Citaat van: TurboMarco op februari 13, 2025, 12:21:36Op zich niet zo'n gek idee maar anderzijds is het toch al een tijdje bekend dat het uitgangspunt 5.1 tot 7.1 is, tel daarbij 2 tot 4 hoogte kanalen en dan houd het wel zo'n beetje op.
En wat eindresultaat betreft blijf je in het ongewisse wat de mixer gedaan heeft dus verdwijnt de relevantie betreft een "norm" vanzelf weer.
Wat Steven Wilson in zijn interviews ook verteld is er een groot verschil tussen gepassioneerde mixers en ik noem het zelf maar economisch ingestelde mixers, die laatste mixer kan dan wel gepassioneerd zijn maar is gebonden aan een budget
Ik zie Atmos als het kopen van een sport auto.
Je krijgt informatie over de cilinder inhoud en hoevelheid PK's, dat is de vermelding "Atmos" in het display, meer niet.
Maar deze koper wil ook weten hoeveel cilinders er in die motor zitten, de hoeveelheid kanalen.
En het houd niet op bij 7.x.4 integendeel.
Atmos en DTSX(pro) kunnen tot 34 en 30 kanalen aansturen.
Ok, 34 speakers in een huiskamer lijkt mij niet echt optimaal maar er zijn ook lieden met een specifieke ruimte voor HT.
Die willen echt wel weten welke speakers er nu wel of niet actief gebruikt worden.
Bij DTSX Pro (ook object gestuurd) is het simpel: alles
Bij Atmos: geen idee, kan meer zijn dan 5-7-9-11-13 ect, of minder....
Auro is ook duidelijk: niet meer dan 13 voor consument gebruik, maar kan meer via Storm, maar dan wordt het professioneel.
Maar goed, ik hou af en toe wel mijn oor tegen de FW speaker, om te horen of die mee doet