Ik vind het jammer dat marketing nu alle fabriekanten nagenoeg dezelfde kant op sturen, een beetje zoals in de auto industrie gebeurd.
Jaren 70 en 80 verschenen er speakers die puur op gevoel en passie werden ontworpen, natuurlijk om te verkopen maar dat ging toch vaak volkomen verkeerd.
Ik heb eens mijn hand behoorlijk verbrand aan een Magnat Transpuls Plasma, met die Plasma Ionen tweeter.
Toen geen idee wat dat was, maar ik liep een luisterruimte binnen en ik hoorde iets sissen.
En ja, net als een klein kind lekker mijn hand boven de Ionen Tweeter gehouden met het resultaat een 2e graads verbranding.
Er werdt direct een bordje bij gezet, vanaf blijven, op afstand blijven.
Buiten het "gesis" van die tweeter stonk het ook behoorlijk, een van de redenen dat die Ionen tweeter toch van het toneel verdween, buiten een terug kerende kostbare revisie na +/- 500 brand uren, bij mij is dat na 62 dagen
Zo zijn er in de jaren 70-80 wel meer bijzondere modellen op de markt verschenen, allemaal uit audio passie en de behoefte om onderscheidend te zijn.
Jammer dat dat geheel verdwenen is, op een aantal zeer prijzige modellen na die zo nu en dan het levenslicht zien.