Hier mijn eerste stap naar een setup met 2 Cilinder subwoofers van SVS.
De PC2000 wordt een nieuwe, de 25-31 kan niet echt nieuw meer genoemd worden met +/- 19 jaar op de teller, maar vanwege het retour sturen van een andere (test) sub wilde ik voor nu het met dit oude ding proberen.
De PC2000 laat nog even op zich wachten en 2 van die 2000 gasten was mij qua investering nu even te gortig, en ik wil eerst weten of 2 van die Cilinders doen wat ik wil, of dat 1 voldoende is.
De specs van de 25-31 komen eigenlijk behoorkijk overeen met de 2000, volgens de Tuning Sheet die bij de 25-31 zit haaalt deze 16Hz met 2 poorten gesloten.
Formaten zijn nagenoeg gelijk.
Hij doet 25Hz met alle poorten open en dan heb je het hoogte bereik qua volume in mid-bass, ik kies voor minder hard maar lager zodat beide dan rond die 16Hz zitten.
Ik heb een bescheiden kamer dus dat zal wel mee vallen wat ik dan verlies in "vermogen".
De 25-31 komt uit de begin periode van SVS, en een van de eerste Cilinder subs op de markt, die in 1998 vanuit een garage zijn begonnen met subwoofers bouwen, (
SV Subwoofers) en toen nog een naam moesten maken en dat is te merken aan de goede bouw kwaliteit, uitgebreiden documentatie met meetgegevens.
De eerste indruk is uitstekend, deze gaat lager dan al zijn voorgangers, en het klinkt gewoon als "mooie" sub-bass, geen gedreun, gewoon mooi strak in het vel.
Ik heb de volume nu op 30-40% staan en dat is meer dan voldoende, Audyssey zet hem dan op -2dB.
In mijn subwoofer test bestanden geeft de 25-31 voelbare druk, precies waar ik naar opzoek was en dit toch wel miste met al zijn voorgangers, ook met grotere woofers !
Het zal misschien met die Cilinder vorm te maken hebben en dito druk opbouw, maar het verschil is behoorlijk.
Zelfs mijn vrouw, die anti subwoofer is, viel het op dat dit best goed klonk
Ook riep mijn vrouw zeer regelmatig, godsamme, wat een afgrijselijk grote "doodskist", nu blijft het wat dat betreft stil.
Dus de start is er, nu wachten op de PC2000, en misschien in de nabije toekomst een 2e 2000 als ik het op 2 subs hou.
Dan gaat de 25-31 in de verkoop, wie weet zit hier een liefhebber...
Ik kom weer terug als de 2000 zijn opwachting maakt, volgens de leverancier wordt die op een pallet geleverd, dus dat wordt weer sjouwen en 3 dagen spierpijn, maar ik hou ervan