Citaat van: jackflash op februari 09, 2024, 20:51:31Jackflash was even van de radar, maar hier is hij weer. Dank voor de reacties en het delen van ervaringen. Ik heb zelf ook nog even wat onderzoek gedaan. Op de site van Audioholics heb ik dit gevonden:
Editorial Note About the $1k Price Difference Between Cinema 40 vs Cinema 50:
Cinema 40 is designed and manufactured at their prestigious factory in Japan, a.k.a. Shirakawa Audio Works, same as the SR8015, while the Cinema 50 is manufactured in Vietnam.
Cinema 40 utilizes higher grade audio components and design. (IE. HDAM-SA2 improve version similar to the SR8015).
Cinema 40 has a more powerful EI core transformer, audio capacitor and higher rated power 125wpc vs 110wpc of Cinema 50.
Cinema 40 utilizes monolithic amplifier construction, meaning each amplifier channel comes with its own amplifier PCB, instead of one single amplifier PCB for all channels providing better performance against crosstalk and vibration.
Cinema 40 incorporates more acoustic treatment for audio tuning, copper screws on the back panel, etc.
Cinema 40 employs 7 HDMI inputs vs. 6 HDMI inputs of Cinema 50 (All inputs support up to 8K40, 4K120 on both models).
Aluminum and a large trap door design (face plate) providing access to A large 2 line FL display and cursor keys under the trap door allowing CINEMA 40 users to configure the receiver using only front panel keys and a large 2 line display. (the CINEMA 50 also support aluminum and trap door design but does not support a large FL display and setup buttons on the front panel)
Cinema 40 has 3 source/3 zones vs 2 source/2 zones of Cinema 50.
Cinema 40 has 3 trigger outputs vs. 2 of Cinema 50.
Cinema 40 has 1 component and 1 composite video input while the Cinema 40 does not.
Voor mij zijn het 'made in Japan' ipv Vietnam, de betere componenten die gebruikt zijn (zoals de HDAM-SA2), en het iets mooiere design, reden om te (willen gaan) kiezen voor de Cinema 40. Het prijsverschil is 500 euro, een hoop geld, maar ik vind het het verschil wel waard.
leuk weer wat te horen.
Ik denk dat het prijs verschil rond de 700,00 euro gaat uitkomen, een C50 kan ik voor 1100,00 kopen.
Het zou overstandig zijn de keuze te laten bepalen of een receiver in elkaar geknutseld is in Japan, Vietnam, China, Malysie, of waar dan ook.
In het geval van een versterker of reciever, maar ook speakers, is het zo dat in dit geval Marantz bepaald hoe iets in elkaar gezet wordt, volgens hun specs gebeurd dat.
En of er nu een paar Japanse of Vietnamese vingers het werk doen maakt niet uit, als de specs maar gevolgd worden.
Wel is het zo dat de Japanse vingers vele malen duurder zijn dan die Vietnamese, maar een vinger is een vinger, en als beide vingers doen wat er voorgeschreven staat zal het eind product het zelfde zijn.
Marantz en andere fabriekanten zijn bekent met het stigma binnen de audio wereld, dat zodra er "Made in Japan" op staat, dat product als beter wordt gezien, en met een hogere prijs verkocht kan (moet) worden.
Made in China/Vietnam/ noem maar op, kan net zo'n hoge kwaliteit hebben als Made in Japan, ALS de fabriekant dit nodig vind of wil.
Dan nog zal dat zelfde product goedkoper geproduceerd kunnen worden dan in Japan, daar is nu eenmaal de levens standaard de hoogste van heel Azie (en Europa, en ik denk zelfs van de wereld), dus alles is vele malen duurder dan uit andere (buur) landen, maar niet per defenitie beter.
De keus voor de C50 of C40 zou ik laten afhangen van andere dingen dan waar de kast in elkaar gezet is, want dat zegt op zich niets.
De C50 gebruikt ook HDAM-SA2, het verschil met HDAM-SA1 gaat niemand horen, en die koperen schroeven ook niet.
3 zones vs 2 zones, 3 triggers vs 2 triggers, wel composite vs geen composite, 7 HDMI vs 6 HDMI, is iets wat je specifiek nodig zou moeten hebben, dit maakt de een niet beter dan de ander, je hebt alleen meer van dingen die je niet gaat gebruiken, maar wel voor betaald !
Voor mij was het grote display van de C40 waarom ik deze verkoos boven de C50, en dat kleine beetje meer vermogen gaat ook geen verschil uitmaken.
Maar wat je ook kiest, het zijn beide prima receivers, en vergeet waar dat ding gemaakt is want dat maakt niet uit.
Kijk wat je nodig hebt en koop dat, maar ik wordt zelf ook vaak wel gekieteld door de hoogste modellen.
Ik gebruik van alle input mogelijkheden van de C40 ook maar een paar %, maar wel alle speaker uitgangen........
Er gaat maar 1 HDMI kabel eARC naar de C40, ik gebruik de Phono, CD en 1 trigger, de rest loopt via de Sony Oled, ik bedoel maar,
maar ik heb er wel een goed gevoel bij