CiteerAls je die TAD R1TX bekijkt, met een 2 woofers die dus 21-250Hz doen, lijkt me dat toch min of meer een ingebouwde subwoofer.
Die woofers doen veel meer dan 250Hz hoor, waar jij naar kijkt is de wisselfrequentie van de cross-over welke op 250Hz ligt.
Gezien het rendement en het overnamepunt naar de 16cm coaxiale driver zal de steilheid van het filter op 12db octaaf zitten, een goede ontwerper zal daarbij rekening houden met de break-up verschijnselen van de drivers en met het ontwerp van het filter enige headroom inbouwen zodat de frequentie curve recht als mogelijk is.
Neem ik als voorbeeld de Beyma 15B100R welke in mijn Vector's zit, deze laten een break-up zien vanaf 1000Hz en donderen in elkaar rond 1250Hz, toch worden deze in de Vector 0 ingezet tot 120Hz @12db octaaf.
De resonantie frequentie is overigens 25Hz.
Het is dus irrelevant om enkel naar de cross-over te kijken, het zijn immers de parameters van een driver die laat zien wat er mee mogelijk is, en de parameters van een subwoofer verschillen behoorlijk t.o.v een bass speaker.
Terugkomend op de TAD en met name de opgegeven specs, frequentie response 25Hz to 100 kHz
Dat kan zijn -3db wat mij erg sterk lijkt gezien het het werkgebied van de twee bass speakers waarbij de piek van het rendement 90db zal zijn wat altijd veel hoger ligt dan dan de resonantie frequentie, zeg rond het middengebied.
Wat aannemelijker is dat het -20db zal zijn, maar het blijft wat giswerk hoor want ik kan geen parameters van de bass speakers vinden.
Ik ga enkel af op mijn DIY ervaringen met bijbehorende expertise in de luidspreker techniek.
Dus ja dergelijke speakers kunnen zeker een subwoofer gebruiken indien men daar behoefte aan heeft.