Ben er ook zeer zuinig op en heb de mazzel dat in mijn kennissenkring zowel de Knowhow alswel nog onderdelen voor handen zijn, dus zolang er geen spelers die voor mij echt significant beter zijn dan de CD-12 blijf ik ermee spelen, en dan nog kan ik er waarschijnlijk geen afstand van doen. Toen in 1989 a 1990 deze speler door Marantz werd neergezet op High-end gebied, eigenlijk "out-of-the-Blue" had Marantz meteen zijn stempel gedrukt als producent van "Audiofiele producten" wat later ook gold voor o.a. versterkers waar onder de MA-24 die ik ook heb. (Marantz apparatuur was in Europa een beetje in de vergetelheid geraakt als High-end product, was vroeger onder Saul Marantz wel bekend als top product)
De verkoopprijs van de CD-12 was toendertijd F 10.000 dat was voor mij wat te hoog gegrepen (was toen met gezin in opbouw), en ik heb de prijsontwikkeling 2de hands gevolgt, toen die tussen de 5000 en 6000 kwam heb ik de mijne aangeschaft. Wist je dat die 10 mille eigenlijk de kostprijs was van de CD-12 er is nagenoeg nix op deze referentie speler van Marantz verdiend, tevens was ook niet hele potentieel benut die de speler in zich had, dat heeft later Ken Ishiwata nog eens laten horen/zien, maar toen was de CD-15 al op de markt (F 12.500) en om die niet commercieel te "torpederen" is de modificatie voor de CD-12 op geloof F 10.000 gezet. Want anders zouden veel potentiele kopers de CD-15 aan zich voorbij laten gaan en een CD-12 proberen te bemachtigen en die laten up-graden en tevens zouden bezitters van een 12 geen CD-15 als opvolger voor hun huidige speler aanschaffen.
Genesis