Home Cinema film & muziek (audio en codec) tips

Gestart door RHK, november 27, 2023, 21:57:08

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

In navolging van Techno dad wil ik jullie het interview met Steven Wilson niet onthouden

In mijn ogen/oren een meestermixer/muzikant
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Porcupine Tree Closure/Continuation (2CD+Bluray)

Van het begin tot het einde 100% Atmos actief op een hele fraaie manier HB

Het kost wat maar dan heb je ook wat (52,99)

Voorproefje

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 13, 2025, 09:50:30In navolging van Techno dad wil ik jullie het interview met Steven Wilson niet onthouden

Ik denk ook dat een Atmos mix voor muziek lastiger is dan voor film.
Bij muziek dient er wel nagedacht te worden of het het audio beeld niet teveel uit elkaar trekt.
En niet alles zal geschikt zijn voor 3 dimentionaal audio zoals hier ook besproken.
Goede info.

CBdicX

Eigenlijk zou er een vermelde Atmos norm moeten komen.

"Vroeger" hadden wij met de overstap van LP naar CD de vermelding AAD - ADD - DDD
Zo was het voor iedereen duidelijk waar wij mee te maken hadden.

Ik denk aan iets als:

Atmos Standaard (5-7 speaker setup)
Atmos Medium (9-11 speaker setup)
Atmos Full (meer dan 11 speakers)

En dat het gearandeerd is dat die kanalen ook daadwerkelijk actief zijn.
Nu neem je een gok als je een film koopt hoe Atmos toegepast is, en geeft vaak terleurstelling als de titels wat ouder zijn, zoals Everest.
Als er nu zou staan: Everest - Atmos Standaard, dan heb je een keus.

TurboMarco

Op zich niet zo'n gek idee maar anderzijds is het toch al een tijdje bekend dat het uitgangspunt 5.1 tot 7.1 is, tel daarbij 2 tot 4 hoogte kanalen en dan houd het wel zo'n beetje op.

En wat eindresultaat betreft blijf je in het ongewisse wat de mixer gedaan heeft dus verdwijnt de relevantie betreft een "norm" vanzelf weer.

Wat Steven Wilson in zijn interviews ook verteld is er een groot verschil tussen gepassioneerde mixers en  ik noem het zelf maar economisch ingestelde mixers, die laatste mixer kan dan wel gepassioneerd zijn maar is gebonden aan een budget :wink: 

5.1.4

LG77C4

RHK

Atmos Weetje:
De maximale bitrate van Dolby Atmos op Netflix is 768 Kbps. Disney+ zou dat ook ongeveer hebben, is niet zeker.
Op Amazon is dat 640Kbps.

Een blu-ray film met Dolby Atmos heeft een bitrate van 18,000 Kbps.
Dus het is logisch dat de kanaalscheiding en kwaliteit met Atmos codering van een blu-ray echt wel een stuk beter is.
Kan je nagaan wat een compressie er bij de streamingsdiensten wordt toegepast.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 13, 2025, 13:36:10Atmos Weetje:
De maximale bitrate van Dolby Atmos op Netflix is 768 Kbps. Disney+ zou dat ook ongeveer hebben, is niet zeker.
Op Amazon is dat 640Kbps.

Een blu-ray film met Dolby Atmos heeft een bitrate van 18,000 Kbps.
Dus het is logisch dat de kanaalscheiding en kwaliteit met Atmos codering van een blu-ray echt wel een stuk beter is.
Kan je nagaan wat een compressie er bij de streamingsdiensten wordt toegepast.

En ieder kanaaltje wat de streamers als data niet door de kabel hoeven te persen is meegenomen.

Nu kunnen de streamers niet hoger met Atmos DD+

Dolby Atmos audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 384 and 768 kbps.

En toch had ik een zweterige naad bij de laatste MI film via Netflix  :-D

Ben benieuwd wat er met mijn lichaam gebeurt bij MI via UHD  :yes:

TurboMarco

De nieuwe Dream Theater 2CD + blu-ray box met Atmos  pompom

De eerste indruk is  HB

5.1.4

LG77C4

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 13, 2025, 14:03:52Ben benieuwd wat er met mijn lichaam gebeurt bij MI via UHD  :yes:

Bijvoorbeeld de scene met de trein  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

TurboMarco

Merk nu wel dat dolby Atmos een flinke slag slaat als het gaat om muziek blu-ray's , vrijwel alles in mijn genre word daarmee uitgerust.
De SQ word er in ieder geval veel fraaier van :yes:

5.1.4

LG77C4

RHK

Citaat van: TurboMarco op februari 13, 2025, 09:50:30In navolging van Techno dad wil ik jullie het interview met Steven Wilson niet onthouden

Ja, Atmosweergave een hele nieuwe dimensie en ontwikkeling in muziekweergave. Zo was sacd ook baanbrekend. Ik heb de sacd van Frankie goes to Hollywood, Rage Hard the Sonic Collection nog.

TurboMarco

Artist: Frankie Goes To Hollywood
Title: Welcome To The Pleasuredome (1984)
Format: TBD
Immersive Mix By: Steven Wilson (Dolby Atmos)
Release Date: TBD

CiteerIn an interview with John Darko at the Munich HiFi Show this past May, Steven Wilson confirmed that he'd completed a Dolby Atmos mix of Frankie Goes To Hollywood's landmark 1984 debut album Welcome To The Pleasuredome. Produced by Trevor Horn, the album contains the hit singles "Relax," "Two Tribes," and "The Power of Love." Seeing as October 2024 marks the album's 40th anniversary, we're hopeful that the Atmos mix will arrive via streaming services or Blu-Ray disc later this Fall.

Die staat dan ook op mijn wensenlijst

5.1.4

LG77C4

RHK

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 13, 2025, 12:21:36Op zich niet zo'n gek idee maar anderzijds is het toch al een tijdje bekend dat het uitgangspunt 5.1 tot 7.1 is, tel daarbij 2 tot 4 hoogte kanalen en dan houd het wel zo'n beetje op.

En wat eindresultaat betreft blijf je in het ongewisse wat de mixer gedaan heeft dus verdwijnt de relevantie betreft een "norm" vanzelf weer.

Wat Steven Wilson in zijn interviews ook verteld is er een groot verschil tussen gepassioneerde mixers en  ik noem het zelf maar economisch ingestelde mixers, die laatste mixer kan dan wel gepassioneerd zijn maar is gebonden aan een budget :wink: 

Ik zie Atmos als het kopen van een sport auto.
Je krijgt informatie over de cilinder inhoud en hoevelheid PK's, dat is de vermelding "Atmos" in het display, meer niet.
Maar deze koper wil ook weten hoeveel cilinders er in die motor zitten, de hoeveelheid kanalen.

En het houd niet op bij 7.x.4 integendeel.
Atmos en DTSX(pro) kunnen tot 34 en 30 kanalen aansturen.

Ok, 34 speakers in een huiskamer lijkt mij niet echt optimaal maar er zijn ook lieden met een specifieke ruimte voor HT.
Die willen echt wel weten welke speakers er nu wel of niet actief gebruikt worden.

Bij DTSX Pro (ook object gestuurd) is het simpel: alles

Bij Atmos: geen idee, kan meer zijn dan 5-7-9-11-13 ect, of minder....

Auro is ook duidelijk: niet meer dan 13 voor consument gebruik, maar kan meer via Storm, maar dan wordt het professioneel.

Maar goed, ik hou af en toe wel mijn oor tegen de FW speaker, om te horen of die mee doet  :-D  :-D

RHK

64 speakers in Pathe Atmos bioscoopzaal.  8-)

En ik luister heel graag naar een Porsche of Ferrari geluid.