk lager gaan dan de Jamo en Infinity. De SB12-Plus was 20Hz, de PB12-Plus is regelbaar en staat bij mij nu op 12Hz. Dat is voor een sub ene groot verschil met 35Hz... De PB12-Plus heeft ook een Bash amp van 525Watt, dus die kan bij behoorlijke drukgolven loslaten in de ruimte wat explosies bv super indrukwekkend maakt, en wat je ook verlangt van een subwoofer.

In het verleden was ik minder bezig met muziek, dat is gekomen naarmate de set evolueerde, en je de super details en precisie gaat waarderen. Dus daar doe ik geen uitspraken, maar als een sub 23Hz lager gaat, kan je bepaalde lage tonen wel beter weergeven. Ik durf zeggen dat het laag van mijn huidige frontspeakers beter is dan dat uit die Jamo en Infinity subwoofer.

Idealiter voor stereo (muziek) zou een sealed subwoofer beter zijn. Mijn sub laat wel toe de 3 poorten af te sluiten, maar ik denk dat ze dan op 20 of 25Hz komt, maar ze zou dan wel preciezer moeten klinken.

Nu dat ik de laatste weken veel meet, zie ik ook wel dat de realiteit mij geen +/-3db geeft bij 12Hz al moet ik dringend eens gaan experimenteren met de PEQ op de sub.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op augustus 28, 2024, 11:26:12Dat 25Hz niet noemenswaardig is, vind ik niet correct.

Je kunt beter 25Hz - 30Hz goed hoorbaar hebben, en dat is niet moeilijk, dan 20Hz en lager wat wel moeilijk is, en wat amper hoorbaar is.
Het menselijk gehoor geeft het sowieso op beneden de 20Hz, afhankelijk van de leeftijd.
20Hz merk ik amper of ik moet de sub behoorlijk hard zetten, bij 25-30Hz begint het voor mij prettig te worden.
Menselijk gehoor is het gevoeligst tussen de 500 en 20.000Hz

Als je sub bass voelbaar wilt hebben kan je beter een Buttkicker aan de stoelen of bank bevestigen, en een betaalbare, bescheiden sub neerzetten voor hoorbare deel.

Maar die 15inch Klipsch en de SVS Ultra16 gaven wel het gevoel, kijk, er staat wat  :yes:  :-D
(de buren waren er ook blij mee  :evil:  :evil: )


Je hebt voelen en je hebt voelen. Wat een buttkicker (en veel subs) niet kunnen, is een drukgolf laten voelen. Mijn inziens gaat die drukgolf er ook maar komen is je laag genoeg kan met voldoende power.
Akkoord voor muziek zie ik daar weinig meerwaarde in.
Al vind ik bepaalde instrumenten het wel anders (echter) klinken als er een een stuk sub laag bijkomt, dan denk ik aan een contrabas en zelfs een piano, zeker als die uitgerust is met de extra low keys nummer 89–97.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

#17
Ik praat over surround, en zeker dat een sub wat toevoegd, ook bij grote vloerstaanders die nu zelfs 24Hz op 3 dB halen (SVS Ultra Evolution) maar wil dan lager als die 24Hz zal er wel wat spierballen aanwezig moeten zijn.
Of die Ultra ook in mij kamer 24Hz haalt, betwijfel ik sterk.

Mijn ervaring is uiteraard in mijn kamer, en de sub in 1 specifieke hoek, in de andere hoeken wordt het alleen maar slechter.
Ik heb een L kamer die redelijk gedempt is, 5 x 4 meter is de zit ruimte, en dan 2 x 4 meter wat de aangrezende keuken is.
Dit geeft allerlei invloeden op hoe bass ervaren wordt op de luisterplek, wat bij mij in het midden van de L is.

Dit is uiteraard niet te vergelijken met andere kamers met andere demping, dat maak met name de sub bass ervaring zo verschillend, dat bij mij een 10 inch het net zo goed doet als een 15 inch op dezelfde plek.

Blijft een van de moeilijkste dingen binnen audio, hoeveel subs, welke sub(s) en op welke plek staat of staan de subs, maar het belangrijkste,
hoe reageert de kamer op de subwoofer(s), en dat is bij iedereen anders.

Helaas is het geven van "advies" waar iemand wat aan heeft voor subwoofers (en speakers) zeer lastig.
Helaas lost grote of krachtige subwoofers het probleem van pieken en dalen niet op, je moet gewoon mazzel hebben dat is in een piek zit, en dan voldoet nagenoeg iedere sub, groot of klein(er).
En laat niemand zich te veel beinvloeden door subwoofer marketing, met een bescheiden sub, op dit juiste plek, is voldoende plezier te beleven, en dan blijft er nog wat geld over om echt leuke dingen te doen...... :-)

RHK

Citaat van: CBdicX op augustus 28, 2024, 15:15:51Ik praat over surround, en zeker dat een sub wat toevoegd, ook bij grote vloerstaanders die nu zelfs 24Hz op 3 dB halen (SVS Ultra Evolution) maar wil dan lager als die 24Hz zal er wel wat spierballen aanwezig moeten zijn.
Of die Ultra ook in mij kamer 24Hz haalt, betwijfel ik sterk.

Mijn ervaring is uiteraard in mijn kamer, en de sub in 1 specifieke hoek, in de andere hoeken wordt het alleen maar slechter.
Ik heb een L kamer die redelijk gedempt is, 5 x 4 meter is de zit ruimte, en dan 2 x 4 meter wat de aangrezende keuken is.
Dit geeft allerlei invloeden op hoe bass ervaren wordt op de luisterplek, wat bij mij in het midden van de L is.

Dit is uiteraard niet te vergelijken met andere kamers met andere demping, dat maak met name de sub bass ervaring zo verschillend, dat bij mij een 10 inch het net zo goed doet als een 15 inch op dezelfde plek.

Blijft een van de moeilijkste dingen binnen audio, hoeveel subs, welke sub(s) en op welke plek staat of staan de subs, maar het belangrijkste,
hoe reageert de kamer op de subwoofer(s), en dat is bij iedereen anders.

Helaas is het geven van "advies" waar iemand wat aan heeft voor subwoofers (en speakers) zeer lastig.
Helaas lost grote of krachtige subwoofers het probleem van pieken en dalen niet op, je moet gewoon mazzel hebben dat is in een piek zit, en dan voldoet nagenoeg iedere sub, groot of klein(er).
En laat niemand zich te veel beinvloeden door subwoofer marketing, met een bescheiden sub, op dit juiste plek, is voldoende plezier te beleven, en dan blijft er nog wat geld over om echt leuke dingen te doen...... :-)

Zo doet mijn 2e sub de Hepta Bariton uit 2003 met z'n 30 cm driver het nog steeds prima. Staat naast de luisterplek op laag volume nog prima mee te doen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op augustus 28, 2024, 15:53:18Zo doet mijn 2e sub de Hepta Bariton uit 2003 met z'n 30 cm driver het nog steeds prima. Staat naast de luisterplek op laag volume nog prima mee te doen.

Kijk, daar gaat om, dat zo'n ding prima mee staat te doen, doel bereikt  :yes:

CBdicX

Wat je ook neer zet, alles is afhankelijk van de kamer en de plek, metname voor subwoofers.

Een 8 of 10 inch sub op de goede plek zal het beter doen dan een 15 inch op de verkeerde plek, daar genieten alleen de buren van  :wink:

Bij grote drivers praat je snel over golven van 8 tot 15 meter, nou, reken maar uit wie daar plezier van heeft.
Dat is het grootste probleem van subwoofers, de meeste kamers zijn te klein en de subs worden te hard gezet om wat te merken.

Gezegend zijn de mensen met de "perfecte" kamer, daar hoor ik helaas niet bij.

TurboMarco

Met onze zoektocht naar een ander huis hadden wij als doel om een akoestisch goede ruimte met voldoende plaats voor audio/video te kunnen plaatsen, maar dat viel niet mee want veel woningen vielen af terwijl de overige aspecten wel voldeden.

Het huis waar wij uiteindelijk voor gekozen hebben laat echter niet mijn DIY 15 inch subwoofer toe alleen al vanwege de omvang (135 ltr netto) wat gewoon geen gezicht was.
Vrij snel kwam de T9x in huis juist vanwege zijn bescheiden formaat, natuurlijk moest deze wel aan bepaalde eisen voldoen en hoofdzakelijk matchen met onze vloerstaanders met 15 inch bass speakers. Gelukkig was het meteen een schot in de roos  pompom

Ja de 15 inch gaf veel meer druk in het onderste laag, iets wat de buren (ook verderop) niet altijd konden waarderen, maar ook zelf was ik altijd bezig om resonanties van ramen tot deuren tegen te gaan, maar het resulteerde altijd in een vervorming van het geluid.

Welnu, aangezien we op het moment 50/50 films/muziek afspelen in een 5.1 setup waarbij ik het meest nog naar muziek luister is het een voorwaarde dat de subwoofer vooral snelheid heeft en dat waar je ook zit het laag overal zit en gelijkmatig, vandaar dat er nu dus 3 subwoofers staan in een zogenaamde 3D setup.
Hier stap ik dus nooit meer vanaf!

In stereo doet alleen de REL mee via de high-level input en maakt de front speakers nog indrukwekkender dan dat ze al waren.
Over 10 weken komt er een hoekbank dus de vloerstaanders achter moeten verdwijnen, maar aangezien ik recent boekenplankspeakers van Def Tech (D7) gekocht heb en deze een prima match is met de rest, immers de center is ook van Def Tech ook aangevuld met een sub heb ik voor de achterste kanalen helemaal geen vloerstaanders meer nodig.

De afmetingen van de subwoofers heb ik dus het liefst aan de hand van de toepassingen en dan is groter niet per definitie beter, kleiner trouwens ook niet. Het ligt er aan wat je beluisterd en aan persoonlijke voorkeuren en vooral de akoestiek. Is de akoestiek niet in orde dan kan je neerzetten wat je wilt maar het word nooit echt iets goeds, en ook niet met DSP want die kan van iets slechts nooit iets goeds maken, hooguit wat beter verteerbaar. 
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Klopt exact wat je zegt en wat je in de praktijk mee maakt.
De juiste sub qua formaat voor de kamer (niet te groot, niet te klein), en de plek.
Te grote subs geven zoals jij ook ervaren hebt meerdere problemen zoals "rattle", het mee trillen van allerlei dingen in het huis, wat zeer lastig is te voorkomen, behalve dan om de kamer geheel "dood" te maken, maar dat luistert ook niet lekker.

Best lastig, en het werkt voor iedereen anders.
Een kant en klaar advies is dan ook niet te geven, welke sub, hoe groot, enkele sub, meerdere subs, ect.

SB_Marantz

De kamer compleet dood maken zou juist ideaal zijn.
60 a 70% refectie weet je nog?
Maar ja ik ga dat ook niet doen.
Ken iemand die dat wel gedaan heeft en dat klonk geweldig!

Dat er dingen gaan mee resoneren is doodnormaal (Op een bepaalde frequentie)

Maar voor mij never nooit geen sub want ik heb het simpelweg niet nodig.

En last but not least: Over smaak valt niet te twisten.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Ik heb wel eens op een audio beurs in een dode kamer gestaan, met een set B&W speakers, vond het helemaal niks.
Een galm ruimte is ook niks maar een beetje reflectie vind ik de handel tot leven brengen.

Vandaar dat ik voorstander ben van de 500hz ruimte correctie limiet.

dmeerpa

#25
Citaat van: TurboMarco op augustus 29, 2024, 09:07:59Is de akoestiek niet in orde dan kan je neerzetten wat je wilt maar het word nooit echt iets goeds, en ook niet met DSP want die kan van iets slechts nooit iets goeds maken, hooguit wat beter verteerbaar. 

Dat is min of meer de vaststelling die ik gisteren deed (niet dat het slecht klinkt), maar ik was er in geslaagd via de PEQ op de sub, om een piek rond 80HZ te dimmen, al zit er ook één tss 25 en 40HZ. Nu Audyssey toont in de app een vrij strakke horizontale lijn van 12hz tot 85Hz. Me happy, echter nadien meet ik via REW en de UMIK-1 meetmicrofoon na... zit er nog steeds een 10db piek op 25Hz.

Wat er mis is met Audyssey en ik vermoed dat Dirac dat ook heeft, is dat er geen nieuwe metingen gebeuren na correctie, om zo verder bij te sturen.
Nu is het één meting, en EQ aanpassen, maar hij checkt niet wat het heeft gedaan. Dus zoals je zegt het verbeterd iets, maar gaat niet naar een meer ideale curve.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

#26
Citaat van: dmeerpa op augustus 29, 2024, 17:20:46Dat is min of meer de vaststelling die ik gisteren deed (niet dat het slecht klinkt), maar ik was er in geslaagd via de PEQ op de sub, om een piek rond 80HZ te dimmen, al zit er ook één tss 25 en 40HZ. Nu Audyssey toont in de app een vrij strakke horizontale lijn van 12hz tot 85Hz. Me happy, echter nadien meet ik via REW en de UMIK-1 meetmicrofoon na... zit er nog steeds een 10db piek op 25Hz.

Wat er mis is met Audyssey en ik vermoed dat Dirac dat ook heeft, is dat er geen nieuwe metingen gebeuren na correctie, om zo verder bij te sturen.
Nu is het één meting, en EQ aanpassen, maar hij checkt niet wat het heeft gedaan. Dus zoals je zegt het verbeterd iets, maar gaat niet naar een meer ideale curve.

Ik heb een kamer piek op 40 Hz zitten.
Ik kan neer zetten wat ik wil, groot, klein, 1, 2 of 4 subs, die piek blijft.
Heb eens Paradigm subwoofer EQ software gehad die deze piek redelijk weg haalde, maar dan kwam er weer op een andere plek een piek die er nu niet zit, of zelfs meerdere.
Het lijkt wel duwen op een ballon, als je aan de ene kant duwt, ontstaat er aan de andere kant een uitstulping.

Ik hou het er maar op hoe de SVS SB1000 Pro nu klinkt met Audyssey, en verder zoeken naar "verbetering" niet meer onderneem.

Pffffffffffffffffff, subwoofers (en kamers)........ :|

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op augustus 29, 2024, 17:31:09Ik heb een kamer piek op 40 Hz zitten.
Ik kan neer zetten wat ik wil, groot, klein, 1, 2 of 4 subs, die piek blijft.
Heb eens Paradigm subwoofer EQ software gehad die deze piek redelijk weg haalde, maar dan kwam er weer op een andere plek een piek die er nu niet zit, of zelfs meerdere.
Het lijkt wel duwen op een ballon, als je aan de ene kant duwt, ontstaat er aan de andere kant een uitstulping.

Ik hou het er maar op hoe de SVS SB1000 Pro nu klinkt met Audyssey, en verder zoeken naar "verbetering" niet meer onderneem.

Pffffffffffffffffff, subwoofers (en kamers)........ :|

Gelijkt op mijn gevalletje...
Ben na het werk aan het spelen gegaan met curves in de multiEQ app, en heb het resultaat gehaald dat ik wil n momenteel klink het héél goed.

De rode curve is Pure Direct, je merkt dat het laag toit een 150Hz veel te hoog is, en dat de piek rond 40-50Hz ligt.
De paarse curve is wat Audyssey er van maakte nadat ik een absurde housecurve op de fronts en de sub los liet (terwijl de app je wijsmaakt dat zij er een mooie rechte curve van hadden gemaakt).
De groene is wat ik nu gebruik, dat is de paarse versie, maar enkel Audyssey onder de 400Hz op de fronts. (ik denk dat ik de sub rond 80hz nog een tikje meer mag geven)

Ik heb nu de klank zoals Pure Direct maar zonder dat het laag te is...

PS. de curves zijn wel allemaal smoother gemaakt (1/1).
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

#28
Wel apart dat jij een beetje hetzelfde hebt als ik.
Bij mij is de kamer piek redelijk scherp op 40 Hz, in jou kamer is die wat breder, over een wat breder frequentie bereik.
Vermoed dat dit komt door meer of minder reflextie punten.

Ook als je kijkt naar Room Gain Compensation, loopt dit in 3 stappen van 25, 31 en 40Hz.
Lijkt er dus op dat kamer versterking voor bass in dit gebied plaats vind.

Heb jij al eens getest met RGC ?
Bij mij maakt het echt een behoorlijk verschil.
Zonder heb ik op sommige frq. best wat last van "boomerige" bass, teveel aanwezig , met RGC aan op 40Hz valt dit geheel weg maar heb ik ook de indruk dat de bass een redelijke stap terug neemt.
Het klinkt met gebruik van RGC wat vlakker, en dat klopt dan ook, RGC haalt die piek op 40Hz bij mij weg.

Tenminste, als correct begrijp hoe RGC werkt.....
Het plaatje wat erbij staat laat een piek zien met een pijl naar beneden, linksboven.

CBdicX

#29
Oh, sorry, RGC is wel iets van SVS.....niet Marantz..... :no: