Eindelijk de Marantz SA7-S1 in mijn bezit

Gestart door HiFi gek, maart 24, 2008, 11:43:01

Vorige topic - Volgende topic

HiFi gek

Ik had al eerder een topic opgestart over de Marantz  SA7-S1  ,  dat was in september 2007 .
Eindelijk na lang sparen heb ik hem gekocht met 1000 euro korting in Rotterdam bij een grote hifi keten .

De SA7-S1 is ter vervanging van mijn oude SA11-S1 , die inmiddels is verkocht .

Voorlopig moet de SA7-S1 nog inspelen .
Ik heb gesproken met ene Richard van Marantz Eindhoven , volgens hem moet ik de speler twee weken lang op repeat zetten 24 uur per dag en daarna duurt het volgens hem nog zo'n zes maanden ( zonder repeat ) voordat de speler 100% is ingespeeld .

Dit lijkt mij nogal overdreven met die zes maanden , maarja hij is de technische man dus zal hij wel weten waar hij het over heeft .

Tijdens het eerste draaiuur vers uit de doos was er al meteen een groot verschil te horen tussen de SA11-S1 .
Meer diepte , meer breedte , transparanter , luchtiger , meer micro informatie en vooral dynamischer .
Hij staat nu 1 week op repeat en alles wat ik hier omschrijf is fors toegenomen en ook de klankkleur is overduidelijk aan het veranderen naar het positieve .

Ik laat hem nog 1 week op repeat staan zodat hij 2 weken heeft kunnen inspelen totaal en dan zal ik volgende week een uitgebreide beschrijving geven .
Nogmaals het verschil is nu al erg groot met de SA11-S1 vergeleken .

Groeten   EDWIN  B

Maurice

Ben benieuwd, klinkt zo in ieder geval al goed  notworthy
Maar die inspeeltijd vind ik wel van den zotte. Kan mij niet voorstellen dat dat zo lang moet duren, want elektronisch moet alles binnen een dag wel gestabiliseerd zijn.
Richard van den A?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HiFi gek

Citaat van: Maurice op maart 24, 2008, 11:53:43
Ben benieuwd, klinkt zo in ieder geval al goed  notworthy
Maar die inspeeltijd vind ik wel van den zotte. Kan mij niet voorstellen dat dat zo lang moet duren, want elektronisch moet alles binnen een dag wel gestabiliseerd zijn.
Richard van den A?

Binnen één dag is zo'n apparaat dus niet ingespeeld , dat heb ik dus persoonlijk kunnen vaststellen .
Maar na een dag of vijf hoorde ik geen verschil meer met inspelen .
Wel begint ook de klankkleur steeds meer te veranderen richting positief .
De eerste paar dagen ontbrak het vooral aan druk in het laag en die is nu na één week inspelen wel aanwezig maar nog niet zoals mijn oude SA11-S1 dat deed .

Groeten  EDWIN  B

Maurice

Citaat van: HiFi gek op maart 24, 2008, 12:28:33

Binnen één dag is zo'n apparaat dus niet ingespeeld , dat heb ik dus persoonlijk kunnen vaststellen .
Maar na een dag of vijf hoorde ik geen verschil meer met inspelen .
Ik sta zelf sceptisch tegenover inspelen van apparatuur, maar heb dit ook ondervonden met de Sphinx voorversterker die ik geleend heb. Deze had drie maanden niet meet gespeeld en je hoorde in het begin ook echt het geluid veranderen!

Citeer
Wel begint ook de klankkleur steeds meer te veranderen richting positief .
De eerste paar dagen ontbrak het vooral aan druk in het laag en die is nu na één week inspelen wel aanwezig maar nog niet zoals mijn oude SA11-S1 dat deed .

Groeten  EDWIN  B
Ik merk wel dat hoe duurder de apparatuur, hoe minder druk in het laag er is. Waarschijnlijk by design, omdat mensen met duurdere sets vaker full-range spelen en dus geen hulp nodig hebben in het laag? Vaak wordt het laag dan wel gedetaileerder.
Rev. Maurice

HiFi gek

Het gehoormatige verschil tussen de Marantz SA7-S1 en de SA11-S1 zal ik hier berschrijven  .

Alle genoemde verschillen pakken uit ten gunste van de SA7-S1 .

