Citaat van: TurboMarco op januari 20, 2024, 01:45:39Ik denk niet dat je een sub nodig hebt voor speakers die tot 10Hz -6db gaan
Ik denk wel dat een sub nodig is.
In de
gemiddelde huiskamer zal een
passieve woofer niet veel lager komen dan 30-35hz en dan zal je behoorlijk hard moeten gaan spelen met knotsen van woofers.
Daar komt de kracht van een actieve subwoofer weer goed van pas, die rammelt er ruim beneden de 20hz uit (3dB).
Maar ook daar speelt de natuurkunde mee, in de gemiddelde huiskamer horen de buren meer van de 16-18hz dan degene waar het om gaat.
De golflengtes worden met meters groter naarmate het lager en lager gaat.
De kans dat jij in "het dal" zit wordt steeds groter naarmate dat de sub groter en lager kan en zal je de sub harder gaan zetten, wat weer resulteerd dat de buren meer en meer last zullen ondervinden tijdens Shownieuws
Mijn PC2000 Pro kan 16hz bij 3dB
Als ik subwoofer test files afspeel ga ik pas iets werkelijk horen rond de 25-30hz !!
Lager merk ik alleen maar een beetje "gerommel" maar zeker niet iets wat ik als bass kan duiden.
Dit zijn nu eenmaal de limieten van het formaat kamer en waar iemand zit tov de subwoofer, en dat is meestal de meest ongunstige plek.
En het punt dat een luisteraar de "soundstage" in elkaar vind zakken als hij een goed opgestelde, en ingeregelde sub uit zet, is niet alleen het laag, maar ook met name het midden, en het hoog wat dan inzakt.
Jammerlijk denken de meeste mensen (niet hier op dit forum hoor....) dat subwoofers alleen aanvulling zijn voor het ontbreken van laag, maar dat is pertinent niet zo, een goede sub draagt de gehele setup en frequentie bereik.
Niet zo'n stamp kastje van de Mediamarkt die meegeleverd wordt bij een 5.1 set, die je zo onder je arm mee naar buiten draagt, maar een goed ontworpen sub doet wonderen.