Hoe Marantz PM62 - Mk II aansluiten op een KPN TV box?

Gestart door srna513006, juli 14, 2024, 14:16:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

srna513006

Mijn zoon gaat volgende maand onder mijn begeleiding van Ziggo overstappen naar een KPN Internet plus TV abonnement waarbij een digitale TV box behoort.
Intussen heb ik alvast zijn oude Philips TV door een nieuwe Samsung Smart TV vervangen.
De KPN TV box wordt normaliter met een HDMI kabel op de TV aangesloten waardoor het TV beeld en TV geluid verzekerd is.
Zijn vorige oude analoge Philips was via Tulp kabels op de Marantz Stereo versterker aangesloten waardoor het TV geluid via de daarop aangesloten Bose boxen te horen was.
Hij wil dit graag handhaven en dat begrijp ik ook want het functioneerde op de oude TV uitstekend.
Omdat mijn zoon licht dyslectisch is vroeg hij aan mij of ik hem wil helpen bij het uitzoeken hoe e.e.a. aan te sluiten.
Nu ben ikzelf bijna 80, gelukkig redelijk goed technisch onderlegd maar dit is doch best specifiek te noemen.

Wat ik mij nu afvraag is hoe ik het TV geluid vanuit de KPN TV box of vanuit de Samsung Smart TV via de Marantz naar de Bose boxen kan doen verlopen.
Waarschijnlijk dient dit via een HDMI naar tulp converter te gebeuren maar de vraag is of dit dan ook daadwerkelijk werkt.

Kan iemand mij op weg helpen?


hg5812

Hallo
Ik een vergelijkbare setup als volgt aangesloten.
Vanaf de TV via de digital out naar een digital to analog audio converter vervolgens met een tulp kabel aangesloten op de aux ingang van de versterker. Zo'n converter koop je voor een kleine 20,00.
Set 1:
Marantz PM7004
Marantz NA7004
Marantz SA7003
Pioneer MJ-D707
Dual CS 2235Q
Philips DCC730
Denon DRS810
Elac EL115S

Set 2:
Marantz PM6005
Marantz NA7004
Marantz CM635
Marantz UD5005
Philips DCC600
Thorens TD170
Elac EL 115S

Marvin

Er zullen vast meerdere manieren zijn om dit werkend te krijgen.

-Heeft die KPN box geen rood/witte tulp  aansluiting?

-Heeft de nieuwe tv toevallig nog van   die tulp aansluitingen?

srna513006

#3
@hg5812
Bedoelt u een zogenaamde DAC?


@Marvin
Beide antwoorden zijn NEE maar ik denk dat ik het advies van @hg5812 opvolg.

JohnWx

Citaat van: Marvin op juli 15, 2024, 09:29:38Er zullen vast meerdere manieren zijn om dit werkend te krijgen.

-Heeft die KPN box geen rood/witte tulp  aansluiting?

-Heeft de nieuwe tv toevallig nog van  die tulp aansluitingen?

Nee helaas

https://www.kpn.com/service/kpn-tv-plus-box-gebruiken


Of via hdmi naar tv en daar zit vaak nog wel een line out op
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

hg5812

Citaat van: srna513006 op juli 15, 2024, 11:07:06@hg5812
Bedoelt u een zogenaamde DAC?

Ja. Een dac inderdaad

@Marvin
Beide antwoorden zijn NEE maar ik denk dat ik het advies van @hg5812 opvolg.

Set 1:
Marantz PM7004
Marantz NA7004
Marantz SA7003
Pioneer MJ-D707
Dual CS 2235Q
Philips DCC730
Denon DRS810
Elac EL115S

Set 2:
Marantz PM6005
Marantz NA7004
Marantz CM635
Marantz UD5005
Philips DCC600
Thorens TD170
Elac EL 115S

Frits Denon

Van TV optisch uit naar Mydac en van daaruit analoog naar een line-in op de versterker. Werkt perfect.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Emiel77

Citaat van: Frits Denon op juli 15, 2024, 19:44:35Van TV optisch uit naar Mydac en van daaruit analoog naar een line-in op de versterker. Werkt perfect.

Voor de PM62 - Mk II een prima optie, ga even uit van puur stereo weergave.
In het geval van surround is optisch geen optie, dan is HDMI toch echt een vereiste.

Hier de TV ook via optisch aangesloten op de PM8006, echter heeft deze optische ingangen.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

srna513006

#8
Eerstens allen bedankt voor de antwoorden.
Vooraf nog even een opmerking, de KPN TV box is nog niet geleverd dus de onderstaande actie betreft de aansluiting rechtstreeks op de Samsung Smart TV.
Deze heeft zowel een optische uitgang (SPDIF) als HDMI-ARC.
De Audio weergave wort uitsluitend Stereo beluisterd.

Vandaag bij mijn zoon geweest om een nieuwe (Chinese) DAC in gebruik te nemen welke ik nog had liggen.
De DAC via de schakelaar op optisch (ingang) gezet en via een Toslink kabel op de Samsung TV aangesloten, daarna de Instellingen van de TV gewijzigd naar Audio uitgang optisch, dat wordt geaccepteerd want ik zie de optische Audio balk op de TV bewegen.
Hierna op de DAC tulp uitgang de 2 tulpkabels aangesloten en deze op AUX 1 van de Stereo versterker aangesloten maar wat ik ook probeerde ik kreeg op stereo versterker geen geluid via de boxen.
Probleem is ook dat ik eigenlijk niet weet of AUX 1 of AUX 2 überhaupt de juiste keuze was.
Daarnaast wist ik ook niet welke knoppen ik op de Marantz afstandsbediening of direct op de versterker moest gebruiken.
Daar staat b.v. de knop TV maar ik zie bij de tulpaansluitingen op de Marantz geen overeenkomstige tulpaansluiting, zie bijlage.

Ik lees in één van jullie reacties (Frits Denon) dat hij de tulp stekkers op de Line-In heeft aangesloten maar ik zie niet zo 1-2-3 een Line-In tulp ingang.
Ik wilde een .jpg bestand toevoegen van de aansluitingen maar dat lukte mij niet.

Wellicht is de DAC defect maar ik wil eerst even weten welke aansluitingen ik moet hebben en welke knoppen ik moet bedienen.
Is het misschien beter om een DAC van HDMI-ARC naar tulp te bestellen?

Mijn excuses dat het niet zo a la minute wil lukken maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen.

Hoewie Loewie

#9
Hoi. Ik heb even een plaatje van de achterkant van een PM62 MK2 opgezocht op internet. Je kunt in principe AUX1, AUX2, TUNER, CD, DCC IN of TAPE IN (dus van deze laatste NIET de OUT aansluitingen) gebruiken. Want dat zijn in feite allemaal LINE-ingangen (daarmee wordt bedoeld dat het signaal op LINE-niveau zit). Als je op een van die (analoge) ingangen de (analoge) uitgangen van de Chinese DAC hebt aangesloten, moet je met de bronkeuze knoppen van de Marantz de overeenkomende bron kiezen. Dan zou het moeten werken. Ik weet niet of die Chinese DAC een eigen adapter heeft? Waarschijnlijk wel en de stekker kan dan mooi nog in de contactdozen op de achterkant van de PM wordt ingestoken. Schakelt ie mooi mee in en uit met de Marantz.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015 - CD273 CD5400OSE
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Veel Superscope: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Hier een plaatje van de voorkant. De grote ronde knop is de bronkeuze schakelaar (input select) voor PHONO (kun je niet gebruiken), CD, Tuner, AUX1 en AUX2. Daaronder vind je twee kleine knopjes DCC en TAPE. Let op: als je een daarvan inschakelt, overrulen ze de bronkeuze schakelaar. Dus bij aansluiten op bijvoorbeeld AUX2, draai je de grote ronde knop op AUX2 en zorg je dat de kleine knopjes DCC en TAPE niet ingeschakeld zijn.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015 - CD273 CD5400OSE
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Veel Superscope: www.superscopeaudio.nl

Marvin

Citaat van: srna513006 op juli 16, 2024, 16:43:55Mijn excuses dat het niet zo a la minute wil lukken maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen.

Geen enkele zorg, denk dat ik voor alle leden kan spreken, we helpen elkaar graag!

srna513006

Citaat van: Hoewie Loewie op juli 16, 2024, 17:32:04.........Je kunt in principe AUX1, AUX2, TUNER, CD, DCC IN of TAPE IN (dus van deze laatste NIET de OUT aansluitingen) gebruiken. Want dat zijn in feite allemaal LINE-ingangen (daarmee wordt bedoeld dat het signaal op LINE-niveau zit). Als je op een van die (analoge) ingangen de (analoge) uitgangen van de Chinese DAC hebt aangesloten, moet je met de bronkeuze knoppen van de Marantz de overeenkomende bron kiezen. Dan zou het moeten werken. Ik weet niet of die Chinese DAC een eigen adapter heeft? .......

Dus dat is feitelijk datgene wat ik heb geprobeerd maar zonder een goed resultaat, ik heb zowel AUX 1 als 2 aangesloten en dan zowel de betreffende aansluiting geselecteerd via de knop op de versterker en via de afstandsbediening.
Helaas woont mijn zoon circa 35 km bij mij vandaan dus je rijdt ook niet even snel op en neer om iets te proberen.

...en ja, de DAC is voorzien van een 220V adapter.

Dus wat is wijsheid, een andere DAC bestellen en dan wellicht een met HDMI-ARC naar tulp?
Want ik weet niet hoe ik de functionaliteit van de huidige DAC kan testen.

Dus tot nu toe weet ik alleen dat ik de juiste pogingen had ondernomen.


Frits Denon

Zoals ik het beschreven heb, werkt het gewoon bij mij. I.p.v line-in kun je inderdaad de Aux gebruiken. Wellicht moet je op de TV nog instellen dat de optische uitgang actief wordt.

En domme vragen bestaan niet, zeker niet hier op dit forum.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Een andere dac is in ieder geval een goedkoper alternatief om te proberen dan gelijk een andere versterker.
Als het niet werkt is terug sturen natuurlijk een optie. Deze versterker berijpt je zoon al, dus dat scheelt al heel wat uitleggen.