Er is aanzienlijk meer dynamiek en kracht aanwezig ( vooral met drums ) .
Er is meer diepte te horen in een opname .
Bij de SA11-S1 zat het geluidsbeeld meer tussen de speakers in en een beedje er buiten , de SA7-S1 geeft zowel weer tussen de speakers als een flink eind buiten de speakers ( alsof de zijmuren zijn verwijderd ) .
Er is veel meer luchtigheid en transparantie te horen ( lees echtheid ) .
Aanzienlijk meer micro informatie ( hoor opeens informatie op cd's die ik nooit eerder waarnam ) .
Muziek instumenten zijn nu beter van elkaar te onderschijden en beter te plaatsen in de opname ( de SA11-S1 is hier duidelijk minder goed in ) .
Stemmen klinken een stuk realistischer en levensechter .
Bekkens klinken nu ook een stuk echter , je hoort nu beter de metaalklank van de bekkens en de drumstokjes zelf hoor je nu ook beter op de bekkens slaan ( dit klinkt heel realistisch ) .
Er is meer rust te horen .
Scherpe (S) klanken zijn ook afgenomen .
Het laag klinkt kernachtiger en komt wat minder hard door ( minder druk in het laag ) .
De klankkleur is ook anders , deze is nu meer als een platenspeler .
Meer body in het middengebied .
In een opname is de ambiance van de opnameruimte realistischer waar te nemen ( de akoustiek van de opname studio maakt nu meer deel uit van de opname ) .

Wat vooral positief opvalt is het loopwerk , het loopwerk van een SA11-S1 komt in trilling zodra een cd niet zuiver rond is en is luidruchtig met de hoogtoerige sacd's .
Het loopwerk van de SA7-S1 blijft ten alle tijden volledig trillingsvrij en draait vrijwel geruisloos met de hoogtoerige sacd's ( het loopwerk is dan ook volledig van metaal incl de cd lade , bij de SA11-S1 is het loopwerk volledig van plastic ) .

Groeten   EDWIN  B

Maurice

Klinkt als een grote verbetering, je bent nu (eventjes) tevreden?
De weergave van bekkens zeggen mij altijd erg veel over de set. Dit zijn denk ik ook erg moeilijke instrumenten om weer te geven.

Wat bedoel je trouwens met dat de klankkleur meer als een platenspeler is?
Klankkleur is een design eigenschap, en niet zozeer een medium eigenschap (in mijn definitie). Een platenspeler klank kun je veranderen door een ander element te gebruiken.
Of bedoel je dat het verfijnder klinkt, minder stapsgewijs of digitaal? Dit is een onderscheid die ik in ieder geval kan maken, resulteert in een natuurlijk, voller geluid.
Rev. Maurice

HiFi gek

Citaat van: Maurice op maart 28, 2008, 23:31:11
Klinkt als een grote verbetering, je bent nu (eventjes) tevreden?
De weergave van bekkens zeggen mij altijd erg veel over de set. Dit zijn denk ik ook erg moeilijke instrumenten om weer te geven.

Wat bedoel je trouwens met dat de klankkleur meer als een platenspeler is?
Klankkleur is een design eigenschap, en niet zozeer een medium eigenschap (in mijn definitie). Een platenspeler klank kun je veranderen door een ander element te gebruiken.
Of bedoel je dat het verfijnder klinkt, minder stapsgewijs of digitaal? Dit is een onderscheid die ik in ieder geval kan maken, resulteert in een natuurlijk, voller geluid.

Ik ben nu zeer tevreden met de kombinatie van versterker , luidsprekers en sacd speler .
Aan deze kombinatie wil ik niets meer aan veranderen , ook niet in de toekomst .
Wat de bekkens betreft en de drums , lijkt het nu net of deze in de kamer zelf staan i.p.v. dat het van een cd schijfje afkomt .

Dit geld nu ook voor alle weergave aspecten dat het levensecht klinkt .

Wat ik bedoel met de klankkleur van een platenspeler is dat het niet meer digitaal klinkt maar natuurlijker en levensechter ( dat is ook het grote verschil met een SA11-S1 ) .

Wat ik nog wil aanpassen is waarschijnlijk een re-generator voor op de SA7-S1 om verzekerd te zijn van vrijwel 100% schone stroom , keuze zal liggen tussen PS-AUDIO of KEMP ELECTRONICS .

Ook moet er nog een hoogwaardig audioreck komen , die ik nu heb is van plaatmetaal en dat is één grote klankkast , waarchijnlijk wordt het een Finite Elemente-Pagode master reference   of een    Creaktive -little reference ( deze zijn beide volledig ontkoppeld met absorptie platen en resonantie arm ) .

Dit zal nog zo'n twee jaar gaan duren en gaat mij nog heel veel geld kosten .
Mijn bedoeling is een topsysteem neer te zetten .

Als laatste wil ik dan nog de bekabeling aanpassen en op niveau van de installatie brengen ( lees hoogwaardige kabels ) .

Je hebt vast wel eens gehoord van audiowinkel Rapsody in Hilversum .
Ze hebben daar een los sacd loopwerk + dac van 25.000 euro staan ( ben het merk vergeten helaas ) , en de Marantz SA7-S1 van 7000 euro presteerd volgen hun vrijwel hetzelfde .

Groeten   EDWIN  B

Willem-A

Tja, heb je geld, dan doe je wonderen... Snik. Ik moet maar van deze pagina af blijven denk ik, maar veel plezier van je aankoop. Prachtige keuze!  :yes:

HiFi gek

Citaat van: Willem-A op april 23, 2008, 16:06:44
Tja, heb je geld, dan doe je wonderen... Snik. Ik moet maar van deze pagina af blijven denk ik, maar veel plezier van je aankoop. Prachtige keuze!  :yes:

Willem-A

Bedankt voor je kompliment .
Ik heb gelukkig ook 1000 euro korting gekregen .
Met de SA-7S1 ben ik 100% tevreden

Groeten   Edwin  B

Willem-A

Citaat van: HiFi gek op april 23, 2008, 17:25:01

Willem-A

Bedankt voor je kompliment .
Ik heb gelukkig ook 1000 euro korting gekregen .
Met de SA-7S1 ben ik 100% tevreden

Groeten   Edwin  B

O ja, dat is waar... Dan kost ie nog maar 6000 Euro. Geen geld voor een cd-speler.  :no:

Ik hou het nog maar even bij mijn cd 17 en cd 17 KI. Ik ben snel tevreden.  :yes:

HiFi gek

Citaat van: Willem-A op april 23, 2008, 20:33:57
O ja, dat is waar... Dan kost ie nog maar 6000 Euro. Geen geld voor een cd-speler.  :no:

Ik hou het nog maar even bij mijn cd 17 en cd 17 KI. Ik ben snel tevreden.  :yes:

Leuk dat je de CD17Ki hebt .
Dit was mijn eerste serieuze cd speler , deze heb ik geloof ik 4 jaar gehad en was er erg tevreden over .
Daarna werd deze vervangen door de SA17-S1 .
Die werd na 2 jaar vervangen door de SA11-S1 .
En die werd na 3 jaar weer vervangen door mijn huidige SA7-S1 .

Deze cd spelers heb ik allen van genoten en de reden dat ik ze weer weg deed was niet omdat ze niet goed genoeg waren , maar omdat ik steeds een stap hoger wil .
De SA7-S1 behoord tot de huidige wereldtop , een vervanger is nu geen optie meer omdat dat dan voor mij niet meer te betalen zou zijn , je bent dan al gauw het dubbele aan geld kwijd voor een iets betere geluidskwaliteit .

Met mijn versterker en luidsprekers heb ik hetzelfde gedaan , totdat vervangen ook geen optie meer was omdat het dan voor mij niet meer te betalen is voor een iets beter geluid .

Hoe duurder de apparaten worden des te kleiner worden de verschillen , met de goedkopere apparaten kun je wel behoorlijke verschillen krijgen .
Ik bedoel niet dat goedkopere apparaten slecht zouden zijn , integendeel zelfs , als het uitstekend met elkaar matcht is er niets mis mee , maar het kan altijd beter .
Muziek beluisteren is mijn grote passie heb je inmiddels wel begrepen , vandaar deze uitleg .
De installatie staat optimaal opgesteld in de woonkamer en alles is ingericht met maar één doel , muziek zo goed mogelijk weergeven m.b.t. de woonkamer .
De inrichting is eigenlijk erg onpraktisch maar omdat ik vrijgezel ben is dit geen enkel probleem .
Met een gezin zou ik dit nooit kunnen doen , de boxen en 3 zits bank staan bijv midden in het looppad maar hebben wel de ideale opstelling en daar is het mij om te doen .

Als ik ooit de hoofdprijs in een loterij zou winnen dan wist ik het wel qua installatie , begrijp je .

Groeten   Edwin  B

HiFi gek

Ik wil hier even een tip geven over een aanbieding van Correct Electronics in Rotterdam .

Mochten er forumleden zijn die misschien overwegen een Marantz SA-7S1 aan te schaffen maar de prijs te hoog vinden , dan heb je nu waarschijnlijk de mooiste aanbieding in Nederland .

Momenteel  (5-6-2008) heeft Correct een tijdelijke aanbieding , de SA-7 kost nu 5499 euro , normale prijs is 7000 euro .

Ik heb uiteraard zelf geen enkel belang met Correct en geef deze tip enkel om jullie er op attend te maken .

Groeten   EDWIN  B 

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Lapti

Zeker een mooie speler, alleen zelfs met die aanbiedingsprijs is hij nog duurder dan mijn hele set bij elkaar  :-(
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos