2ch Afspelen - Fronts op large en subwoofer op LFE

Gestart door dmeerpa, mei 12, 2024, 11:44:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Citaat van: RHK op mei 21, 2024, 16:22:47We zijn er weer lekker mee bezig. Maaarreehh, hoe is dan je surround weergave met een film bijv. zonder Audyssey ingeschakeld in pure direkt? Zo heb ik bijv. dat allemaal onder preset 2 gezet als de streamingsdiensten wat teveel laag in hun codecs gestopt hebben. Dan schakel in naar preset 2 in pure direkt en dan passeer ik de Audyssey meting en software. En dat klinkt eigenlijk best goed.En al mijn speakers kunnen ook aardig laag gaan en toch is het dan acceptabel.

Mijn surrounds gaan tot 60HZ de center 75Hz en beide 45HZ (-10db) op papier. De Audyssey meet ze allemaal op 40Hz op -5db, vanaf dan vallen ze heel snel af.

Ik heb totaal geen last van films en series van streamingsdiensten met teveel laag. ik zou eerder zeggen dat surround van komende van Blue-Rays vaak nog iets luider gaat.

Direct heb ik nog niet geprobeerd, doe ik straks wel eens als test als ik voor de TV zit. Ik heb momenteel een 7.1.2 setup, en bij streaming heb ik vaak maar 5.1, dan verlies ik wel 2 surrounds. Dus daarom nooit geprobeerd.

Weet dat ik in een appartement woon en dat pieken van 80db hier echt het maximum zijn en dat ik Dynamic EQ heb opstaan.
Gisteren heb ik de Godzilla x Kong: The New Empire (Amazon) bekeken, bron was 5.1 DD+ (geen Atmos). Ik vond het laag zelfs iets te stil. Nu dat was ook de eerste keer dat ik dat had.
Gisteren ook de film Sisu gezien, bron was 5.1 DD+ (Atmos), en daar was het laag zoals het hoort.

Wanneer ik naar mijn TV box kijk (bron PCM 2.0), heb ik de sub wel +3db staan.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

RHK

Ok. Met die streamingsdiensten verschilt het nog wel eens in de opnamekwaliteit, maar dat is mijn ervaring.  Ik heb alle softwarematige toevoegingen uit staan. Dyn. EQ dus ook. Maar ik snap je, in een appartement kun je niet onbeperkt hard draaien. Dus dat is een beetje zoeken naar de beste audio instelling. Dyn. EQ helpt daar wel goed bij voor wat dynamiek met niet teveel volume. Ik heb een houten huis, maar wel goed geisoleerd en half vrijstaand. Ik heb de luxe dat de buren aan de andere kant niet klagen over mn bioscoopgeluid van een film of een concert van Queen.  8-)  Muziek draai ik in stereo en film met 7.2 opstelling. 
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op mei 21, 2024, 21:53:27Ok. Met die streamingsdiensten verschilt het nog wel eens in de opnamekwaliteit, maar dat is mijn ervaring.  Ik heb alle softwarematige toevoegingen uit staan. Dyn. EQ dus ook. Maar ik snap je, in een appartement kun je niet onbeperkt hard draaien. Dus dat is een beetje zoeken naar de beste audio instelling. Dyn. EQ helpt daar wel goed bij voor wat dynamiek met niet teveel volume. Ik heb een houten huis, maar wel goed geisoleerd en half vrijstaand. Ik heb de luxe dat de buren aan de andere kant niet klagen over mn bioscoopgeluid van een film of een concert van Queen.  8-)  Muziek draai ik in stereo en film met 7.2 opstelling. 

Gisterenavond even de Direct geprobeerd bij verschillende bronnen zowel bluray als streaming.
Het diepe laag is dan te zwak. Waar ik niet van verschiet eigenlijk. De subwoofer heeft een heel grillige curve Bij 28Hz een +7,5db bij 52Hz -8 en tussen de 100 en 200 een paar pieken van 10db. Ik heb hier geen Antimode :wink:
Het laag van center en surround wordt dan ook door de speakers zelf afgespeeld, en daar komt weinig uit onder de 40hz.

Nu de sub heeft wel een PEQ waar ik misschien wel eens mee moet spelen. Maar de Audessey metingen duren verrekt lang om te testen. Nu mijn MiniDSP UMIK-1 is vandaag verzonden, dus ik hoop daarmee wat meer trial en error te kunnen doen.

Zo heb ik hier nog een paar Akoestische panelen die in de keuken moeten komen. Maar zou ze dan eens als test achter mijn speakers plaatsen en meeting doen om te zien of dat iets doet. Eventueel plaats ik er dan tegen de muur achter front speakers.


Ondertussen het zoveelste antwoord van Marantz Support die nog steeds geen antwoord heeft op mijn vraag.
The description in the user manual is a bit strange and may lead to this misunderstanding:
1. Subwoofer output set to LFE:
- crossover = full range: only LFE signals output on subwoofer output


Dat snap ik van dag 1, dus ik heb dienen  clown1 nu opnieuw gevraagd waar dat LFE signaal dan vandaan komt bij een 2.0 analoog PCM signaal.
Wat mij betreft mag bij deze setting alleen de subwoofer spelen als de bron daadwerkelijk een .1 (LFE) signaal heeft.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

RHK

#18
De Marantz Cinema 40 ken ik niet maar dan denk ik toch dat bij de pure direct stand in 2 ch stereo speakerinstelling de keuze subwoofer Yes/No op Yes staat en de Bass bijv. op 80Hz staat.
Althans, ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat jij alles geprobeerd hebt, maar ik kan zo even dan geen andere verklaring vinden voor het meespelen van de sub bij pcm stereo?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op mei 22, 2024, 14:36:05De Marantz Cinema 40 ken ik niet maar dan denk ik toch dat bij de pure direct stand in 2 ch stereo speakerinstelling de keuze subwoofer Yes/No op Yes staat en de Bass bijv. op 80Hz staat.
Althans, ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat jij alles geprobeerd hebt, maar ik kan zo even dan geen andere verklaring vinden voor het meespelen van de sub bij pcm stereo?

Ik heb allerlei combinaties geprobeerd.
Maar zodra subwoofer op yes staat onafhankelijk van speakers large of small of LFE vs LFE+Main (low pass filter) het klinkt allemaal hetzelfde.

Wat me opviel was dus, subwoofer op yes, speakers op large (dus geen crossover) en subwoofer op LFE.
Voor zover mijn verstand reikt zou ik dan bij een 2.0 PCM analoog signaal, geen geluid uit de subwoofer mogen krijgen.
Want ik heb geen crossover of low pass filter point ingesteld, dus wordt er niks van het 2.0 signaal afgeleid naar het LFE kanaal. Toch heb ik dan geluid uit de sub, zowel Stereo, Direct als in Pure Direct.
Voorlopig blijft die  clown1  zeggen dat het werkt zoals het hoort, maar ik krijg tot mijn grote ergernis nog steeds geen duidelijk antwoord waar dat LFE signaal dan vandaan komt.

Nu zoals je al las in mijn voorgaande posts, heb ik sowieso beter geluid met de sub, maar het bovenstaande lijkt me niet juist te zijn. Dit zelfde heb je denk ik ook met de oudere generatie. Ik vermoed ook op de AV7706.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

RHK

Citaat van: dmeerpa op mei 22, 2024, 17:57:36Ik heb allerlei combinaties geprobeerd.
Maar zodra subwoofer op yes staat onafhankelijk van speakers large of small of LFE vs LFE+Main (low pass filter) het klinkt allemaal hetzelfde.

Wat me opviel was dus, subwoofer op yes, speakers op large (dus geen crossover) en subwoofer op LFE.
Voor zover mijn verstand reikt zou ik dan bij een 2.0 PCM analoog signaal, geen geluid uit de subwoofer mogen krijgen.
Want ik heb geen crossover of low pass filter point ingesteld, dus wordt er niks van het 2.0 signaal afgeleid naar het LFE kanaal. Toch heb ik dan geluid uit de sub, zowel Stereo, Direct als in Pure Direct.
Voorlopig blijft die  clown1  zeggen dat het werkt zoals het hoort, maar ik krijg tot mijn grote ergernis nog steeds geen duidelijk antwoord waar dat LFE signaal dan vandaan komt.

Nu zoals je al las in mijn voorgaande posts, heb ik sowieso beter geluid met de sub, maar het bovenstaande lijkt me niet juist te zijn. Dit zelfde heb je denk ik ook met de oudere generatie. Ik vermoed ook op de AV7706.


Ik heb het dus niet met mn AV7706, door de 2 ingestelde presets 1 en 2 zoals eerder omschreven. Subwoofer op LFE, zoals je schrijft? in pure direkt op 2 ch stereo en sub op NO is er geen LFE toch? We zijn met zn tweeen aan het stoeien hoe dit nou kan. Je hebt een prachtige receiver met veel mogelijkheden, moet toch kunnen zoals jij het wil. Ehhh... kan er nu weinig meer aan toevoegen. Die geprogrammeerde antwoorden van Marantz heb je verder ook weinig aan.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op mei 22, 2024, 19:38:48Ik heb het dus niet met mn AV7706, door de 2 ingestelde presets 1 en 2 zoals eerder omschreven. Subwoofer op LFE, zoals je schrijft? in pure direkt op 2 ch stereo en sub op NO is er geen LFE toch?
Ik heb het over de volgende situatie (die ik overigens niet meer gebruik, ze klinkt goed, maar lijkt me principeel verkeerd)

  • sub op yes
  • Speakers op Large
  • En subwoofer output enkel LFE
  • bron 2.0 analoog
  • Stereo, Direct of Pure Direct

Als ik sub op No zet heb ik inderdaad niks op de Subwoofer.
Doch volgens hoe ik het begrijp zou er ook niks mogen uitkomen met de subwoofer op Yes. Speakers staan op Large en geven volledige bereik toe. De subwoofer output staat op LFE alleen, dus er wordt geen bass extract gedaan door een low pass filter.
Zoals de handleiding het uitlegt wordt er enkel LFE doorgegeven, gezien hier geen LFE bron signaal is zou de sub stil moeten zijn.
Ze zou dus enkel lawaai mogen maken bij 2 channel weergave als de bron 2.1, 5.1 of 7.1 is.

Gezien er toch lawaai is, is de vraag van waar komt dat signaal, want het lijkt me verkeerd, en dan is de vraag is dat signaal er dan ook als je kiest voor speakers small of LFE+Main, wat zou betekenen dat de laag weergave altijd verkeerd is bij gebruik van sub.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

dmeerpa

Citaat van: RHK op mei 22, 2024, 19:38:48Je hebt een prachtige receiver met veel mogelijkheden, moet toch kunnen zoals jij het wil.
Uiteindelijk doet ze wel wat ik wel, zoals je het zelf zegt, door gebruik te maken va de presets.
Al gebruik ik die ook voor de amp configuratie.
Speaker preset 1 is een 7.1.4 waar de fronts pre-amp zijn).
Speaker preset 1 is een 7.1.2 waar de fronts pre-amp zijn) + Zone 2 (keuken).

Al spookte het gisteren in mijn hoofd om misschien toch eens te polsen wat een inruil voor een Cinema 30 me zou kosten.
Dan is een 7.1.4 waar de fronts pre-amp zijn) + Zone 2 mogelijk zonder dat ik presets moet wijzigen om in de 2de zone muziek te hebben.
Of zelfs een 2de preset met nog een 3de zone (bureau) maar niet als pre-amp.

Door dit even op te zoeken voor de Cinema 30, heb ik nu ook ontdekt waarom de bluetooth zo slecht werkt in combi met mijn Marantz gear. Die antennes zijn niet enkel WiFi antennes maar ook Bluetooth, en met ik alles via kabel aansloot heb ik de antennes niet gemonteerd...

Echter de C30 is bijna 5cm dieper als de C40. En ze aan de achterkant uit de kast laten komen, zou betekenen dat de kast nog verder van de muur moet, wat me niet direct gewenst is.

Misschien moet ik me gewoon een andere oplossing zoeken voor de keuken. Zoals een Denon Soundbar of Speaker.
Ik gebruik hier toch heel vaak Heos.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

RHK

Het zal denk ik toch zo zijn zodra je in 2ch stereo kiest voor sub yes, de software denkt dat je de sub wil laten meespelen in stereo en daarbij (instellling bass) de onderfrequentie in HZ van de sub moet aangeven. Dit is dan de aangeboden keuze als je vindt dat je fronts onvoldoende laag produceren in de stereoweergave. En anders werken de presets hier prima, zo heb ik het ook en hoef maar 1x te wisselen van presetkeuze van HT naar stereo. Ik ben er aan gewend geraakt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*


Emiel77

#25
Citaat van: franswes op mei 23, 2024, 19:15:32Misschien verduidelijkt dit artikel een en ander :

https://avstyle.nl/tips-voor-het-instellen-van-de-juiste-crossover-frequentie-van-een-subwoofer/

Torenluidsprekers met 4″-6″ woofers: 60 Hz

Per speaker 2 stuks 6" woofers hier.
Lijkt hier te kloppen, hoewel ik het vermoeden heb dat richting de 50 Hz of lager wel mogelijk is, moet ik nog eens mee spelen :-D

Geen onbelangrijke aanvulling vanaf deze site:
Automatische instellingsroutines maken soms niet-optimale keuzes (of zelfs regelrechte fouten), met name bij de instellingen voor digitaal bass-management. Een AVR kan bijvoorbeeld een crossover-frequentie toewijzen die te diep is voor een bepaalde luidspreker, of kan zelfs een luidsprekerkanaal op full-range instellen terwijl het in plaats daarvan bass-managed zou moeten zijn. U kunt dus het beste de automatische instelresultaten controleren en met ons overleggen om er zeker van te zijn dat alle instellingen optimaal zijn voor uw specifieke luidsprekers en subwoofermodel.

Op basis van wat ik op dit forum lees ga ik er even vanuit dan dit voor de meesten al bekend is, maar lijkt me toch de moeite waard om even aan te stippen voor mensen die hier nog niet bekend mee zijn.

Nog een aanvulling: voor mijn geval net een mail naar Quadral gestuurd voor advies voor de combinatie speakers en sub, benieuwd naar het antwoord.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

RHK

Citaat van: Emiel77 op mei 23, 2024, 20:35:56Torenluidsprekers met 4″-6″ woofers: 60 Hz

Per speaker 2 stuks 6" woofers hier.
Lijkt hier te kloppen, hoewel ik het vermoeden heb dat richting de 50 Hz of lager wel mogelijk is, moet ik nog eens mee spelen :-D

Geen onbelangrijke aanvulling vanaf deze site:
Automatische instellingsroutines maken soms niet-optimale keuzes (of zelfs regelrechte fouten), met name bij de instellingen voor digitaal bass-management. Een AVR kan bijvoorbeeld een crossover-frequentie toewijzen die te diep is voor een bepaalde luidspreker, of kan zelfs een luidsprekerkanaal op full-range instellen terwijl het in plaats daarvan bass-managed zou moeten zijn. U kunt dus het beste de automatische instelresultaten controleren en met ons overleggen om er zeker van te zijn dat alle instellingen optimaal zijn voor uw specifieke luidsprekers en subwoofermodel.

Op basis van wat ik op dit forum lees ga ik er even vanuit dan dit voor de meesten al bekend is, maar lijkt me toch de moeite waard om even aan te stippen voor mensen die hier nog niet bekend mee zijn.

Dat is dus o.a. de  reden dat ik 2ch stereo zonder Audyssey in pure direct afspeel. Alhoewel er ook al heel vaak hier op het forum geschreven is dat je na de meetresultaten door Audyssey alles naar behoefte moet finetunen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Emiel77

Citaat van: RHK op mei 23, 2024, 21:20:13Dat is dus o.a. de  reden dat ik 2ch stereo zonder Audyssey in pure direct afspeel. Alhoewel er ook al heel vaak hier op het forum geschreven is dat je na de meetresultaten door Audyssey alles naar behoefte moet finetunen.

Voor mij is dat de reden dat ik op mijn gehoor afstel, vind die metingen wat over rated eerlijk gezegd.
Sterker nog, ik meet niet.

Wel advies gevraagd nu bij Quadral, nogmaals, benieuwd naar de input en hoe het uitpakt.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

RHK

Citaat van: Emiel77 op mei 23, 2024, 21:48:16Voor mij is dat de reden dat ik op mijn gehoor afstel, vind die metingen wat over rated eerlijk gezegd.
Sterker nog, ik meet niet.

Wel advies gevraagd nu bij Quadral, nogmaals, benieuwd naar de input en hoe het uitpakt.

Zo heeft ieder zn voorkeur. Maar zoals Audyssey de akoestiek meet en de vertragingen en speakers meet, dat kan je op gehoor niet bereiken. Wie zei dat ook alweer eerder?  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Gisteren is mijn MiniDSP UMIK-1 toegekomen.
's Avonds dan even gespeeld met REW, en de metingen tonen voor het laag aan wat ik eigenlijk al hoorde.

De gele lijn is deze in Pure Direct zonder sub. En die zit aardig in de buurt van de specs van mijn speakers 24 Hz (-6dB). Direct geeft het zelfde resultaat, ik merk daar wel dat in de hogere frequenties de schommelingen minder zijn.

De paarse lijn is stereo zonder subwoofer, maar met ruimtecorrectie door Audyssey. En zoals ik eerder schreef zei ik dat (Pure) direct een dieper laag gaf, en dat ik het niet gecorrigeerd krijg. Deze hier heeft een target curve die op 28Hz +12db (de 2 bijlage stond ze nog op +6db), maar volgens de meeting heb ik toch nog 10db minder die ik niet toegevoegd krijg.


De lichtblauwe lijn is stereo (speakers op Large en LFE+Main met een Low Pass filter Point op 40hz). Die doet het net even beteren haalt zelfs een indrukwekkende 9,5hz (sub staat ingesteld voor 12Hz), maar heb wel een vervellende dip op 19Hz, die ik zonder sub heb op 18 en 20Hz.
Dit bevestigd ook dat de sub nog iets toe voegt in het sub-laag zoals ik hoor bij bv Yello Touch van Yello.

In stereo merk ik dat ik vanaf een 3k 2 à 3db luider gaat en vanaf 5k zelfs 5 à 6db en eens voorbij de 10k richting 20k loopt dit zelfs op naar 8 à 10db. En zo blijft hij gemiddeld rond de 72db. Waar in Pure direct dat maar 62db is.
En dat is wat ik hoorde en schreef op 20 mei "Anderzijds klinkt midden en hog frequenties beduidend beter in Stereo (was in het verleden anders). Niet alleen meer detail maar ook een beter 3D beeld (ja ik bedoel 3D en geen 2D)."

Nu gisteren toen ik terug wat luister testen deed na mijn nieuwste target curve, vond ik wel dat het misschien iets te was in het hoge. Ik ga vandaag verder spelen en de curve iets laten afzakken in het hoog, zo'n ene middenweg tussen Pure Direct en wat ik nu het in Stereo.

Wat ik minder leuk vond om te zien is dat na de ruimtecorrectie door Audyssey ik nog steeds over de hele frequentie grillige curves heb met pieken en dalen, bv op 15658Hz heb ik amper 60db maar op 15687Hz heb ik 77,37db. Nu misschien is dat normaal en ligt dit wel aan de software.
.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2